Az utolsó érdemi bérrendezés 2002-ben volt az
egészségügyben, amikor a Medgyessy kormány 50%-os általános béremelést hajtott
végre. Ez különböző okok miatt csak pár évre oldotta meg az ágazat helyzetét,
de a 2008-as gazdasági válság és az azt követő stabilizációs kormányzás nem
tett lehetővé újabb érdemi emelést. 2010 után, amikor a gazdaság dübörögni
kezdett, szintén nem járt jól az egészségügy: a dübörgésből csak a zaj jutott
neki, pénz nem nagyon. Voltak növekvő juttatások, de a kormány kínosan ügyelt
arra, hogy ez ne hosszútávú elkötelezettséget jelentő béremelés legyen, csak nem
beépülő pótlékok, határozott idejű ösztöndíjak, eseti „adományok” (év végi
kasszasöprés). Közben persze más ágazatokra volt pénz: lett (még ha olyan is)
pedagógus életpályamodell, vagy tartós bérfejlesztés pl. a rendvédelmi
szerveknél. Most a közszolgák vannak soron, de az egészségügy napszámosai
etekintetben nem közszolgák most sem. Tehát
egyedül az egészségügy területén nem telt még hitegetésre se. Hogy mekkora
szükség lenne rá, azt látjuk a naponta fel-fel törő ügyekből, (a ma még kezelt)
tömeges krízishelyzetekből.
Ebben a helyzetben jelentette be az új államtitkár, hogy életpályamodell nem, de kollektív
szerződés igen.
Többen mondtuk, hogy az nem lesz jó. Miért is?
1, A kollektív szerződés a versenyszférára
jellemző bér-megállapodási forma, ahol a munkaadók állapodnak meg a
munkavállalókkal. A megállapodás tétje az, hogy a képződő nyereséget hogyan
osztják fel: mennyi ebből a munkáltató, a tőke haszna, és mennyi a
munkavállalóké, a bérnövekedésre, béren kívüli juttatásokra fordítható hányad.
Itt a fenti definíció egyik fele sem teljesül.
Először
is: az OEP által finanszírozott egészségügy nem versenyszféra. Nem, hiszen
lassan 10 éve megtanultuk, hogy az egészség nem üzlet, de a fontosabb: a
közszolgáltatások esetében a közalkalmazotti lét a meghatározó forma. Ráadásul
2010 után komoly államosítás zajlott, tehát versenyszféráról itt szó sincs sem
a munkaadói, sem a munkavállalói oldalon. (És akkor azoktól az alapvető
különbségekről, hogy itt nincs az eladónak ármegállapító hatásköre,
szerződéskötési szabadsága, még nem is beszéltünk.)
A
második: Milyen eredmény, haszon felosztásáról beszélnénk? A közszolgálati
egészségügyben ez értelmezhetetlen, itt (elvben és ideál-tipikus esetben) az
állam az OEP-en keresztül az ellátás költségeit fizeti meg, beleértve a
bérköltséget is. Ha van béremelés, akkor nem a tulajdonos enged át a saját
hasznából, hanem az állam emeli meg a béreket, biztosítva hozzá a forrást is.
Ágazati kollektív szerződésnek
tehát nem sok értelme van. De a kollektív szerződés több, mint egy bértábla.
Számos egyéb munkavállalói jogot rendezhet a költségtérítéstől a cafeteria
juttatáson át a munkaruha kérdéséig, de ezeket a kérdéseket jobb lenne helyi kollektív szerződésekben, a
helyi igényelnek és lehetőségeknek a függvényében meghatározni. Az Ágazati
Érdekegyeztető Tanács persze kidolgozhat egy ajánlást, hogy miről és milyen minimális
tartalmakkal kell megállapodni a helyi kollektív szerződésékben, de a hosszú távú bérfejlesztésnek nem a kollektív
szerződés a megfelelő garanciális eszköze.
2, Ki állapodik meg kivel?
A munkavállalói oldalon megvannak a releváns, más
ágazatokból is ismert képviselők – szakszervezetek, kamarák –, de a
munkáltatói oldalnak nincs kompetens képviselete. (Lábjegyzet helyett: a
Kamarák nem munkavállalói érdekvédelmi szervezetek, hanem szakmai
köztestületek, tehát ebben a szerepük másodlagos.) A munkaadói oldalról: a fő
tulajdonos (fenntartó) az állam (AEEK), de az AEEK nem munkáltató, a
munkáltatói jogokat az egyes egészségügyi szolgáltatók (a kórházak, rendelők,
praxis üzemeltetők stb.) gyakorolják. Ezek tulajdonosi összetétele sem homogén
– állam, önkormányzatok, egyházak, alapítványok, piaci szereplők –,
és ezek közül jónéhánynak nincs szervezete.
De a technikai problémánál nagyobb az a probléma, hogy a munkáltató (kórházigazgató stb.) nincs abban a helyzetben, hogy garantálja
egy megállapodás betartását, azaz a
megállapodás a részükről fedezet nélküli kötelezettségvállalás lenne. A
kórházigazgatónak nincs valós ráhatása a bevételre – hiába lát el több
beteget, az úgynevezett TVK miatt nem fizeti ki az OEP, és egy éve azt is
megtiltották neki, hogy pénzért lásson el betegeket –, és az úgynevezett
minimumfeltételek miatt a létszámon se tud spórolni, az anyagot meg „fentről”
kapja, központosított közbeszerzésből. Tehát hiába ígér pl. 50%-os béremelést,
ezt ő nem képes teljesíteni, csak az állam, mert az OEP is csak akkor tudja
odaadni a kórháznak a magasabb összeget, ha azt a Parlament beleteszi a
költségvetésébe.
A 2016-os költségvetésben kizárólag
az alapellátás előirányzatában van szabad szemmel is észrevetető többletforrás,
a kórházakéban, szakellátásokéban nincs. Kedves Elnök Urak, akkor miről is
tetszenek tárgyalni? (Persze tudom, ha van politikai akarat, akkor nincs az a
törvény, ami egy nap alatt ne módosulhatna.)
Most ott tartunk, hogy egy civil
szerveződés kérdéssel fordult a Gazdasági Minisztériumhoz, hogy egyáltalán ezen
a területen a kollektív szerződés jogilag alkalmas eszköz-e. Nemrég meg is jött
az államtitkári válasz: NEM.
Ebbe aztán most jól bele is nyugszik mindenki: az egészségügyi államtitkár vár a
jogi megoldásra, a munkavállalói szervezetek pedig az államtitkárra. A helyzet
kellemes: mi ugye keressük a megoldást, akarunk, de hát a tisztázatlan jogi
helyzet…
Amikor meghallottam a kollektív szerződés ötletét, az volt az első
ötletem, hogy OK, itt az új gumicsont. Ezen majd minden szakértő jól kirugózza
magát, okosan és szakszerűen jól elmagyarázza, hogy miért nem jó, miért nem
alkalmas – lásd fenti írásom, hiszen én is benyaltam a cumit –, mások
meg elmondják, hogy de ha amúgy, akkor meg azért mégis! Ezzel jól elleszünk,
csak közben a lényegről nem esik szó,
hogy mennyi az annyi, van-e az ágazat jelentőségét elismerő, hosszútávú és más
ágazatokat leelőző, kiemelt béremelési szándék, vagy marad a maradék elv.
A baj az, hogy a maradék elv nem
működik: a maradék egészségügyi dolgozókkal egyre nehezebb emberi egészségügyet
fenntartani.
Mélyen egyetértek. Az államtitkárnak van pofája helyi munkaügyi vitává silányítani az egyre terjedő csoportos felmondásokat, a politika passzol (szégyenszemre az ellenzék is),az érdekképviseletek működésképtelenek. A betegek az egyéni túlélési utakat keresgélik, de nem mennek az utcára... Valami nagyon nagy baj kell ahhoz, hogy valami változzon.
VálaszTörlésPontosan így van.
VálaszTörlésA távolságot, mint üveggolyót,
bocs,
a kollektívet, mint üveggyöngyöt
megkapod,
játszhatsz vele jó nagyot.
Vehetsz rajta illúziót.
:)
TörlésÚgy gondolom, hogy beszélni kellene végre az alapvető kérdésekről. Nevezetesen arról, hogy milyen egészségügyi ellátást akarunk Magyarországon? Ki finanszírozza a vágyott ellátást? Milyen szervezeti, tárgyi, személyi, financiális feltételek kellenek? Lehet-e egy-két kérdésben hosszútávú közmegegyezést elérni szakmán belül, a társadalmon belül és a társadalom és szakma között?
VálaszTörlésNagyon fontosak a részletkérdések, de érdemes lenne koncentrálni az alapvetőkre is. Igaz van veszély, hogy előbb elfogy amit javítani akarunk.
Ebben egyetértünk, és én beszélek is erről eleget.
TörlésDe nem ebben a posztban, mert itt most "kármentésről" van szó, az eü dolgozók itthonmentésének alapfeltételéről.
Teljesen igaz. Az ágazati szintű kollektív az egészségügyben egy ügyet szolgálna: az államnak csak egyszer és egy reprezentatívnak tekintett érdekképviselettel kellene bajlódnia, és ez akkor is vonatkozna a többi szakszervezet által képviselt dolgozóra és munkáltatóira, ha ezek körülményei mások. Üdv
VálaszTörlésWeltner