Megtisztelő felkérést kaptam a Magyar Narancstól, hogy írjak
egy értékelést az újságba (azaz a print változatba) az egészségügy 8 évéről. Elkészült
az írás bő változata, ami már bogbejegyzésben sem kezelhető terjedelem. Ezért
az írást a három fő fejezetét külön is értelmezhető írásként, heti bontásban, 3
részben fogom itt hozni. A három fejezet:
- Mit tett a kormány az egészség feltételeinek biztosításáért?
- Az egészségügy és finanszírozásának társadalmi rendszere változott-e, és ez milyen következményekkel jár?
- Mi történt az egészségügyi ellátórendszerrel az elmúlt 8 évben?
A mai bejegyzés a második fejezet.
II. Az egészségügy társadalmi rendszere
Az első
részben láttuk, hogy az egészségi állapot mennyire függ az adott ország
gazdasági teljesítményétől. De azonos gazdasági – kulturális fejlettségű országok
között is nagyok az egészségbeli különbségek, és ez nagyban függ attól, hogy milyen
az adott ország egészségügyi rendszere.
A fő kérdések: Mindenkire kiterjedő szolidaritás elvű közfinanszírozás biztosítja-e az ellátást, vagy piaci elvű a rendszer, azaz a magánbiztosítók, magánkiadások a meghatározók? Mennyit költ a lakosság saját diszponábilis jövedelméből az egészségügyre, és mit vesz ezért? Kényelmet, vagy életet? Igen, ezek a fontos kérdések egy egészségügyi rendszerrel kapcsolatban.
A fő kérdések: Mindenkire kiterjedő szolidaritás elvű közfinanszírozás biztosítja-e az ellátást, vagy piaci elvű a rendszer, azaz a magánbiztosítók, magánkiadások a meghatározók? Mennyit költ a lakosság saját diszponábilis jövedelméből az egészségügyre, és mit vesz ezért? Kényelmet, vagy életet? Igen, ezek a fontos kérdések egy egészségügyi rendszerrel kapcsolatban.
Hogy mennyit számít az egészségügy alaprendszere, arra jó
példa az Egyesült Államok és Kanada példája. Az USA egy főre jutó GDP-je majd negyedével nagyobb, mint Kanadáé, és egy kanadai polgár
életkilátása mégis közel 3 évvel jobb, mint déli szomszédjáé. Ez zömmel a
két ország egészségügyi rendszere közötti különbségre vezethető vissza, hiszen
bár az USA egészségügye szakmailag talán a világ legfejlettebb egészségügyi ellátórendszere,
de – ellentétben a kanadai mindenkire kiterjedő, kötelező szolidaritás
elvű biztosítással – nem koncentrál az igazságosságra, egyenlő
hozzáférésre. Az Obama által megreformálni kívánt rendszerben szegényeknek és
ezt választó időseknek az állam fizet egy egyszerűbb „szegényellátást” (a
„Vészhelyzetből ismert MediCare – MedicAid) rendszer, a többiek meg oldják meg,
ahogy tudják (30-40 millió nem tudta).
Európa nem ezt az utat járta. Úgy a keleti, mint a nyugati felén a
lakosság teljes körét – vagy nagyon nagy részét – lefedő, kényszerszolidaritás elvű rendszerek alakultak ki, amelyek
mindenki számára ingyen, vagy nem megterhelő hozzájárulással biztosítják a
megfelelő, szükséges ellátást. A megoldások különbözőek, mert van Nemzeti Egészségügyi
Szolgálat, és van egy- és több-biztosítós kötelező társadalombiztosítás is, de az alapelv, a nemzeti kockázatközösségű
szolidaritás, az általános Európa országaiban. Az elv igen, de a gyakorlat
sajnos ma már nem ilyen egyértelmű. A 20. század közepén volt egy rövid boldog időszak,
amikor azt hittük, hogy a technológiai fejlődés megoldja az egészségügy
problémáját, és mindenki gond és korlátozás nélkül hozzáférhet a jó ellátáshoz,
egészséghez. Mára ez a remény meghalt, mert a tudományos - technológiai fejlődés
és a társadalmak elöregedése miatt ez egészségügyi rendszerek
fenntarthatóságnak megőrzése a társadalmi igazságosságra törekvés mellett a 20.
század utolsó negyedétől egyre súlyosabb kihívás jelent. A technológiai
robbanás az új diagnosztikai eljárásokkal, az új megbetegedések felismerésével és
az új terápiás eljárások, kezelések bővülésével önmagában drágítaná a rendszert,
de egyes, régebben nem gyógyítható betegségek – mint például a cukorbetegség –,
folyamatos kezelés mellett az élettel tartósan összeegyeztethetőkké válnak. Ez
jó, de ettől még folyamatos, magas kezelési költséget jelent. A végeredmény: Egyre kevesebb aktív dolgozó egyre több
ember egyre drágább ellátását kénytelen fizetni. Mindezt akkor, amikor felértékelődik
a globális versenyképesség, és a távol-keleti szereplők bérköltségét nem
terhelik ilyen szociális vállalások. A helyzet tehát szorító, és az egészségügyi
technológiák várható fejlődése (genomika, precíziós orvoslás, info-bionika
stb.) tovább élezi a konfliktust. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy az egészségügyi munkaerőhiány problémaként
felzárkózik a pénztelenség mellé. Ha belegondolunk, akkor csoda, hogy csak ennyi baj van az egészségügyi rendszerekkel
Európában. De ezt a terhet nem minden ország viseli egyformán. A régi EU tagállamok
megbirkóznak a kihívásokkal, és folyamatos reformok, hatékonyságjavítás és
korlátozások mellett őrzik a rendszer alapelveit. Az újak már nem egyformán. Az
alapelvek a jelszavak és a törvények szintjén itt is megmaradnak, de a
gyakorlat – különböző mértékben – mégis az amerikanizálódás, a
kettészakadás felé sodródik.
Hogy is áll mindez Magyarországon?
A magyar egészségügy rendszere ma nem
meghatározott. Nem tudjuk, hivatalosan milyen egészségügyi rendszerben
élünk. A társadalombiztosítás intézménye 2010 előtt Alkotmányban rögzített
védelmet élvezett, az Alaptörvény díszkötéses kiadásából viszont kimaradt. Második
lépésként megszűnt a munkáltatói egészségbiztosítási járulék. Helyét a
szociális hozzájárulási adó foglalta el, amelyet – mint adót – kedve
szerint használ fel a kormány, nincs megszabva mennyi ebből az egészségügyé.
Harmadik lépésként megszűnt az OEP, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár,
és helyét az EMMI helyettes államtitkára által vezetett hivatal vette át. Akkor
ez már nem társadalombiztosítás, hanem állami egészségügy rendszer? Nem, azt
sem mondhatjuk. Mert a munkavállaló még járulékot fizet, és az adó és járulék a
költségvetés Egészségbiztosítási Alap
nevű sorára kerül. De ami szerintem nem nyelvészkedés, hanem érdemi: ha orvoshoz
megyünk, akkor az orvos ellátás előtt ellenőrzi a TAJ számunkat, hogy
érvényes-e, azaz van-e mögötte befizetés, teherviselő. Ez pedig jogviszony-ellenőrzés, ami a
társadalombiztosítás sajátja, mert az állami egészségügyi rendszerekben állampolgári
jogon jár az ellátás. Ezen az elmúlt 8 év nem változtatott. Akkor ez most mégis
társadalombiztosítási rendszer? Némileg. Mert a társadalombiztosítási rendszerek
sajátja, hogy az ellátások zömét, kvázi teljes körét ingyen nyújtja a biztosítottaknak,
vagy névleges térítésért, ráadásul a biztosított tudja, hogy mi jár neki a
járulékáért. Magyarország e tekintetben nem jól áll. Amíg Európában az
egészségügyi költségek kb. 80%-át az állam (vagy az állam által szervezett
kötelező egészségbiztosítás) állja, addig mi, magyarok 100 egészségügyre
költött forintból 33-at magunk fizetünk. Ráadásul
ezt is rosszul, a legnagyobb társadalmi kockázattal. A szakemberek a
magánkiadáson belül megkülönböztetik a kockázatkezelt és a közvetlen,
„zsebből” fizetett részt (szakzsargonban: out of pocket). Ez utóbbi jelenti az
igazi kockázatot, itt derül ki, hogy hó végén ki tudja-e váltani valaki a receptet,
ki tudja-e fizetni a sürgős vizsgálatot. Az EU 28-ak átlaga (amiben ugye benne
van Magyarország, Bulgária, Románia is) 15%, Magyarországon ez majdnem a duplája, 29%. A WHO állásfoglalása szerint
a 15% alatti érték a kívánatos, a 30% feletti pedig kifejezett társadalmi veszélyt
jelent. Mi ettől egy vékony százalékra állunk.
Még durvább a helyzet, ha az
egészségügyi ellátás összetételében nézzük a magánkiadások szerepét. Az a közhiedelem,
hogy Magyarországon az egészségügyi ellátást alapvetően a társadalombiztosítás
nyújtja, és a magánellátás az csak kiegészítő, választékbővítő, a gazdagok
luxusa a kulturáltabb körülmények érdekében. Ez már rég nem igaz. Magyarországon ma több a magánegészségügyben
engedélyezett rendelési óraszám, mint az egészségbiztosítás által finanszírozott
óraszám, és mi lakosok is már többet költünk gyógyszerre, de járóbeteg-ellátásra
is, mint az állam.
Ha a fogászatot nézzük, még rosszabb
a helyzet. Ott a közpénzből fenntartott rendelések óraszáma a 20%-ot sem éri
el.
Úgyhogy – Lengyelországhoz,
Romániához hasonlóan – Magyarországon is egy sajátos keveréke alakult ki a
magánegészségügynek és az állami ellátásnak, amiben a magánellátás már közel
egyenrangú partner. Még nem piaci elvű az egészségügy, de már nem is a
klasszikus társadalombiztosítás. A számok mutatják, hogy milyen messze
kerültünk „AZ EGÉSZSÉG NEM ÜZLET” szlogentől. Ez pedig igen erősen az amerikanizálódás veszélyét vetíti előre:
a közösségi ellátás egyre inkább egy
ingyenes, de „olyan amilyen” közellátássá, szegényellátássá züllik, a „rendes
ember” meg magánorvoshoz jár, illetve magánbiztosítást köt, aminek 2018 után
várhatóan éledni fog a piaca. (Nem elhanyagolható az a körülmény, hogy Mészáros
Lőrinc a hírek szerint bevásárolta magát a CIG Pannonia magánbiztosítóba.) Szóval
itt tartunk. Reform, koncepció, mutatott irány nincs, csak sodródás, és ez meg errefelé, a kettészakítás irányba
visz.
De engedjük szabadon a
fantáziánkat. Érdemes végiggondolni, hogy miért van ez így,
és egyáltalán: miért nem kezd semmit a FIDESZ az egészségüggyel, miért
van 8 éve egy tehetetlen sodródás és folyamatos leépülés, züllés?
Íme, egy gondolatkísérlet:
Azt gondolom, hogy Orbánt alulbecsülni, koncepciótlannak,
tehetetlennek minősíteni: óriási hiba. Orbán pontosan látja az
alaptendenciákat a világban és az országban, ráadásul zömmel másokat megelőzve
reagál ezekre. Kiváló stratégiai képességekkel rendelkezik. Távolba mutató víziója van a világról és az
országról, erre alapozott koherens célrendszere, és ehhez alakítja stratégiáját.
(Félteértés ne essék: nem értek egyet Orbán víziójával, nagyon nem értek egyet
társadalmi célrendszerével, de vitatni azt, hogy van neki ilyen, ráadásul
koherensen felépítve: az durva hiba lenne.)
Ha mindez igaz, akkor elképzelhető, hogy pont az egyik
legfontosabb társadalmi – gazdasági problémával, az egészségüggyel kapcsolatban
Orbán elképzelés nélküli, tétován tébláboló lenne? Kizárt.
Orbán vélhetően pontosan látja azt, amit én is bő évtizede
mondok: „A
kollektív hazugságra épített egészségügy Patyomkin-paravánja nem tartható
sokáig. Egyre kevesebb ember egyre több beteg egyre drágább ellátását
kénytelen fizetni, és a demográfiai, a tudományos-technológiai trendek
folyamatosan és kódoltan növelik az egészségügyi szükségleteket.” A 10 párt
közös minimuma is kimondja, hogy: „Az (orvos)tudomány fejlődése, a megváltozott
demográfiai, megbetegedési és kulturális viszonyok miatt az egészségügyi rendszernek a 20. század
második felére jellemző formája már nem tarható fenn.”
Igen, egyetértünk abban a miniszterelnök úrral, hogy az
egészségügyi ellátás a 21. században kizárólag
közfelelősségként, korlátlan szabadosság mellett kizárólag közpénzből már nem
működtethető technológiakövetően egy olyan gazdasági fejlettségű országban,
mint Magyarország. Az orvostudomány (és egyéb társtudományok) fejlődésének
követése és az igazságos hozzáférés biztosítása a nálunk sokkal gazdagabb
országok számára is komoly problémát jelent.
Orbán tudja ezt, és lemondott arról, hogy megoldja a megoldhatatlant. Nem
sodródás, nem koncepciótlanság, hanem tudatos
magárahagyás, azaz itt és most egy tétlen reform folyik.
Orbán ezt a problémát is a saját
világképébe illően oldja meg: az erős (a gazdag) túlélését kell segíteni, a
szegény meg oldja meg magának, ahogy tudja. (És látjuk: a zöm megoldja…) Orbán
pontosan tudja, mit csinál. Most nem nem
csinál semmit, hanem tudatosan hagyja a gravitációt működni. Az ellátás szép
lassan, határpont nélkül áttolódik a magánegészségügy felé, az állami
egészségügy pedig egyfajta „szociális ellátássá” válik az idősek és a szegények
számára[1].
De az is lehet, hogy Orbán csak az
irányban biztos, a mértékben nem: úgy van vele, hogy majd az élet kialakítja a
köz és magán határát, kijelöli a határt az amerikanizálódás útján, azaz a magán
„kinehézkedi” a helyét. Szép lassan, és főleg csendben. Orbán lehet, hogy feltette a kérdést: ki tette fizetőssé a fogászatot, és ki és
mikor szüntette meg (gyakorlatilag) a szemüvegek társadalombiztosítási
finanszírozását? A választ tudjuk: senki, azaz „az élet”. Ment ez botrány
nélkül, akkor meg jobb rábízni.
A téten reformnak két
oka van. Az egyik: a Fidesz a
kétharmadért 2010 előtt beáldozta az igazmondás, a korrekt reform
lehetőségét a szociális népszavazással és az „egészség nem üzlet” kampánnyal. Ezért
nem mondhatja ki, amit csinál (hagy megtörténni). A másik, hogy Orbán pontosan
tudja, hogy egy ilyen reform nem lenne eladható, illetve egyáltalán: bármilyen meghirdetett reformnak kicsi az
eredménye és nagy a politikai kockázata. Ma bármilyen (szakmailag,
társadalompolitikailag helyes) reform mellékhatásként jogszűkítő, de minimum
szokás-sértő. Akkor meg: hagyni kell a dolgokat menni a saját útján, ki fog
alakulni egy erős magánellátás, csökken a köz felelőssége, nő az egyének
felelőssége, ezzel az aktívak öngondoskodása. Mindeközben az „úri középosztály”
egészségmutatói akár még javulnak is, a populációs szintű egészségmutatókkal
meg molyoljon csak magának a WHO meg a Soros fizette szociológus had. És igaza
van, az emberek elfogadják, megszokják a meghirdethetetlent, megy ez komolyabb
nyűg nélkül. Majd ha „kiforrta magát” akkor rá lehet tenni egy korszerű piac-konform
szabályozást a biztosítási oldalról is. Mintegy mellékesen.
[1]
Valójában kevert rendszer lesz: szociális ellátás a szegények (idősek, tartós
betegek, a magánellátást megfizetni nem tudók) számára, és általános,
mindenkire kiterjedő ellátás a drága, magánellátásban nem kezelhető ellátások
tekintetében, mint pl. onkológia, traumatológia stb.
Remek írás, csak egy elírást jeleznék: "Az USA GDP-je majd negyedével nagyobb, mint Kanadáé, és egy kanadai polgár életkilátása mégis közel 3 évvel jobb, mint déli szomszédjáé."
VálaszTörlésHelyesen az USA GDP 10x nagyobb mint Kanada (nagyjából lakossággal arányban).
Az lehet, hogy per fő USA többet költ egészségügyi kiadásokra, bár nyilván más felosztásban
Köszönöm, javítottam: "Az USA egy főre jutó GDP-je negyedével nagyobb, mint Kanadáé,"
TörlésDr. Nagy Ákos: Kedves Kincses dr, a Mérték fogàszati része hibás. A 13% az nem a közfinanszírozott, hanem a KÖZALKALMAZOTT fogászati szolgáltatók aránya.
VálaszTörlés2016-ban az OEP 87.000 fogászati órát finanszírozott HETENTE. Ez 2900 db. 30 órás, azaz teljes munkaidejű rendelésnek felel meg. Ha ez 20%, akkor Magyarország fogászati mennyország, mert 14.500 teljes munkaidős rendelése van... :) és 690 emberre jut egy fogorvos.
Ezzel szemben valójában kb. 2000 emberre jut egy teljes munkaidős rendelés, tehát 5000-ből 2900 közfinanszírozott, ez 60% (58).
Orbán lehet, hogy feltette a kérdést: ki tette fizetőssé a fogászatot, és ki és mikor szüntette meg (gyakorlatilag) a szemüvegek társadalombiztosítási finanszírozását? A választ tudjuk: senki, azaz „az élet”. Ment ez botrány nélkül, akkor meg jobb rábízni.
Ismét csak a pontosság kedvéért: a fogászatot Bokros Lajos tette fizetőssé, és az első Orbán kormány tette szinte teljesen térítésmentessé, orvosi munkadíjat csak 18 és 62 év között kell fizetni, csak a fogpótlásnál.
http://www.neak.gov.hu/felso_menu/lakossagnak/ellatas_magyarorszagon/egeszsegugyi_ellatasok/fogorvosi_ellatas
Az sem igaz, hogy nem volt botrány: 2017. szeptember 4-5-6-án eléggé nagy botrány volt, 3 napig csak sürgősségi ellátás volt kb. 800-1000 fogászaton a botrányos alulfinanszírozottság miatt.
Persze a mondanivaló lényege ezért a fogászatra a leginkább igaz: nem sok reménye van egy olyan ágazatnak, amiről kollektíven szeretnének az egészségpolitikusok megfeledkezni...
Tisztelt Kollega Úr,
TörlésÉn, mint nyugdíjas, kizárólag állami, köz-adatbázisokból dolgozok. Az AEEK kiváló tanulmánya, a "Magyar Egészségügyi Rendszer Teljesítményértékelési Jelentése 2013-15" volt a forrás.
Ott, a 467.oldalon ezek az adatok találhatók.
https://mertek.aeek.hu/jelentes-2013-15
Amennyiben ez téves, kérem, az EEKH-val vegye fel a kapcsolatot.
A szeptember 4-5-6-ot másként látjuk. Az én érzetemben nem volt botrány, hanem pár, a közellátásért elkötelezett kolléga eredményes akciója volt, amiért köszönet illeti őket.
Üdvözlettel,
KGy
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
TörlésTisztelt Karászi Zsolt,
TörlésEgy szerzőtől annyi várható el, hogy hiteles helyről, pontosan idézzen. Én ezt tettem. (Ha az államban sem hiszünk, akkor nagy baj van...)
Ha Ön nem hisz az ÁNTSz-nek (onnan dolgozott az AEEK) vagy a minisztérium háttérintézményének, akkor célszerűbb és produktívabb, ha közvetlenül velük tisztázza kételyeit.
Tisztelt Kincses Gyula!
TörlésHa Ön, mint az egészségügyi ellátórendszer jobbításán dolgozó szakember úgy gondolja, hogy nekem, vagy bármely más kollégának, akik felhívják a figyelmet arra, hogy az Ön által idézett adatok nem fedik a valóságot, a feladata, hogy tisztázza a pontatlanságokat, akkor mi, az alapellátásban jelen körülmények között dolgozó orvosok, ahogyan Ön is írta válaszában,nagyon "nagy bajban" vagyunk.
Nem az Ön szerzői kvalitását és munkáját minősítettem, csak mint az alapellátásban évtizedek óta dolgozó fogorvos felhívtam a figyelmét arra, hogy az Ön által átvett adatok forrástól függetlenül,nem fedik a valóságot.
Tisztelettel:
Dr. Karászi Zsolt
A tisztán látás kedvéért...mindenki által elérhető adatok a fogászati ellátásra vonatkozóan:
Törléshttp://www.neak.gov.hu/felso_menu/lakossagnak/szerzodott_szolgaltatok/fogorvosi_szolgalatok.html
Tudom, hogy a Mérték volt a forrás. A probléma abban van, ha a Mérték fogászati része teljesen fals adatokat tartalmaz, akkor vajon a TÖBBI RÉSZE mennyire pontos?
VálaszTörlésKicsit olyan ez a dolog, mint amikor a hallgató kihúz egy tételt, és megbukik, akkor el kell azon gondolkodni, hogy a többit tudta-e és nem volt szerencséje, vagy általában volt készületlen?
Tisztelt Dr.Kincses Gyula!
VálaszTörlésA válasz, amit Dr. Nagy Ákos kollégának adott a helyesbítő megjegyzéseivel kapcsolatban, hogyan is mondjam...egy kicsit "érthetetlen" számomra.
Ön arra hivatkozva közöl téves adatokat a fogászati ellátással kapcsolatosan, hogy nyugdíjas, és igy "kizárólag állami, köz-adatbázisból" dolgozik...!?
Bizonyára Ön előtt is ismert, hogy számos háziorvos kolléga nyugdíjas koruként, az alapellátási ellátórendszer pilléreként, egzisztenciális okokból,valamint hivatástudatból a mai napig is dolgozik.
Ezek a kollégák nem mondják azt a hozzájuk forduló betegeiknek, hogy: nem tudom a gyógyírt a problémájukra, nem ismerem ezt a gyógyszert, nem ismerem ezt a gyógyító eljárást, mert nyugdíjas vagyok, és amikor nyugdíjba vonultam, ezek még nem voltak ismertek, nem voltak elfogadottak.
Ezek a kollégák, az aktív korú kollégákhoz hasonlóan szakmai továbbképzéseken vesznek részt, szakfolyóíratokat olvasnak,internetes oldalakon tájékozódnak,folyamatosan frissítve, aktualizálva tudásukat, így tudnak lelkiismeretes gyógyító munkát végezni...éppen ezért nem mondják a betegeiknek az "információ" hiányra hívatkozva, hogy menjenek máshová gyógyíttatni magukat...igaz, meg sem próbálják azt, ha nincsenek a szükséges ismeretek birtokában!
Ön azt javasolja Nagy kollégának, hogy amennyiben téves az Ön által felhasznált adat, vegye fel az EEKH-val a kapcsolatot!?
Tisztelt Kincses Úr!
Én szintén ezt javasolnám Önnek, mert a valótlan adatok közlése és az ez alapján levont téves következtetések publikálása, az egyébként átfogó és alapos tanulmányban, nem a kolléga, hanem a szerző, jelen esetben az Ön felelőssége.
Tisztelettel:
Dr. Karászi Zsolt
Tisztelt Dr. Kincses Gyula!
VálaszTörlésEngedje meg, hogy figyelmébe ajánljam az OASZ kormányzathoz írt 2015. évi fogászati témájú javaslatát.
www.oasz.hu/wp-content/uploads/2016/01/OASZ_fogaszati_koncepcio.pdf
Tisztelettel:
Dr. Karászi Zsolt