Kásler Miniszter úr az „egészség
nem üzlet” címmel magyarázta el, hogy hogyan tolják az üzleti szféra
karmaiba a betegeket.
Most csak rövid, gyors reakció, mert remélem, a kormány a fű
alatti beterjesztés ellenére nem ússza meg az ezzel kapcsolatos széleskörű
vitát. Tekintsük ezt a rövid bejegyzést gyors vitaindítónak.
Látszólag apróság, és jelentéktelen/logikus az a most nyilvánosságra
került módosítás, amely szerint „108/B. § A
közfinanszírozott egészségügyi szolgáltató közfinanszírozással lekötött
kapacitásai terhére nem nyújthat nem közfinanszírozott ellátást”.
Ez a
rövidke módosítás végre tisztázza azt, hogy mit is ért a Kormány a „köz- és
magán” szétválasztásán.
Ez a módosítás véglegesíti
az egészségügy kettészakadását gazdag és szegény egészségügyre, hiszen az
állami (közfinanszírozott) egészségügy nem nyújthat legálisan többletpénzért
többletszolgáltatást.
Egyszerű példa, hogy értsük.
Tételezzük fel, hogy bérletünk van a MÁV-nál, de csak a személyvonat másodosztályra.
Ha valamiért éppen nem jó nekünk a fapados, vagy nem is jön, akkor nem vehetünk kiegészítő jegyet a
gyorsra, vagy ugyanazon a vonaton az első osztályra. Tessék átszállni egy magántársaság
magán vonatára. Ott persze nem fogadják el a bérletet, nem kiegészítő jegyet kell
vennünk, hanem a magánvonatra szóló többszörös árú "magánjegyet". Ha másként akarok utazni, akkor
kétszer fizetek ugyanazért.
Ez jön az egészségügyben is:
Nem vásárolhatok kiegészítő szolgáltatást,
és ha mást, máshogy, máshol akarok, akkor menjek el a magánba, és fizessem ki még
egyszer magasabb áron azt, ami amúgy a társadalombiztosítás terhére ingyen jár
nekem.
A pontosság kedvéért. Valós
többletszolgáltatást eddig sem nagyon lehetett vásárolni a közintézményekben,
de ez eddig nem aktív szándék, hanem a politikai gyávaság miatt volt, hiszen
egyik kormány sem merte érdemben pontosítani az ellátási csomagot. A mostani
sem, de legalább kimondja: Nem is fogom, hanem ha rendes ellátást akarsz, akkor
tünés innen a magánellátásba.
A javaslat fő problémai kifejtés nélkül:
- A betegeket a magánegészségügy felé tereli, véglegesíti az egészségügy kettészakadását.
- Elvonja a magánforrásokat az állami egészségügytől, tovább élezi a finanszírozási és munka-erőmegtartási feszültségeket.
- Miután kizárja a legális piacot, a tisztességes, számla szerinti megoldásokat, konzerválja a hálapénzt, a korrupciót az állami egészségügyben
- Ha nem lehet kiegészíteni a társadalombiztosítás terhére nyújtott ellátásokat, akkor erre nem is lehet kiegészítő biztosítást szervezni, miniszterelnöki óhaj ide vagy oda: marad a párhuzamos, duplikáló magánfinanszírozás, ahol kétszer fizetünk ugyanazért.
Ne értse félre senki: a köz-és magán mai, orvos-érdek szerinti
mutyizós, szürkezónás együttműködését fel kell számolni. De az együttműködés
szabályozottságával, transzparenciával, a legális megvásárolhatóság
megteremtésével, nem pedig az egészségügy kettészakításával, amerikanizálásával.
Persze, amit Miniszter Úr mond, az is működhetne, sőt: jó is lenne. Csak annak feltétele egy jóminőségű, az igényeket súlyos várakozási idők nélkül kielégítő közösségi egészségügy, és sajnos nem arrafelé oldalazunk mostanában.
Borzasztó! Ennél borzasztóbb csak az volna, ha fordítva döntenek:
VálaszTörlésa közfinanszírozott ellátás terhére jobban lehessen legálisan többletpénzért szolgáltatást nyújtani.