A határon átnyúló egészségügyi
ellátás új szabályozásáról méltán keveset hallani, és ráadásul általában
keverve a fogalmakat, ez egyes igénybevételi módokat, lehetőségeket. (Magáról a
direktíváról, a várható hatások súlytalanságáról itt
olvashat.)
Most a más EU tagállamban
dolgozó/élő (azaz ott biztosított) magyar állampolgárok magyar biztosításának
megszűnése kapcsán kerül elő ez a téma, holott – logikailag – ehhez ennek
semmi köze. Pontosabban: a kint dolgozó magyarok élhetnek a direktíva adta
lehetőségekkel, de helyzetüket, az itthoni biztosításuk érvénytelenítését nem a
direktíva okozta.
Előzményként: Magyarországon
nem állampolgári jogon jár az egészségügyi ellátás, hanem
biztosítási alapon. Az ellátásra jogosultság – a törvény szerint –
így is teljeskörű, mert Magyarországon kötelező
társadalombiztosítás van, amiből – elvben – senki nem maradhat ki. De
az Uniós tagság miatt a biztosítottsági
kötelezettséget nem szűkítik le Magyarországra, hanem abban az uniós
tagállamban kell biztosítottnak lenni, ahol élünk, és csak egyben…
Ebből vezetik le azt, hogy aki külföldön szerez jogviszonyt (biztosítottságot, jogosultságot),
az ott biztosított, és így a magyar TB
terhére nem jár neki ellátás. Ez eddig is így volt, tehát a most a
parlament előtt fekvő „egészségügyi
salátatörvény” nem új helyzetet teremt, csupán egy bejelentési kötelezettséget
ír elő, ami könnyebbé teszi az ellenőrzést az OEP számára a logikailag is rossz
felépítésű jogviszony-nyilvántartásban. (Azaz: a törvény önfeljelentési kötelezettséget
ír elő.) Egyébként ez az ellenőrzés, a bejelentési kötelezettség kapcsolódik a
lakcímhez, de nem a a magyarországi lakcím a feltétele a biztosítottságnak.
Ez akkor azt jelenti, hogy aki külföldön dolgozik, az ezután nem vehet
igénybe ellátást Magyarországon?
Nem ezt jelenti, vagy
legalábbis nem ilyen kategorikusan. (Mint az elején írtam: a magyar tb
terhére nem vehet igénybe ellátást, de az EU rendeletek és a direktíva alapján – a
biztosítás helye szerinti ország terhére – itthon is vehet igénybe
ellátást.)
Külföldön biztosított magyar állampolgár ezentúl két módon
vehet igénybe itthon ellátást:
-
az európai egészségbiztosítási kártyaival, vagy
-
a határon átnyúló ellátásról szóló EU direktíva
alapján.
Az európai egészségbiztosítási kártyát (kint, a biztosítottság
helyén) ki kell váltani, és azzal a
hazalátogató magyar állampolgár a magyar biztosítottakkal azonos feltételek
mellett jut hozzá a nem halasztható ellátáshoz. (A nem halasztható ellátás köre
tágabb, mint a sürgősségi ellátás). Tehát: nem csak baleset, mentő tartozik ide,
de ha itthon van, és itt lesz beteg (megfázik), vagy a krónikus betegségében
olyan romlás következik be, aminél az ellátás halasztása jelentős fájdalommal
vagy egészségkárosodás kockázatával jár. Egyszerű példával: ha tályog van a
mandulán, akkor a mandulaműtét jár az EU kártya alapján, mert azt azonnal meg
kell operálni, de ha „ki kellene venni azt a csúnya mandulát”, az nem jár, mert
az halasztható.
Az ellátási csomag (mi jár?) és az
igénybevételi rend azonos a magyar biztosítottakkal. Az, hogy a várólistán milyen
sorba kell állni, itt fel se merül: sürgősségi (nem halasztható) estekben nincs
várólista, csak a tervezhető ellátások esetében, azok meg nem járnak a kártya
alapján.
Ez a fajta ellátás tehát nem
adható, engedélyezhető, hanem JÁR,
ha valóban nem halasztható az ellátás, és az illetőnek van EU egészségügyi kártyája. Ha valakinek nincs
kártyája, az ellátás akkor is jár, de akkor ki kell fizetnie az ellátást, és a
számlát a kinti biztosító majd visszatéríti. (A kártyás ingyenes ellátást is a
kinti biztosítónak számlázzák le, csak ott nem a beteg fizet, hanem az OEP
terheli át a kinti biztosítóra az ellátás költségét.)
A nem sürgős esetekben (tervezett, tervezhető ellátás) a határon átnyúló ellátásról szóló EU
direktíva alapján is igénybe vehetnek itthon ellátást a más tagállamban élő
magyarok. Elvben ez az ellátás is jár, de a tagállamok a drágább ellátásokat (kórház, egynapos sebészet,
diagnosztika stb.) előzetes engedélyhez
köthetik, és kötik is. (Azt, hogy mit kötnek előzetes engedélyhez, milyen egyéb
korlátozásokat alkalmaznak, azt a tagállamok egyénileg szabályozzák.) Azt, hogy
mi jár a biztosítottnak itt Magyarországon, azt a kinti ellátási csomag
határozza meg, tehát nem az jár itthon, ami a többi magyar biztosítottnak,
hanem az, ami a biztosítás helyén „kint” járna. Ugyanakkor az eljárásrendben
már a magyar ellátórendszerhez kell illeszkedni: a várólistán nincs előzés, ki
kell várni a magyar sort...
Ebben a rendszerben az ellátás itthoni költségét a biztosítottnak ki kell
fizetnie, erről számlát kap, és ezt térítik neki vissza odakint, ha minden „rendben
van”, azaz a kinti szabályoknak megfelelően vette igénybe itthon az ellátást.
Összegzésül: ha más EU tagállamban élünk, akkor tényleg elveszítjük
az itthoni jogosultságunkat, de nyugodtan hazajöhetünk, mert az itthon fellépő, nem halasztható ellátást
ingyen megkapjuk az EU egészségügyi kártya segítségével.
Ha nem sürgős ellátást szeretnénk itthon igénybe venni, akkor a határon átnyúló
ellátás szabályai szerint lehet próbálkoznunk, de az érdemi ellátások a legtöbb
országban engedélykötelesek, és az ellátás költségét itthon előzetes engedély
esetén is meg kell előlegeznünk.
Mi van azzal, aki az USA-ban él és dolgozik, de itthon is megvan a lakása, nyugdíjat kap, és gyerekének fizette a 6 ezer x Ft-ot a természetbeni ellátásokért?
VálaszTörlésRá ez az egész nem vonatkozik.
TörlésAz Ebtv. 80. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) Az a TAJ számmal rendelkező személy, aki
a) valamely EGT tagállamban, illetve Svájcban, valamint a Magyarország által kötött
nemzetközi egyezmény hatálya alá tartozó államban biztosított, vagy
b) a Tbj. 11. § a) pont hatálya alá tartozó magyar állampolgár, köteles a külföldön, illetve a nemzetközi szervezet szociális biztonsági rendszerében létrejött biztosítását és annak megszűnését 15 napon belül bejelenteni az egészségbiztosítónak.”