A „segítek” sorozat ünnepi kiadásából[1].
Az egészségüggyel foglalkozó szakemberek régóta mondják: az
egészségügy válság szélére sodródott, és a közellátás bármikor összeomolhat. Az
egészségügy – több évtizedes tapasztalat – komolyabb öngyógyítási
képességgel rendelkezik, mint azt mi, szakpolitikusok gondoljuk, így a beígért
összeomlás késik. De ne feledjük, itt is igaz a régi tétel: a permanens
fakas-kiáltás csak az ingerküszöböt, a félelmet csökkenti, de nem véd maga a
farkas ellen. Most ott tartunk, hogy a farkas – azaz mindenkit érdemben és
korszerű minőségben ellátó közösségi egészségügy összeomlása, vagy érdemi
minőségi változás, a rendszernek a szolidaritást felrúgó átalakulása –
valóban komoly veszély.
Az
alap-ok nem hungarikum. Az
orvostudomány folyamatos fejlődése, a megbetegedési és a demográfiai trendek miatt
kódolt, hogy az egészségügy a világon mindenütt egyre drágább lesz. A diagnosztika és
a terápia fejlődése a védelmi és támadó fegyverek fejlődési- és
költség-spiráljához hasonló, és azt is tudjuk, hogy az életkorral nő a
betegségek száma, tehát az örvendetesen növekvő átlagos élettartam növeli az
ellátási igényt. Az utóbbi évtizedek új fejleménye, hogy egyes, az élettel
össze nem egyeztethető (azaz régebben halálos) krónikus betegségek folyamatos
kezelés mellett tartósan kezelhetővé (nem pedig gyógyíthatóvá!) váltak, ami éveken
át folyamatos, nagyon drága kezelést igényel. Példának elég az inzulinfüggő
cukorbetegségre vagy az AIDS-re utalni, de számtalan autoimmun, vagy
enzimdefektes megbetegedés tartozik ebbe a csoportba. Ezek, valamint a nemrég
hadrendbe állított új daganat-ellenes és a „biológiai terápiák” miatt mindenütt
nőnek az egészségügyi költségek.
A magyar
egészségügyet ugyanakkor „nemzetspecifikus” bajok is rágják. Az első és legfontosabb
a
forráshiány. Az elmúlt négy évben a közösségi egészségügyi kiadási szint
reálértéken maximum értékőrzés-közeli volt (lásd 1. ábrát). Míg az EU régi
tagállamaiban a szükségletnek és a technológiai fejlődésnek megfelelően ez folyamatosan
nőtt az egy főre jutó egészségügyi kiadás, addig Magyarországon a 2007-es válsággal
megtört az enyhe emelkedés, és azóta stagnálás van.
Tudva azt, hogy az egészségügyi
árindex gyorsabban nő, mint az általános fogyasztói árindex (lásd 2. ábrát),
akkor a reálérték-őrzés sincs meg, és akkor még nem is beszéltünk a fent leírt
szükséglet-növekedésről.
További fejtegetés
helyett elég annyi, hogy az OEP egy
átlagos eset után ma is ugyanúgy 150.000 Ft-ot fizet a kórházaknak, mint öt
évvel ezelőtt. Így nem csoda, hogy nő az adóság-állomány és romlik az
ellátás színvonala, hozzáférése.
Az erőforrás-csökkenés
nemcsak a pénzügyi forrásokat jelenti: ma
már a pénzhiánnyal azonos súlyú probléma a humánerőforrás-ellátottság. Az orvos
elvándorlás ugyan csökkent, de ez eredménynek édeskevés, hiszen továbbra is
donor ország vagyunk, csupán a veszteség lassulásával büszkélkedhetünk.
Ráadásul a helyzet a közellátás szempontjából rosszabb: nem szoktunk beszélni a
„belső migrációról” azaz arról, hogy ma
már a közösségi egészségügy elől nemcsak a külföld szívja el a képzett
munkaerőt, hanem az éledő magánszféra is.
Nem ennek az
írásnak a tárgya, de még mindig igaz a közhely, hogy a magyar egészségügyre egyszerre
jellemző a nyomor és a pazarlás. Igaz ez a sokszor emlegetett szerkezetváltás
elmaradására (még mindig kórházközpontú az ellátás, alacsony az egynapos sebészeti
esetek száma, aránya) a nem megfelelő munkaerő-kihasználására is. (Az orvosok
és kvalifikált szakdolgozók zömmel nem
képesítésüknek megfelelő,
adminisztratív és szervezési feladatot látnak el.) De szembesül a világ egy új
dimenzióval: az egyéni és a kollektív felelősség újraértelmezésének kényszerével,
a beteg együttműködési kötelezettségével,
elvárható egészségtudatosságának fejlődésével. Az OEP pénz ugyanis közpénz,
és annak felhasználásában nemcsak az orvost kötik a köz felé kötelezettségek, hanem
a beteget is. Etekintetben is csak szárnyaszegett kísérletek voltak, és főleg:
hiányzik mindennek a kibeszélése, társadalmi vitája. (Lásd 3. ábrát).
És a mindent
felülíró legfőbb hungarikum: él és
virágzik a hálapénz rendszer, és felszámolása érdekében az elmúlt 60 év
egyik kormánya sem mert/tudott komplex és hatásos (éppen ezért szükségszerűen
érdekeket is sértő) programmal előállni. A hálapénzrendszer pedig a magyar
egészségügy rendbetételének legnagyobb féke: a személyes motivációk miatt
ellene megy minden egészségpolitikai szándéknak, kiszolgáltatottságban tartja
az összes szereplőt, fogyasztóvédelem nélküli, és kizárja a szolgáltatások
szakmai és pénzügyi átláthatóságát. Mindemellett jelentős költségvétési
források vesznek el az állam az adóelkerülés miatt. Hatékonysági probléma tehát
van bőven, és itt megelőlegezem az állítást: etekintetben a magánszféra sincs sokkal
jobb helyzetben, csak ott másfajta hatékonysági problémák vannak: elsősorban
az ellátás adekvanciáját nem garantálja semmi.
Pénz márpedig kell, és nem is lesz
A magyar
egészségügy tehát krónikus kivérzés után erősen forráshiányos, de azt is látni
kell, hogy az ágazat boldoggá,
sikeressé tételéhez, a működőképesség megőrzéséhez, az igénykövető
fejlesztéséhez szükséges pénzmennyiség
(ciklus szinten legalább ezer milliárd Ft. többletforrás) a versenyképesség
megőrzése és a hiánycél tartása mellett kizárólag
közpénzből nem teremthető elő. Ez (miután nem egyszeri ráköltés, hanem
beépülő forrás) már valóban nem csupán politikai döntés, hanem forrásoldal
kérdése is, és ezen a stadionozás sem segít, mert nem azonos nagyságrendekről
van szó. Mielőtt bárki félreértene: nem
adok felmentést a közforrások növelésének kényszere alól, de látni kell,
hogy a probléma csak a közforrások növelése és
a magánforrások becsatornázása, a köz szolgálatába állítása esetén kezelhető.
Tehát: többet kell
költenie az államnak az egész–ségügyre, és jobban kell hasznosítania a magánforrásokat
is. A magánforrások ugyanis érdemben már nem növelhetők, mert a magyar lakosság ma is sokat költ
egészségügyi ellátásra, arányaiban az EU-ban a legtöbbet. (35% feletti a
magánkiadások aránya) A 4. ábra jól mutatja, hogy az OECD-n belül nincs olyan
EU tag ország, amelyben magasabb lenne a lakosság részesedése az egészségügyi
kiadásokból.
Az 5. ábra azt
mutatja, hogy a magánkiadások aránya mind a régi, mind az új tagállamokéhoz képest
magas, és az utóbbi évek a többiekénél erősebb növekedést mutatnak.
Miután a
magánkiadások jelentős része (főleg a hálapénz) láthatatlan, így biztonsággal
még csak nem is becsülhető, Magyarországon a magánfinanszírozásról nincsenek
pontos adatok. Ezért valójában csak az idősoros adatok használhatók, mert az egy
mérési metódus szerint mért paraméterek hogyan változnak.
A fenti mérési
problémák ellenére szembesülni kell azzal, hogy a magánfinanszírozás – és
ezen belül a magánszolgáltatások –
szerepe nem marginális, hanem érdemi. Elég az 6. ábrára nézni, és
láthatjuk, hogy már 2011-ben a lakosság nagyságrendben annyit költött
járóbeteg-ellátásra, mint az OEP. És biztosan tudjuk, hogy az elmúlt
két évben
ez a szektor dinamikusan bővült, tehát ma már akár meg is előzheti a
magánfinanszírozás ezen a területen a közkiadásokat. (Az egyértelműség
kedvéért: nem esetszámról, hanem kiadásról beszélünk)
A magánkiadások
súlya, szerepe tehát folyamatosan nő, ugyanakkor ez a jelentős mennyiségű magánforrás nem jól hasznosul. A hálapénz
a feketegazdaság része, és semmilyen fogyasztóvédelem, számonkérhetőség nem
társul hozzá. (Megjegyzendő, hogy egészségnyereség se, mert ha a hálapénz
egészségnyereséget eredményez, akkor az csak kriminális módon lehet.) A legális
magánszférában betegek sokszor szakértelem és információ nélkül döntik el, hogy
hova és milyen szakterülethez forduljanak, így az igénybevétel célszerűsége,
adekvanciája sok esetbe kérdéses, és az ellátások felett nincs szakmai és
hatékonysági kontroll. A rendszer-szintű hatékonyságot tovább rontja az, hogy a
két szféra szakmai és informatikai kommunikáció nélkül egymás mellett
elbeszélve működik, sok esetben feleslegesen duplikálva a vizsgálatokat illetve
„eltitkolva” a leleteket a másik szféra előtt. A másik probléma: a politikai prüdéria
és a szabályozási elégtelenségek miatt – a „tisztaszobás” szolgáltatásoktól
eltekintve – ma szinte lehetetlen legálisan pénzt költeni a
közszolgáltatóknál. Mindebből levonható az a következtetés, hogy a
magánforrások zöme nem járul hozzá a közszolgáltatások működésének
fejlesztéséhez, javításához, biztonságához.
A magánforrások helye, lehetséges szerepe
Az írás eddig azt
az állítást alapozta meg, hogy az egészségügybe több pénz kell, és ez a több
pénz reálisan csak úgy teremthető elő, ha
közforrások növelése mellett a magánforrásokat is „becsatornázzuk”. Ez
azt a szemléletváltást is megköveteli, hogy az egészségügyi rendszer fogalma
alatt ne (csak) a közösségi (OEP finanszírozott egészségügyet értsük, hanem az
egészségügyi szolgáltatások teljes rendszerét, azaz a magánszolgáltatásokat is.
A magánszféra tehát
jelen van, a magánkiadások ma is igen jelentősek, de nem mindegy, hogy ez a pénz hogyan, milyen rendszerben, milyen
szervezeti- és szabályozási keretek között költődik el. Ebben pedig nincs
egyetértés. Sem a pártok, sem a szakpolitikus között. Két, markánsan eltérő nézet/irányzat
uralkodik. Az egyik szerint a köz- és a magánszolgáltatásokat élesen el kell
különíteni, mert ha a piaci érdekeket, viszonyokat, a „maszekolást” beengedjük
a köz falai közé, akkor ott sérül a közérdek, megszűnik az egyenlő bánásmód és nő
a korrupció. A másik megközelítés szerint a közszolgáltatások működőképességének
megőrzése, a két ellátórendszer integrálhatósága érdekében közelíteni kell
egymáshoz a két rendszert, és el kell érni, hogy a magánforrások a
közszolgáltatásokat is erősítsék. Érdekes, hogy – ahogy ez a biztosítási
reform kapcsán is történt – az igazi törésvonal most is inkább szakmai
alapú, mint politikai: a köz és a magán viszonyában pl. Szócska Miklóssal etekintetben
(mondom: etekintetben) Mihályi Péter
áll közös platformon.
A modellválasztás
tehát nem egyszerű, sem politikai, sem szakmai szinten. Ami a legfontosabb: a
döntéshez ki kell lépni a könyvtárszobák elvi vitáiból, és valós, reális (nem
teoretikus) választ kell találni. Mert a szakirodalom tucatnyi elemzése
támasztja alá köz- és a magán elválasztásának etikai szükségességét, de döntésnél
nem az ideális állapothoz képesti hatásokat kell mérlegelni, hanem az „itt és
most”-ot: melyik megoldás milyen társadalmi hatást okoz a 2014 utáni Magyarországon.
Ebben pedig a legfőbb szempont a nemzeti szintű kockázatközösség fennmaradása,
az, hogy biztosítható-e mindenkinek egy megfelelős hozzáférésű és biztonságú
ellátás, azaz sikerül-e megakadályozni az egészségügy kettészakadását.
Be kell látni, hogy
a köz- és magán merev elválasztása ma
Magyarországon nem realitás, sőt: veszélyes. Sajnos nem működik az a modell,
hogy a közösségi egészségügy mindenkit ellát ingyen és megfelelő színvonalon,
és aki valamiért mást, vagy másként akar, az menjen a magánszférába. Ez elvben
szép és korrekt, de – mint a bőrünkön érezzük – itt és most nem
realitás. Egyrészt,
mert a fent leírt okok miatt a közösségi egészségügy csak a közforrásokra
támaszkodva szükségszerűen és determináltan forráshiányos – és ezért nem
lehet képes technológiakövetően mindenki számára azonos hozzáférés
biztosítására –, így a működőképesség megőrzése miatt szükség van a
magánforrásoknak a rendszerszintű használatára, becsatornázásra is. Másrészt ez a modell Magyarországon
megvalósíthatatlan, mert
- nincs két egészségügyre való orvosunk, és
- a „második” egészségügy fenntartásához meg nem elég nagy és gazdag a magyar elit.
Ez a modell a magyar realitások
mellett egy egyszerre igazságtalan és fenntarthatatlan állapothoz vezet: fennmarad
egy ingyenes, de egyre rosszabb minőségű, egyre rosszabb hozzáférhetőségű, orvoshiányos
közösségi egészségügy, és megerősödik egy drága, de a komolyabb betegséget nem
megfelelően kezelő magánegészségügy. A komolyabb betegségek kezelését a piac
bővülése ellenére csak a közösségi egészségügy képes felvállalni, a
magánegészségügy nem. Egyes krónikus betegségek kezelése évente több-tízmilliós
költség, ezt nem képes annyi ember megfizetni, amennyi fenntart egy erre
specializálódott egészségügyi hálózatot. Ebben a forgatókönyvben az a reális változat, hogy az átlagjövedelem
felettiek a pénzüket a rutinellátásokkal a magánegészségügybe viszik, és ez az
„orvos követi a pénzt” el alapján[2] ez kiviszi
a munkaerőt is az állami rendszerből. Miután Magyarországon az elit vékonysága
miatt nem tud felépülni egy teljes, a súlyos betegségeket is ellátó második
egészségügy, az a helyzet áll elő, hogy a tehetősebbek a pénzüket a gyakoribb,
de nem komoly ellátásokért a magánegészségügybe viszik, ám, ha komoly bajuk
van, akkor ennek drága ellátását továbbra is az államtól várják. (Ha lesz kitől…)
Mindez komoly elégedetlenséget szül, mert így a végén se a szegény, se a gazdag
nem jut megfelelő ellátáshoz.
A megoldás
Ahhoz, hogy a
magyar egészségügy fenntartható pályán maradjon és a szélesebb elégedettséget
meg lehessen őrizi, a magán és a közösségi ellátás szétválasztása helyett közelíteni kell
egymáshoz a két rendszert, és meg kell oldani azt, hogy a tehetősebbek
vásárlása a TB-s betegeket ellátó intézményeket is erősítse, valamint el kell érni, hogy a
hálapénz-rendszer legális szolgáltatás-várlássá alakuljon. Ehhez meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy
a betegek számla szerint vásárolva tudjanak pénzt költeni a közkórházakban is.
Ennek főbb eszközei: az ellátási csomag (tartalmi és eljárásrendi) pontosabb
meghatározása, az orvosválasztás legálisan fizetőssé tétele. Magyarul: meg kell
mondani, hogy a TB terhére az egyes ellátások milyen tartalommal (milyen
érzéstelenítéssel, milyen gyógyszerekkel, milyen műtéti technikákkal és
elhelyezéssel) milyen eljárásrendben (beutalás, területi elv stb.), és ki által
nyújtva jár, és hogy az OEP az egyes kiemelt szolgáltatásokból mennyit vásárol
egy hónap alatt az adott kórháztól. Ezek után lehet kimondani azt, hogy aki
mást, máshol, vagy mástól akar valamit, akkor az fizesse meg, mármint a
különbözetet.
Lényeges annak szakmai
és politikai tisztázása, hogy ebben az esetben nem vizitdíjról, nem úgynevezett co-paymentről van szó. A vizitdíj
kényege a kötelező önrész (mint a gyógyszer-támogatásnál) és – mint a
patikában –, ha nem fizetem ki az önrészt, akkor nem jutok hozzá a tb
szolgáltatáshoz. Itt erről szó nincs: maga a szolgáltatás az továbbra is ingyen
jár a biztosítottnak, de csak a meghatározott tartalommal és eljárásrendben. Fizetni nem a TB szolgáltatásért, hanem a
csomagtól való eltérésért vagy az orvosválasztásért kell, ami a beteg
döntése, nem pedig kényszer.
Annak ellenére,
hogy a fenti állítás korrekt, a megvalósításhoz politikai bátorság is kell. Az
elvi támogatás, bólogatás meg szokott lenni, de a megvalósítás megreked a részletszabályokban,
ahol a politikai gyávaság és az orvos-elit érdeke szinergizmusba lép. Pedig túl
kell lépni a politika által tolerált tisztaszobás megoldásokon (egyébként miért
nem tiszta minden szoba?) és valós választási lehetőségeket kell adni. Ebből az
egyik legfontosabb, a rezidensek által is szorgalmazott orvos-választási
lehetőség megfizettethetősége. Ez alapvető és akceptálandó emberi igény, amit
ha nem lehet legálisan kielégíteni, marad a hálapénzes fekete vásárlás. Nem
ennek az írásnak a tárgya a hálapénz komplex elemzése, de itt is le kell írni
két alapvető dolgot. Az egyik: a „hálapénz” komplex jelenség, ami nem oldható
meg egy (egyik vagy másik, vagy harmadik) eszközzel önmagában. A másik: a hálapénzkérdés nem oldható meg édeni
béremelés nélkül, de bármekkora béremelés (+vas-szigor) önmagában nem hoz megoldást. Más
ágazatokból is tudjuk, hogy ahol hiánygazdaság van, ott van „vásárlói nyomás” a
korrupcióra, azaz megveszik illegálisan azt, amit nem lehet legálisan. Másrészt
pontosan tudjuk, hogy a legtöbb hálapénzt begyűjtők abból a szűk elitből kerülnek
ki, akiknek ma is magas a fizetése, és jócskán részesülnek más forrásokból
(pl.: gyógyszerkipróbálás) is.
Az orvosválasztás
(pontosabban: az ellátási csomagtól való eltérés) megfizethetősége csak egy
lehetőség, hogy hogyan lehet a közkórházakba magánforrásokat vinni. A várólistás
ellátások központi kontingálása azért fontos, mert egy kórháznak csak akkor van
erkölcsi alapja arra, hogy a havi 21. műtétet külön pénzért végezze, ha az OEP szerződésben
közli, hogy csak huszat finanszíroz. Ez a feltétele az „Uzsoki modell” korrekt
működésének is. Vigyázat: itt is politikai demagógia azt mondani, hogy így pénzért
lehet előzni a várólistán. Nem előzésről van szó (amivel mást hátrányba hozok),
hanem át lehet állni ez másik, rövidebb, fizetős sorba, amivel a mögöttem álló
is hamarabb jut az ellátásához.
De életszerű az
általam „partner kórháznak” nevezett modell is: a közkórházra települ rá egy
szervezetileg független magánkórház, amely alapszolgáltatásokat (labor, CT.
stb.) vásárol az anyakórháztól, kapacitásokat bérel (műtő, intenzív stb.) és
másodállás lehetőségét nyújtja az anyakórház dolgozóinak. A lényeg: valamit
tenni kell, és ki kell nyitni a gondolkozás határait. Lehetséges út az is, hogy
rendelőben dolgozó orvos (akár magánrendelőben, akár TB által finanszírozott
rendelőben dolgozik) bevihesse operálni, kezelni, szülést vezetni a betegét
a közkórházba, és a személyes közreműködésért legálisan kérhessen pénz a betegétől.
Ehhez be kell vezetni a „partner-orvos” intézményét. A partner orvos olyan
vállalkozási jogviszonnyal (is) rendelkező orvos, aki OEP szerződéses
viszonyban vagy magánorvosként járóbeteg szakellátásban dolgozik. Egy közfinanszírozott
kórházzal is szerződéses viszonyban áll, ahol a betegét tovább kezelheti,
operálhatja, levezetheti a szülését stb. Ebben a modellben a kórház az OEP-től
megkapja az ellátásért egyébként is járó OEP díjat, az orvos pedig számláz a
betegnek a személyes közreműködését. A beteg ellátásra (pl. várólisták, egyéb
díjak) természetesen az OEP ellátás általános szabályai az érvényesek, a beteg
előnyt, soronkívüliséget nem élvez. Mindennek szakmai előnye is van: a partner
orvos pl. köteles részt venni az anyakórház szakmai továbbképzési és ügyelet
rendszerében. Ez egységesíti a minőséget, és bérköltség nélkül javítja a kórház
működőképességét. (Ezzel párhuzamosan persze ki kell zárni azt, hogy orvos
önkéntes segítői jogviszonyban dolgozzon közkórházban.)
A „nagy levegővételes”
lehetőségek ezzel nem érnek véget: a köz és a magánellátások szervezeti,
szakmai integrációjának egy új lehetősége, ha létrehozzuk a „betegirányító
orvos/praxis” intézményét.[3] A „betegirányító orvos”
olyan orvos, aki az OEP-el és egy magánbiztosítóval vagy egészségpénztárral is
szerződésben áll, és jogilag, szakmailag képes integrálni a különböző
ellátásokat (OEP finanszírozású ellátások, foglalkozás-egészségügy, egészségpénztári
és magánbiztosítási szolgáltatások, magánellátások), ehhez megszervezi,
menedzseli a beteg ellátását, annak igénye szerint váltogatva a köz és
magánellátást és a különböző forrásokat. Mindehhez háziorvosi jogosítványokkal
rendelkezik, azaz táppénzre vehet, receptet, beutalót írhat.
És a legradikálisabb megvizsgálandó lehetőség: ha a beteg minősített,
az OEP-el/állammal erre szerződött magánrendelésre, magánkórházba megy, akkor ott
kifizeti a szolgáltatás piaci árát, de utólag visszaigényelheti a TB ár
kétharmadát az OEP-től. Mindez szakmailag és pénzügyileg átláthatóvá teszi a
magánszférát, érdemben csökkenti a hálapénz szerepét, csökkenti a
közszolgáltatásokra nehezedő nyomást és segít Magyarországon tartani az
orvosokat. Ez politikailag is sikeres lehet, mert ez a reform-elem ad az
embereknek, nem jogokat szűkít. De ezáltal rövidülnek a várólisták, ráadásul gyorsan,
érdemi szakmai előkészítés nélkül megvalósítható, hiszen ennek a modellnek nem
előfeltétele semmiféle csomag-meghatározás (fizetni azért a szolgáltatásért
kell, amit nem az ellátási kötelezettséggel rendelkező közfinanszírozású szolgáltatónál
veszünk igénybe). Ami még fontos: a magánszolgáltatások számlakötelessé tétele
miatt növeli az állami bevételeket (a vásárlói érdek megteremtése a
számlakérésben).
Mindez – a
legálisan megvásárolható ellátások spektrumának és tömegének növelése –
nemcsak a
közforrások kiegészítése és a feketegazdaság kifehérítése miatt fontos. Magyarországon nemcsak az a baj, hogy magas a magánkiadások aránya, hanem az is, hogy ehhez nem tartozik érdemi kockázat-kezelés: mindez a betegek aktuális kiadásaként – úgynevezett out of pocket kiadásként – jelentkezik (lásd 7. ábrát). Arányában még mindig alacsony az önkéntes egészségpénztárak kiadása, és a mérhetőség határán billeg az üzleti biztosítások részvétele az egészségügy finanszírozásában. Így a magas magánkiadási arány szinte kizárólag a betegeket terheli, az egészségesek nem veszik ki eléggé a részüket ebből előtakarékosság vagy kockázatközösség formájában. Ha lesz mit megvásárolni, lesz mire biztosítást kötni, akkor lesz esély arra, hogy megerősödnek ezek az egyéni terheket kisimító intézmények.
közforrások kiegészítése és a feketegazdaság kifehérítése miatt fontos. Magyarországon nemcsak az a baj, hogy magas a magánkiadások aránya, hanem az is, hogy ehhez nem tartozik érdemi kockázat-kezelés: mindez a betegek aktuális kiadásaként – úgynevezett out of pocket kiadásként – jelentkezik (lásd 7. ábrát). Arányában még mindig alacsony az önkéntes egészségpénztárak kiadása, és a mérhetőség határán billeg az üzleti biztosítások részvétele az egészségügy finanszírozásában. Így a magas magánkiadási arány szinte kizárólag a betegeket terheli, az egészségesek nem veszik ki eléggé a részüket ebből előtakarékosság vagy kockázatközösség formájában. Ha lesz mit megvásárolni, lesz mire biztosítást kötni, akkor lesz esély arra, hogy megerősödnek ezek az egyéni terheket kisimító intézmények.
[1]
Hatvankét éves lettem én, (így) nem meglepetés e költemény, és persze magam, magam.
(2012. aug.06.)
[2]
1993-ban és 2010-ben még a „pénz követi a beteget” elv volt meghirdetve…
[3]
Az alapellátás jelenlegi rendszerétől sajnos hamarosan ígyis-úgyis búcsút kel
vennünk. Nem szakpolitikai megfontolásból, hanem mert nem lesz kivel folytatni
a jelenlegi modellt. Az alapellátás ma még aktív doktorainak korfája tragikus
jövőt ígér, hiszen a mintegy négy és
fél ezer aktív háziorvos közül több mint 1500 már betöltötte a nyugdíjkorhatárt,
átlagéletkoruk tavalyra elérte az 54 évet, a szakmában dolgozók 70 százaléka 50
év felett, és eközben a négy hazai orvosegyetemen tavaly mindössze 68-an választották a háziorvosi szakképzést.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése