Megtisztelő felkérést kaptam a Magyar Narancstól, hogy írjak
egy értékelést az újságba (azaz a print változatba) az egészségügy 8 évéről. A
bőkezű főszerkesztő 16.000 karakter terjedelmet ajánlott. Ilyenkor jön a pánik:
mi a francot fogok írni ilyen bő terjedelemben? El is készült az írás 24.000
karakterben, amit a főszerkesztő gyömöszölt vissza a print változat engedte
terjedelmi keretek közé. Meg is jelent a március 22.-i számban.
Persze a 24.000 karakterben sem lehet leírni mindent. A
papír meg írta magát tovább, lett belőle 62.847 karakter (szóközök nélkül). Ez már
bogbejegyzésben sem kezelhető terjedelem. Ezért az írást a három fő fejezetét külön
is értelmezhető írásként heti bontásban, 3 részben fogom itt hozni. A három
fejezet:
- Mit tett a kormány az egészség feltételeinek biztosításáért?
- Az egészségügy és finanszírozásának társadalmirendszere változott-e, és ez milyen következményekkel jár?
- Mi történt az egészségügyi ellátórendszerrel azelmúlt 8 évben?
A mai bejegyzés az első fejezet.
.
Mit tett a kormány az egészség feltételeinek biztosításáért?
Egy kormányzati ciklus vége jó alkalom a történéseinek,
eredményeinek áttekintésére. Miután 2010-ben volt az „igazi” váltás, egy új (majdnem)rendszerváltás, és utána
már csak a „folytatjuk” jött, így a két ciklust nyugodtan értékelhetjük egyben.
Az alábbiakban megpróbálom összefoglalni mindazt, amit a 8 éves kormányzása
alatt tett, és főleg: nem tett a
FIDESZ vezette kormány az egészségügyben. Bár a kormányzati ciklus lezárása az
ürügy, de az írás szándéka szerint nem kampány-írás, hanem áttekintő elemzés. A
műfaji sajátosság miatt nem egy tanulmány szisztematikus igényességével, de megpróbálom
a jót és rosszat egyaránt összeszedni az elmúlt nyolc évből. Az emlékezés
mindig szelektív és hiányos, a megítélés pedig óhatatlanul szubjektív. De a
szándék legalább megvan.
Ha korrekt elemzést akarunk készíteni, akkor két kérdést kell
feltenni:
mit tett a kormány az egészség feltételeinek
biztosításáért (milyen a
kormány egészségpolitikája) és mi történt az
egészségügyi ellátás területén, azaz milyen a kormányzat
egészségügy-politikája.
Tudnunk kell, hogy a korszerű egészségpolitikai szemlélet
szerint egy ország lakosságának egészségi állapota nagyjából az alábbiakon
múlik:
•
Az egyén genetikai állománya
•
Az életmód, illetve az életmódot
elsődlegesen meghatározó tényezők:
–
a gazdaság fejlettsége (GDP/capita),
–
a társadalmi egyenlőtlenségek mértéke,
–
környezeti káros hatások mértéke,
–
társadalmi minták, elvárások, és ezek
leképeződése a szokásokban.
•
Az
egészségügy, illetve annak
társadalmi finanszírozásának rendszere (teljes lakosságra kiterjedő
szolidáris kockázatközösség van-e, mekkora magánfinanszírozás szerepe)
•
Az egészségügyi ellátás:
–
hozzáférésének egyenletessége,
–
az egészségügyi ellátás technológiai fejlettsége,
minősége.
•
Az egyén egészségtudatossága,
problémakezelő-képessége, informáltsági pozíciója.
Ennek megfelelően az elmúlt nyolc
évet három szempont mentén vizsgálom:
1. Mit
tett a kormány az egészség feltételeinek biztosításáért?
2. Az
egészségügy és finanszírozásának társadalmi rendszere változott-e, és ez milyen
következményekkel jár?
3. Mi
történt az egészségügyi ellátórendszerrel az elmúlt 8 évben?
I. Mit tett a kormány az egészség feltételeiért?
Régebben az egyén
genetikai állományát fátumnak tekintettük, de már nincs messze az idő,
amikor az úgynevezett személyreszabott, precíziós orvoslás ezt is új
megvilágításba teszi. Ma még mindez nem kormányzati kompetencia, sőt: olyan
korban élünk, amikor engem megnyugtat, ha a kormány nem foglalkozik az egyének
genetikai állományával…
Az életmód
jelentőségénél hajlandók vagyunk legyinteni, hogy persze, biztosan fontos,
de ugorjunk, lássuk az egészségügyet. Nem.
Ki kell mondani, hogy a magyar lakosság
egészségi állapota lényegesen rosszabb annál, mint ami az ország gazdasági
fejlettségből és (az elvben) mindenkire
kiterjedő ingyenes egészségügyi ellátásból, és az ellátórendszer fejlettségből
következne. Ez elsősorban nem az egészségügy sara, ebben az ellátórendszeren
kívüli okok szerepe a meghatározó, mert az egészségügyi ellátórendszerünk
– az utóbbi idők sokasodó problémái ellenére – fejlettsége,
teljesítménye nem rosszabb, mint ami az ország gazdasági teljesítményéből következne.
(Ezzel nem az egészségügyet dicsértem, hanem az ország általános helyzetére,
nemzetközi rangsorokban elfoglalt helyére utaltam. És arra, hogy még a Kádár rendszerben megszoktuk, hogy az
egészségügy hozzáférhetősége, szolgáltatása messze jobb, mint az ország
gazdasági teljesítménye.) A rossz
egészség elsősorban az egészségügyön kívüli okokkal magyarázható, ami összkormányzati felelősség, mert nem az
egészségügyi államtitkár határozza meg a gazdaság fejlődését, nem ő dönt a mélyszegénység
mértékéről, a környezeti káros hatásokról, de még az élelmiszerbiztonságról
sem. A gazdasági fejlődés elemzését meghagynám a gazdasági szakembereknek. Itt
elég az, hogy a föld országait tekintve az egészségi állapot, a várható élettartam az összes jól mérhető
mutató közül az egy főre jutó GDP-vel mutat legszorosabb összefüggést. Azt,
hogy a gazdasági teljesítményünk hova sorol minket, tudjuk, de az
OECD tanulmánya azt is bizonyítja, hogy a magyar lakosság egészségi állapota
attól is elmarad, ami a gazdaság fejlettsége alapján „járna” nekünk.
Az egészségen kívüli okoknak három nagy csoportja van:
- az első a társadalmi egyenlőtlenségek mértéke, a mélyszegénységben, tartós nélkülözésben élők aránya,
- a második a lakosság életmódja, egészségtudatossága,
- a harmadik a környezeti káros hatások szintje.
Ki kell mondani: az a politika,
amelyik a társadalmi különbségeket növeli, illetve rétegeket tűr
mélyszegénységben, nemcsak igazságtalan és etikátlan, de egészségellenes is. A
szegénység betegít, elzár az egészségügy igénybevételétől, és aki szegény annak
nemcsak pénze nincs egészségtudatosságra, de kedve, motivációja sem: az
aluljáróban, a borsodi, bihari cigánytelepen nehéz az embereket az egészséges
életmód előnyeiről győzködni. A napi túlélés a tét, nem a hosszabb élet. A két
kormányzati ciklus üzenete pedig egyértelmű: akinek van, aki szerez magának, annak
adunk, és aki szegény, az annyit is ér. (Dolgozzon, ne követelőzzön, és ne a
rendes emberek munkájával megtermelt nemzeti jövedelmet akarja segélyként
el-fetrengeni.) Ezt a szemléletet közvetíti az egykulcsos SZJA, a családi adókedvezmény
(az alanyi jogon járó családi pótlék helyett), a segélyek munkához kötése, de
akár a lakás-, vagy gázár-támogatások rendszere. Ez a fajta politika
– amely ráadásul a társadalmi mobilitást is csökkenti, gettósítja a mélyszegénységet –
ugyan ösztönzi a teljesítményt, de ebben a túlhajtott formájában egyfajta neo-Tajgetoszként
komoly kockázatot jelent a nemzet szintű egészségi állapotra. És ha a környező
országok gazdasági teljesítményét nézzük, akkor az sem lett igaz, hogy ez a politika növeli a gazdaság versenyképességét,
és a többieket lehagyó gazdasági növekedés majd lecsorog a szegényekhez is,
javítva az ő életesélyüket is.
Hogy ez nem elméleti fejtegetés, azt jól mutatják az EMMI
háttérintézményének a „MÉRTÉK – a Magyar
Egészségügyi Rendszer Teljesítményértékelési Jelentése 2013-15” című kiváló
elemzésének adatai. A
tanulmány 259. oldalán olvasható: „A felsőfokú iskolai végzettségű férfiak születéskor
várható élettartama 12 évvel hosszabb, mint az alapfokú végzettségűeké. Az
alapfokú végzettségű anyák csecsemőinek halandósága háromszorosa a felsőfokú
végzettségű anyák csecsemői halandóságának.”
Parragh úrnak ajánlanám
szeretettel mindezt a figyelmébe, és azoknak, akik a tankötelezettség
leszállításán és a bio célszerszám-gyártás reformálásán dolgoznak. Ez a
gondolat sajnos konzekvensen megjelenik a kormányzati retorikában, legutóbb
Németh Szilárd ecsetelte szép szavakkal, hogy milyen baromság tanulni, ehelyett
dolgozni kell, mert annak van értelme, nem úgy, mint a professzorságnak.
A társadalmi polarizáció
tehát súlyos, életévekben mérhető polarizációt okoz, aminek a levét alapvetően
az alacsonyabb képzettségűek isszák meg.
Eszünk – iszunk – élünk/halunk
A kormányzati munkának az életmódra
tett hatása igen ambivalens. Mert ha van valami dicsérendő az elmúlt nyolc év
egészségpolitikájában, akkor azok a Szócska
Miklós által meghirdetett népegészségügyi programok. 1990 óta minden kormány
elmondta, hogy a megelőzés a legfontosabb, de ez általában megmaradt a
deklarációk, szándéknyilatkozatok szintjén. Ezért állítom, hogy Szócska programja
az elmúlt 28 év legkomplexebb népegészségügyi intézkedés-csomagja volt, csak
sajnos ez is félresikerülten, félbehagyottan lett végrehajtva. A program a
legkorszerűbb (WHO konform) egészségpolitikai alapelveken nyugodva alapvetően
a felnövekvő nemzedéket célozta meg a menzareformmal és a mindennapos testneveléssel.
De a csomag része volt számos, a felnőtteket is célzó intézkedés, mint a
„csipsz-adó” (az élelmiszerek transzzsír tartalmának visszaszorítására irányuló
rendelet) és a dohányzás (legalább a passzív dohányzás) visszaszorítása érdekében
hozott törvény. Ez fontos és jó, de a programból sajnos hiányzott az a tudás,
vagy igény, ami tudatosan az életmód részévé teszi ezeket a váltásokat, és ami
összeköti a primer prevenciót a szekunder prevencióval, azaz az egészségügyi
intézményeken kívüli, és a gyógyításhoz kötött életmód-vezetést. De az előző
évtizedhez képest ez is előrelépés, és mindenkit kérek: ne keverjük a zárt
közterületen betiltott dohányzást a trafikmutyival. Az előbbitől sokkal
élhetőbb hely lett Magyarország, az utóbbit meg ne akarjuk Szócska nyakába
varrni, ezt a problémát hagyjuk Lázár kompetenciában.
Bár a rendszerváltás utáni korszak
legkomplexebb, legjelentősebb népegészségügyi programját indította el az
egészségügyi államtitkárság, magára
maradt ebben a harcban, mert a kormány mindent elkövetett az ellenkezőjéért.
Ez alapvető baj, mert mint láttuk, az egészség feltételeinek biztosítása
összkormányzati felelősség, a szaktárca kompetenciája korlátozott. Nemcsak,
hogy a kormány nem volt megfelelő partnere az államtitkárnak, de még saját
minisztere is ellene kampányolt. Balog Zoltán nagy nyilvánosság előtt a birkapörköltet
tartotta a humán tárca ikonikus esszenciájának, és természetesen hozzátette: „előtte
egy pálinkát illik meginni, …. utána meg egy pohár bort, vagy kettőt, vagy
hármat…”. Szócska jószándékú programja pedig az egylépcsős, erőltetett
bevezetés miatt mérsékelt eredményű lett. A menzareform a rossz megvalósítás
miatt erős ellenállásba ütközött, elhalt, vagy elhalkult, de semmiképpen sem
lett belőle egy országos, a szülőket is elérő táplálkozási – ízlésreform. Nem
sikerült átállítani a táplálkozási kultúránkat, és most már ez nemzetrontásnak
is számít. A mindennapos iskolai testnevelés feltételei még mindig nincsenek
országosan megoldva, pedig erre bizonyosan elég lett volna a „profi” futballba
öntött pénz töredéke. Leállt, vagy nem halad a tanuszoda program, és a stadionok
és kidobott TAO pénzek helyett közösségi mozgás-terekre, szabadtéri fitnesz-
vagy kondi-parkokra, kispályás focira, kézi- és kosárlabdázásra, gördeszkázásra
alkalmas „dühöngőkre” kellett volna költeni. (Akkor hiszem el, hogy van
értelme a mindennapos testnevelésnek, ha a bordásfalakat, gerendákat, svédszekrényeket
gördeszkás-görkoris félcsöves, délután is bárki által használható
kosárpalánkos terekre, a fiatalokat érdeklő mozgás-lehetőségekre cserélik.)
De azt is tudja mindenki, hogy az egészségtelen táplálkozás és
a mozgásszegény életmód mellett a dohányzás
és az alkoholizmus az, ami szedi az áldozatok zömét. Minden szakember
egyetért abban, hogy az alkohol
legártalmasabb formája az ellenőrzés, szaktudástudás nélkül, standard
minőség előállítására alkalmatlan eszközökön készült házi főzésű pálinka. Kormányunk ezt ősi jussunknak tartja, és nemzeti
büszkeséggel itatja velünk. Mi meg isszuk is rendesen, mert a NAV beszámolója
szerint rendesen terjed a házi
főzés. De általában a kormány, a
vezető politikusok minden megjelenése a korszerű egészségképpel ellentétes életmódot
közvetíti. Kolbásztöltés, pálinkázás, bográcsos pörizés, és szotyizás a
lelátón, aktív mozgás helyett. Most pedig eljutottunk odáig, hogy ez nem figyelmetlenség,
elszólás, hanem pártjuk és kormányom prominensei kimondják: az egészségtelen táplálkozás nemzeti
kultúránk fontos része, amit óvni, védeni kell. Én ezt másként látom. Nem idegenszívű vagyok, csak szeretnék
legalább addig élni, mint egy átlagos albán. (Albániában a férfiak születéskor
várható átlagos élettartama 2015-ben 76,20 év volt, Magyarországon ez 4 (azaz négy) évvel kevesebb: 72,09.) És
nem gondolom, hogy az albán egészségügy annyival fejlettebb, mint a magyar, a
GDP-jük is érdemben kevesebb, és nem is egészségtudatosabbak az albán emberek,
mint mi, csak szerencsésebbek. Az ő tradicionális étkezési kultúrájuk
mediterrán konyha alapú, és a rendes disznóhús - disznózsír – tészta (fehérkenyér)
kombó helyett olíva, hal és zöldség alapú. Nekünk pechünk van: nincs tengerünk,
és a világ egyik legegészségtelenebb táplálkozása vált kultúránk részévé. Ha
ragaszkodunk ehhez, akkor bizony sok új és drága gépet kell még telepíteni a
jövőben is az onkológiákra és szívcentrumokba.
Az egészség feltételei közül a harmadik, a környezeti káros hatások mértéke oly
mértékben alulbecsült, hogy én sem tudok róla okosakat és főleg pontosat
mondani. Az EMMI háttértanulmánya
szerint is kifejezetten rossz a légszennyezési helyzet Magyarországon, és
az alábbi idézet az EU idén februárjában nyilvánosságra hozott országjelentésből
származik: „A légszennyezés továbbra is kihívást
jelent Magyarországon. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség közelmúltbeli
jelentésének (2017) becslése szerint a finomrészecske-koncentrációnak betudható
korai halálozás 2014-ben meghaladta az átlagos uniós halandóságot. Az elmúlt
évtizedben a lebegőrészecske-kibocsátás 40%-kal nőtt, elsősorban a háztartások
által elégetett szilárd tüzelőanyagokból származóan. A városi területeken a
közúti közlekedéssel összefüggő légszennyezés jelentős közegészségügyi
kockázat, és a forgalom telítettsége az előrejelzések szerint nőni fog. Nem hoztak,
illetve nem követik nyomon az e kockázat kezelésére irányuló szakpolitikai
intézkedéseket (pl. alacsony kibocsátású zónák létrehozása vagy úthasználati díjak
bevezetése a fővárosban). További szakpolitikai intézkedések nélkül a nemzeti
kibocsátási határértékekről szóló irányelv keretében vállalt kötelezettségeket
nem fogják tudni betartani.”
Itt megint visszajutunk a szegénység – mélyszegénység – egészség
összefüggéséhez: a légszennyezést a szegénységben élők bármit eltüzelő fázása növeli,
de az így levegőbe került „finomrészecskék” az egykulcsos adó nyerteseinek
tüdejét is károsítják. Ugyanígy nem tudok pontos adatokat írni az élelmiszerbiztonság hiányosságairól,
kockázatairól. Mert tudom én, hogy a gaz multik a mindenféle adalékokkal,
meg „e”-kkel tömik a magyart, de
közben mindig akad egy - egy riport, hír förtelmes hazai zugvágóhidakról, rejtett,
de csótány- és patkánytanyás raktárakról stb., amit a NÉBIH leleplezett,
megvédve minket. De ilyenkor mindig felmerül bennem, hogy ezek szerint ezt
ettük eddig, és vajon hány ilyen van még?
-
Persze számtalan vizsgálható dimenzió lenne még. Mert a tűt ugyan orvos
szúrja be, de a kormány, a társadalom szabja meg a szűrésekhez, védőoltásokhoz
való viszonyunkat. 2017 első
negyedévében ez EU- n belül Magyarországon haltak meg az egyik legtöbben
100.000 főre vetítve, és ezt az influenzajárvánnyal magyarázták. Emlékszik valaki a 2016-os, vagy 2017-es
kampányra, ami influenza elleni oltásra buzdít? Én nem. Pedig ha van
valami, amiben ez a kormány professzionális, az a kommunikáció, a közvélemény
befolyásolása. Milyen jó lenne, ha a
Habony művek nem csak gyűlöletkampányt tolná, hanem ugyanilyen profin
népszerűsítenék a szűréseket, védőoltásokat is.
Érdeklődéssel olvastam értekezését arról, hogy mit fog a következő négy év hozni a Magyar egészségűgy helyzetében, a türhetetlen állapotról, és hogy valamit kéne tenni, de mit ?
VálaszTörlésJavaslataim ami a Magyar Hirlapban volt publikálva, nagy részt
megoldanák a problémákat, megszüntetnék a hiearhichát, a "hálapénz" adocsalást, a fiatal tehetséges szakorvosok kivándorlását és a türhetetlen megkülönböztetlst a magán és állami ellátás minősége és elérhetősége között
Kérem olvassa el mégegyszer figyelmesen, ne vesse el! támogassa! Akkor majd lenne strukturáklis változás és még ebben a négy évben
Dr Szele György