Régi mondásom, hogy egyetlen
hiteles politikai programot ismerek, és az a költségvetés. A többi
szépségtapasz, áfium, vagy lorem ipsum.
Az egészségügy nap mint nap a címoldalakon szerepel, és már
nemcsak a vécében talált halott, a hulló vakolat, a száraz kenyéren levő
szétnyomott kockasajt és az embertelen várakozás üti át az ingerküszöböt, hanem
azok a fontos témák is a közbeszéd sodrába értek, melyek régebben csak a szűk
szakmai közvéleményt érdekelték. Ilyen az elkerülhető és megelőzhető halálozások,
a növekvő magánfinanszírozás társadalmi hatásai, az ellátásbiztonság stb.
Így érthető, hogy különös érdeklődéssel olvastam a benyújtott
a 2020-as költségvetést, benne az Egészségbiztosítási alap költségvetését,
hiszen ez jelöli ki a mozgásteret a helyzet javulásához. Anélkül, hogy mélyebben
ismerhetnénk a számok mögött meghúzódó szándékokat, célokat, önmagukból a számokból
is le lehet vonni bizonyos következtetéseket. Dilemmát, találgatást az okoz, ahol
titokzatos (konkrét célmegjelölés nélküli) többletforrás van. Ahol nem elég a
pénz, ott nem elég, találgatás nélkül.
Egyrészt
Azzal kell kezdeni, hogy alapvetően örvendetes, hogy az Egészségbiztosítási Alap
kiadási oldala 2442 milliárd Ft-ról 2681,4 mdFt-ra, 239,4 milliárddal nő.
Ez jó, ez nominálisan 9,8%-os növekedés, ami több, mint háromszorosa a
tervezett inflációnak. Még jobb a helyzet, ha a gyógyító-megelőző ellátások (közfinanszírozott egészségügyi
szolgáltatások) költségvetését nézzük: 1278 milliárd Ft-ról 1433,6 mdFt-ra, 155,6 milliárddal nő.
Ez 12,18%-os növekedés, ami az elmúlt évtized gyakorlatához
képest nem lebecsülendő, sőt, azt
sejtteti, hogy az egészségügy talán végre nem nettó vesztese lesz a költségvetésnek.
Ugyanígy örvendetes, hogy vannak célok (pl. népegészségügyi program támogatása),
ahol (felületesen szemlélve) érdemi növekedés látható.
Másrészt
Jó, hogy van növekedés, de ha azt nézzük, hogy ez mire elég,
és hol nincs még inflációkövető szintentartás sem, akkor már kevésbé lehetünk
lelkesek. (Meg kell jegyezni, hogy az egészségügyi infláció általában magasabb,
mint az általános árindex növekedés, de nincs publikált várható ágazati inflációs
mérték, ráadásul az eltérő bér-rezsi és amortizációs arány miatt az egészségügy
egyes ellátási területein is nagy a különbség. Így kénytelen vagyok az általános
inflációs adattal számolni, annak tudatában, hogy várhatóan ennél nagyobb lesz
az ágazati infláció.)
A háziorvosi ellátás és háziorvosi ügyelet saját során ugyanannyit
kap, mint tavaly (139,5Mrd Ft) és ugyanez a helyzet a fogászati ellátás (32,8)
és az otthoni szakápolás (5,59) esetében. Alig járnak jobban a mentők: 42,9 Mrd-ról
43,3 Mrd-ra nő a költségvetésük, ami 0,9%-os növekedés, ami reálértéken -1,82%-nak
felel meg. Ma már közhely szintű, hogy az alapellátás megerősítése, a házi
(otthoni) szakápolás kiterjesztése nélkül nem fenntartható a kórházi ellátás,
és a sürgősségi rendszer problémái miatt az életesélyek őrzése érdekében felértékelődik
a mentőszolgálat szerepe. A névértéken tartott finanszírozás ezeken a
területeken bizonyosan vagy szolgáltatás-hiányokat, vagy minőségromlást okoz.
Csak látszólag jobb a helyzet az összevont szakellátás (járóbeteg-szakellátás
+ fekvőbeteg-ellátás) esetében. A kassza 911,3-ről 20,7 milliárddal 932 Mrd-ra nő,
ami 2,27%-os nominális növekedés, és ez 0,5%-os reálérték veszteségnek felel
meg. Ebből a 20,7 Mrd-ból kellene ledolgozni a 60-80 Mrd kórházi adósságot,
ebből kellene kigazdálkodni a jövőre éves szinten 15%-osnak megfelelő
szakdolgozói béremelést. A maradék nyugodtan költhető orvos-béremelésre,
korszerűsítésre, a betegekre.
Ez így eléggé elborzasztó, de szerencsére a helyzet ennél jobb. A költségvetésben
ugyanis szerepel két új sor is: „Alapellátás
fejlesztése” és „Finanszírozási rendszer átalakítása” címmel, 10, illetve
40 Mrd Ft-al. Ha ezeket, és a „Célelőirányzat”
123 mdr-ját hozzáadom az „eredeti” sorokhoz, akkor az összevont szakellátásnál már
14,72%-os az emelkedés, ami reálértéken is 11,59%-nak felel meg. Ez a 140 milliárd növekmény már rejt mozgásteret.
Nem ennyire rózsás a helyzet a háziorvosi rendszer tekintetében: ott a reformcélokkal
együtt is csak 7,14% a növekmény, ami reálértéken csak 4,25%. Ez kevésnek tűnik
az alapellátás megmentéshez, de még mindig több, mint az alapellátás többi
területének és a fogászat és a házi szakápolás reálérték-vesztő finanszírozása.
Örvendetes a népegészségügyi programok forrásának
megduplázása az Egészségbiztosítási alapon belül, de a növekmény egy részét
megeszi a kifutó EU-s források pótlás-kényszere. (Az
EFOP-1.8.1-VEKOP-15-2016-00001 azonosítószámú „Komplex népegészségügyi
szűrések” című kiemelt projekt költségvetése 6.57 Mrd Ft, aminek zárása 2020.06.30.)
Az EMMI költségvetésben is szerepel „népegészségügyi stratégiával összefüggő
feladatok” sor, ez 7, 86 Mrd Ft, ami valamivel kevesebb, mint az előző évi. Ha
összeadjuk a két helyen levő népegészségügyi kiadásokat, akkor látjuk, hogy 11,
56 Mrd Ft a jövő évi büdzsé, ami az E. Alap 0,4%, illetve a gyógyító megelőző
ellátások 0,81%-a. Ez nem tekinthető áttörésnek a népegészségügy területén, és
közel sem tartalmazza Kásler miniszter programjainak elvárt fedezetét. Marad a
kárkezelő magatartás, mint eddig.
A széttagoltság miatt nehezebb a fejlesztési
forrásokat számba venni. Úgy tűnik, hogy az egészségügyi intézmények fejlesztésére
(az Egészséges Budapest Program nélkül) jövőre csak 5,6 Mrd-ot szán a kormány,
szemben az ezévi 8,1 Mrd-al, és a koronaékszer – zászlóshajó Egészséges Budapest
Programra is kevesebb jut jövőre, mint az idén. (35,1 Mrd az idei 43 Mrd-hoz
képest, ha nem tekintem a tervezési és menedzsment költségeket.) Úgy tűnik, a
főváros intézményrendszerének megújulása még várat magára. (Csak reménykedni
tudok, hogy más tárca, más alap stb. valamely során még van erre egy szabad
szemmel is látható összeg.) Megjegyzendő még, hogy a gyógyszerár-támogatás és a
gyógyászati segédeszköz támogatás szolid reálérték-növekedést tartalmaz.
Egyrészt - másrészt
Nos, ezek a számok. És valóban ambivalens a megítélés.
Egyrészt Pozitívum, hogy gyógyításra az infláció
felett szándékszik költeni a kormány, ugyanakkor ez a forrásnövelés várhatóan
nem tudja megállítani az ágazat erózióját, nem oldja meg az égető
munkaerőgondjait és modernitási deficiteit. Leegyszerűsítve: több pénz lesz
jövőre, de nem több, hanem elég pénz
kellene. Az ágazat megújulása (megmaradása) nem csak beton és orvostechnika
kérdése, hanem a benne dolgozó egészségügyi dolgozók léte, állapota a
meghatározó, és a munkaerőkrízis nem enyhül, hanem kódoltan fokozódik. Az igaz,
és a számokból is látszik, hogy a kivándorlás már gyöngül, de a hazai magánszféra
munkaerő-elszívó hatása igen erős, és ha a közszolgáltatások pozíciója nem
javul, akkor ez tovább fog erősödni. A
munkaerő-megtartás csak megfelelő (nem X%-al magasabb, hanem megfelelő, a
tisztességes megélhetést biztosító, társadalmi megbecsülést kifejező, a
hálapénz kivezetését lehetővé tevő) bérek
esetén lehetéses. Ennek a fedezete
pedig nincs benne a 2020-as költségvetésben.
Másrészt számomra
kifejezetten
pozitívuma a tervezetnek, hogy bár a hagyományos alapellátási és
szakellátási finanszírozás éppen hogy, vagy alig szintentartott, de a
többletpénz új, „reform”- megoldások alapján kerül kiosztásra. Ez jó, mert évek
óta mondom, hogy a változatlan szerkezetbe és működésbe öntött nem túl sok pénz semmit nem
old meg.
Ez kell, de a problémám hármas:
Ez kell, de a problémám hármas:
- Az intézményi működés forrásait a reformcéloktól
függetlenül biztosítani kellene. Az alapellátásban a feltétlenül szükséges reformtól
függetlenül biztosítani kellene azt, hogy álljon meg a praxisok kiürülése. Ma
már 373 háziorvos praxis tartósan betöltetlen (Forrás: OALI, 2019 június 01-i
állapot), és a folyamat az idén az előrejelzéseknek megfelelően felgyorsult. A
szükséges pénzt tehát oda kell adni, és ezen
felül jöhetnek a reformcélok, de ennyi pénz az alapellátásban még
gesztusértékűnek is csak módjával tekinthető, nem fog megfelelő motiváló erővel
bírni, a szakma nem fogja elfogadni számonkérési alapnak. (Lásd még: a
törzskarton bevezetésének évek óta elhúzódó kálváriáját.)
Ugyanígy, a kórházi adósság-állomány és a pályán-tartáshoz szükséges kiegyenlítő bérnövekedés fedezetét bele kell tenni a szakellátás kasszáiba, mert ezt nem lehet a reformcélokból fedezni. Más kérdés a konszolidáció, és más a reform. Egy lépcsőben a kettő nem helyettesíti, hanem feltételezi egymást. Egyetértek azzal, hogy más módon kell a többletforrást betenni a rendszerbe, de az tényleg többletforrás legyen, ne az eddigi hiány részleges pótlása. Félő, hogy ez a korszerűsítésre (finanszírozási rendszer átalakítása) szánt pénz hatékonyságjavulás, betegbiztonság helyett a működési hiányok pótlására fordítódik, illetve, ha mégsem, akkor bedőlő, kiürülő intézmény finanszírozását korszerűsíti. - Nem tudjuk, hogy ez a pénz milyen elvek szerint, milyen szakmai környezetben, milyen ellenőrzéssel és ösztönzéssel, hogyan kerül a rendszerbe. Lehet, hogy jól, lehet, hogy rosszul, de illene előre megmondani, programot hirdetni. Nem tudni, hogy ez a forrás más elvek szerint kiosztott, de az intézményekhez kerülőpénz lesz, vagy magának a rendszer korszerűsítésének a feladatait is fedezi. Szükség lenne végre korrekt (nem kampányjellegű) ráfordítás-analízisre, irodalmi meta-analízisekre, a szakma különböző rétegeit bevonó csoportmunkákra, konszenzus konferenciákra, „vízió-gyártásra”, azaz a célmodell tisztázására. Tudom, vannak akik – és nem teljesen alaptalanul – ezt pénzkidobásnak tekintik, de fel kellene fogni, hogy 1400 Mrd Ft szakszerű, költséghatékony, a legnagyobb egészségnyereséget és egészség-esélyegyenlőséget eredményező elkötésére megérné az E. Alap egy-két ezrelékét ráfordítani.
- A finanszírozás (elosztási rendszer)
reformja elengedhetetlen, de a szerkezet és a működés átalakítása nélkül az
izolált finanszírozási reform nem lehet eléggé eredményes. Ennek sem a
forrása, sem a forrás-struktúra átrendeződése – pl.: házi szakápolás
megerősítése – nem látható a költségvetésben. Mindehhez a költségvetési
fedezeten kívül a progresszivitási elvet erősebben érvényesítő, a technológiai
fejlődéshez illeszkedő szerkezetre, és a
kompetenciákat újraszabó, számonkért szakmai szabályozásra is szükség lenne.
Ennek (a rendszerfejlesztésnek) a forrását az EMMI költségvetésébe kellett
volna betervezni.
És az egészségügyi költségvetésből hiányoznak a modernitás sorai. Az égető munkaerő probléma csak korszerű informatikai eszközök alkalmazásával enyhíthető, de a szakmai szabályok korszerűsítése, az úgynevezett kompetencia-átrendezés is kiemelten fontos lenne. Ezekre meg betervezett forrás, ehhez pedig program kellene. .
Megint másrészt
Az egyértelmű, hogy sem
az Egészségbiztosítási Alapban, sem az EMMI költségvetésében nincs benne az érdemi,
az ágazat számára gesztusnak tekinthető béremelés fedezete. Mondom: nem
több pénzt kell adni, hanem elég pénzt, ami egyrészt biztosítja minden
egészségügyi dolgozónak (a zömnek is, akik hihetetlen mennyiségű túlmunkával a
hátukon viszik az egészségügyet) tisztességes megélhetését, másrészt, ami
kiemeli az ágazatot, és közvetíti a társadalom felé is a megbecsültséget. Hát,
ez nincs benne a 2020-as költségvetésben. Fel kell fogni, hogy az egészségügy
problémái olyan tömegesek és sokrétűek, hogy érdemi beavatkozás nélkül tartósan a magánegészségügy felé tolódik el súlypont,
és ez véglegesíti az egészségügy
kettészakadását. (Ez arra lehet egy érvényes kísérlet, hogy hogyan lehet
nagyobb lakossági terheket és rosszabb populációs szintű egészségi állapotot
elérni a társadalmi igazságosság további csökkentése mellett.)
A kormányzat kommunikációja megnyugtató béremelés ügyben. A miniszterelnökséget
vezető miniszter, Gulyás
Gergely azt mondta: „a Pénzügyminisztérium fejezetében van 152
milliárd forint a különböző ágazatok bérfejlesztésére, s ebből juthat az
egészségügynek is. ....... Béremelések biztosan lesznek jövőre, de annak
mértékéről a kormány dönt majd.”
Ezzel csak két baj van. Az egyik: erre
a 152 milliárdra sokan repülnek rá jogos igényekkel, a kormányhivataloktól a
pedagógusokig. De ha (feltéve és megengedve, de nem remélve) a teljes összeget
az egészségügy kapná, ez akkor is csak 15-17%-os béremelést tenne lehetővé. Ez
persze jól jönne, de még ez is az életmentés, tűzoltás, és nem a rendezés. (Az
egészségügyi ellátórendszernek 1433,6 Mrd Ft jut 2020-ban, aminek minimum 60%-a
bér. Ez volt a számítási alap.) A másik: ez
a 152 milliárd jó fegyelmezési eszköz a rétesügyi miniszter kezében, hiszen
aki nem lép egyszerre…
Hallgat a felszín - hallgat a mély
Kérdőjelek tehát vannak, és a jövő évi költségvetés nem ad
megnyugtató választ arra, hogy megszűnnek-e az egészségügy hiánybetegségének
szaporodó tünetei, és hogy nem kell-e a magánegészségügyi piac további
növekedésétől, így a lakossági terhek növekedésétől tartani. Mindez ellen most, a költségvetés végszavazása előtt lehetne
és kellene tenni, de a szakma képviselete hallgat. Cser Ágnes titkon
magán-egyeztet, és ezt az egyeztetést nem nehezíti követelések nyilvános
megfogalmazásával. A Magyar Orvosi Kamara a saját hagyományaihoz képest bátor,
de végeredmény tekintetében félő, hogy elégtelen lépést tett. Június 17.-én „Döntsünk közösen”
címmel a MOK elnöksége felhívással fordult a tagsághoz, amiben a tagság
véleményét kérdezi arról, hogy az alapvető
érdekeink hatékonyabb érvényre juttatása, a betegellátás biztonsága érdekében a
nyomásgyakorlás milyen eszközével élhet a Kamara. Ez jó, fontos (már-már
történelmi) előrelépés, de a Kamara ebbe nem állt bele széleskörű kampánnyal,
és nem terminálta a szavazás határidejét a költségvetés elfogadáshoz
igazítottan. Félő, hogy mindez hangos segélykiáltás, érdemi kiállás helyett inkább
vitorlából való szélkifogás, egy elővágás a kamarán belüli mozgalmak felé.
És amit ne feledjünk: hallgat a lakosság, hallgatnak a betegek. A fodrásznál, a Facebookon téma mindez, de Sándor Mária hívására sem álltak oda a betegek az egészségügyiek mellé, pedig nem az egészségügyiek, hanem saját érdekük miatt kellett volna Vele együtt menni. Azóta annyi változott, hogy nincs mi mellé odaállni, béke van, és a politikai döntésekben, a választásokon továbbra sem meghatározó az egészségügy helyzete. (Kálmán Olga tett egy kísérletet most arra, hogy a kampánya középpontjába az egészségügyet, annak is a lakosságot érintő felületét helyezze. Nem az én dolgom, hogy megítéljem, hogy miért nem nyert, de ettől még az tény, hogy ez a hívó szó „nem jött be”, nem rezonált rá a fővárosiak tömege, azaz önmagában az egészségügyi ellátás kampányba emelése nem növelte a támogatást a személynek, pátnak szóló támogatás szintje felé.)
És amit ne feledjünk: hallgat a lakosság, hallgatnak a betegek. A fodrásznál, a Facebookon téma mindez, de Sándor Mária hívására sem álltak oda a betegek az egészségügyiek mellé, pedig nem az egészségügyiek, hanem saját érdekük miatt kellett volna Vele együtt menni. Azóta annyi változott, hogy nincs mi mellé odaállni, béke van, és a politikai döntésekben, a választásokon továbbra sem meghatározó az egészségügy helyzete. (Kálmán Olga tett egy kísérletet most arra, hogy a kampánya középpontjába az egészségügyet, annak is a lakosságot érintő felületét helyezze. Nem az én dolgom, hogy megítéljem, hogy miért nem nyert, de ettől még az tény, hogy ez a hívó szó „nem jött be”, nem rezonált rá a fővárosiak tömege, azaz önmagában az egészségügyi ellátás kampányba emelése nem növelte a támogatást a személynek, pátnak szóló támogatás szintje felé.)
Végül
Összegzésként: Több
pénz jut végre az egészségügynek 2020-ban, de mint írtam: végre nem több, hanem
elég kellene. És ami a közvetlen gond: ebben a költségvetésben nincs benne
a jövedelem-egyenlőtlenségeket kiegyenlítő, tisztességes, a közszolgáltatásokat
stabilizáló béremelésnek a fedezete. Enélkül pedig nem javul a szakma
reform-complianc-e, nem áll meg az erózió, és nem lehetnek eredményesek az
esetleg jószándékú, jó irányú reformok sem.
És a teljes megoldást nem a költségvetésben kell keresni – mert
nem szerepel pl. külön soron a politikai bátorság –, de itt is újra el
kell mondani, hogy az egészségügy csak megfelelő jövőkép esetén menthető meg. Az
egészségügy presztízsét társadalmi elismertségét kifejező jövőkép fő elemei:
- Az ágazat megbecsültségét jelző tisztességes bér;
- A megfelelő, korszerű szakmai környezet: az ellátórendszer szerkezetének a hozzáigazítása a megváltozott szakmai környezethez, technológiához, lakossági igényekhez, elvárásokhoz. (Kevesebb, de professzionális, jól felszerelt kórház jól fizetett alkalmazottakkal, és erős, sok mindent helyben megoldó járóbeteg-ellátás lakosság-közelben);
- A közel 30 éves finanszírozási rend (leváltó?) korszerűsítse, új ösztönzők bevezetése, az „értékalapú finanszírozás” bevezetése.
Nem esélytelen mindez, mert hasonló igényeket fogalmazott
meg a több kormányzati tényező: az MNB, a Pénzügyminisztérium, és legújabban az
Állami Számvevőszék is. Bízom benne, hogy az EMMI is olvassa ezeket az amúgy jó
szemléletű anyagokat. A legutóbbi Gulyás
Gergely szerint: A kormány célja a
finanszírozás átalakítása, hogy ne jelentkezzen minden évben újra és újra ez a
probléma. Idén is lesz adósságkonszolidáció, de a cél, hogy jövőre minden
kórháznak olyan kapacitást állapítsanak meg, amelyből az intézmény ki tud jönni.
Reméljük,
a mondás nem azt üzeni, hogy a szánkat (egészségügyi kapacitások,
szolgáltatások) kell a zsemle méretére (finanszírozási források) kicsinyíteni,
hanem ez egyszerű zanzásítás, azaz a miniszter szerint is nemcsak reális
finanszírozást kell meghatározni, de reális, fenntartható kapacitásokat is.
2019, az egészségügy ünnepén, Semmelweis napon.
Igazad van - tartalmilag. De ez a visszafogott hangnem nem rendíti meg sem a pénzügyminisztert, sem a kormányt. WJ
VálaszTörlés