Hagyjuk nyitva azt a vitát, hogy Zacher Gábor hős vagy
mártír, avagy a süllyedő hajót elhagyó kapitány. Nem ez a fontos kérdés, és annyit
bizonyosan gondolhatunk, hogy annyi pénzből, amennyit az utódja kap, ő is át
tudta volna tolni a döglött lovat a következő fél évre. Az utód ennyi pénzből
biztos tud majd munkatársat toborozni, csábítani, megtartani. Egy darabig (ott)
tehát megoldás a hiány reallokációja,
de fél-egy éven belül visszatérünk ugyanide, mert megint tüneti terápiát
alkalmazunk, és nem okit. És a gond nem egyedi, lásd az ajkai
felmondásokat.
A sürgősség, mint égető szakmai és politikai probléma pedig
egyáltalán nem új, még az Orvosi Kamara is felemelte anno ezügyben a szavát, pedig
az nem egy hebrencs szervezet. De hiába, nem jutunk túl a kisüzemi tűzoltás
technikáján. Az mindenesetre érdekes, hogy az ágazatért felelős miniszter és a
területért felelős államtitkár nem nyilatkozik meg ezügyben direktben. Kásler dr. vélhetően nem talált benne
őstörténeti összefüggést, tehát passzol, illetve kérdésekre reagál. Az államtitkár asszony valószínűleg
illetékesség hiányából tartózkodik a megszólalástól, hiszen a Honvédkórház
fenntartója a Honvédelmi Minisztérium. Én ezt másként látom. Ez nem fenntartói
kérdés, mert a magyar lakosság egészségi
állapotáért, az egészségügyi ellátás zavartalan hozzáférésének biztosításáért
egyetemesen a szaktárca a felelős, függetlenül attól, hogy egy egészségügyi
szolgáltató állami, önkormányzati, egyházi vagy magánfenntartású. A szaktárcának tehát illene nemcsak szóba-hozás szintjén megszólalnia. (Bár egyes beszámolók szerint konferenciákon szűkebb körben előkerülnek biztató mondatok.)
.
De nemcsak
megszólalnia kellene, hanem cselekednie is, mert a cselekvés igazi lehetősége
ott van, nem a Honvédkórháznál, vagy a honvédelmi miniszternél. Az egyes intézmények szintjén ez a probléma
nem kezelhető, rendszerszintű, az egész sürgősséget teljes egészében, az összes
szereplők szintjén átgondoló megoldás kellene. Írtam már arról, hogy
korszerűnek tartom, hogy az EMMI a nemzeti programok körébe bevonta a mentális
betegségeket, de súlyos hibának tartom,
hogy a sürgősség kikerült ebből a körből. A sürgősség tipikusan olyan
többszereplős osztott terület, ahol csak egy olyan integrált program hozhat
eredményt, amelyik egységes rendszerként
kezelve a laikus képzést, a prehospitális (ellátás előtti) telefonos és WEB
alapú tájékoztatást, előszűréses-betegirányítást, a mentés-irányítást, az
alapellátási ügyeletet és a sürgősségi betegellátó osztályok rendszerét.
Az
ezzel kapcsolatos feladatok három csoportba sorolhatók:
- A sürgősségi osztályok terhelésének csökkentése
- A feladatok újraosztása
- A Sürgősségi Betegellátó Osztályok működésének újraszabályozása
A sürgősségi osztályok terhelésének csökkentése
Alapvető feladat a Sürgősségi Betegellátó Osztályok (SBO-k)
terhelésének csökkentése, hiszen valóban hatalmas, részben indokolatlan beteg-tömeg
ömlik rájuk. A feladat az okok összetettsége miatt nem érhető el egyetlen egyszerű
(adminisztratív) eszközzel. A megoldáshoz előszöris szükség van a lakossági képességek
fejlesztésére, a laikus segítségnyújtási tudás fejlesztésére. (Ne feledjük: az
igazi bajban nagyon fontos az úgynevezett időablak, és magunkhoz, a velünk levőkhöz mi vagyunk a legközelebb. Az időben jött félig felkészült laikus segítség
többet érhet, mint a későn, időablakon kívüli legprofibb ellátás.) Ebben
elindult valami mozgás, a média bemozdult, de Vajna Tímea ezt egyedül nem képes
megoldani, még a medúza ügyben sem. Az ellátórendszeren kívüli fontos és
egyáltalán nem használt eszköz a sürgősségi telefonos és WEB alapú előszűrés és
betegirányítás. Az angliai NHS 111 mintájára fel kell építeni azt az elhalt
„DrInfo” rendszert, amely biztonságot, segítséget ad a lakosnak, de
tehermentesíti az ellátórendszert a felesleges orvoshoz fordulások kiszűrésével,
és gondoskodik arról, hogy akinek kell, az egyből a megfelelő szintű és
képességű ellátóhelyre kerüljön.
.
A sürgősségi osztályok terhelését érdemben lehet(ne) csökkenteni
az „alsó szint”, az alapellátási ügyelet megerősítésével. Kivitatandó (azaz
TÉNYLEG kivitatandó), hogy a jelenlegi önálló, a háziorvosi rendszerre telepített
„ügyelet” tartósan életképes-e, különösen egy olyan rendszerben, ahol a háziorvosok
átlagos életkora 60 év felett jár. Célszerű megvizsgálni egy, a sürgősségi vertikumba
tartozó, esetleg mentőállomásokra telepített alapszintű sürgősségi rendszer
lehetőségét.
A terhelés csökkentésének harmadik iránya annak
kizárása/csökkentése, hogy az SBO a hosszú várólisták kikerülésének eszköze legyen.
Ma nem ritka, hogy a beteg vagy kezelőorvosa, ha túl hosszú időt kell várni egy
vizsgálatra, akkor a sürgősségin próbálja ezt rövidre zárni. Ezt egyrészt a
várólisták (pontosabban: járóbeteg betegfogadási listák) hosszának normalizálásával,
és az indokolatlan beutalások szakmai kontrolljával, szankcionálásával lehet
csökkenteni, de azt a politikai kockázatot is be kell vállalni, hogy az SBO-n
közlik a beteggel, hogy ez az SBO, nem pedig a teljesült kívánságok vására.
A feladatok újraosztása
Az SBO-s rémtörténetek ismertek, nincs olyan hét, hogy
valami ne kerülne címlapra. De az fel sem tűnik, hogy ezek a hírek rendre pár kórház pár osztályáról szólnak, a többség
csendben, zaj és botrány nélkül végzi a munkáját. Lehet persze hogy ezeken
a helyeken alkalmatlan a menedzsment, de sokkal valószínűbb, hogy aránytalan (és
egyes helyeken megoldhatatlan) a terhelés. Az egyes kórházak, centrumok ellátási
területe Magyarországon „történetileg” alakult úgy ahogy, és ez nincs megfelelően
karbantartva, a szükségletekhez, kapacitásokhoz igazítva. A leghamarabb
elvégezhető és érezhető eredményt hozó dolog tehát az ellátási területek, a betegutak
újraszabályozása, kommunikálása, szigorú betartása és betarttatása. Ráadásul az
Állami Egészségügyi Ellátó Központnak nemcsak az elkaszált közbeszerzéseket kellene
intéznie, hanem az ellátás-szervezését is, folyamatosan monitoroznia kellene az
egyes osztályok terhelést, és korrigálnia kellene, akár átmeneti szabályokkal
is.
A Sürgősségi Betegellátó Osztályok működésének újraszabályozása
A sürgősségi osztályokon a leglátványosabb eredményt az úgynevezett triázs rendszer egységes, általánosan
kötelező és precíz működésével lehet elérni. A sürgősségi ellátással
kapcsolatos elégedetlenség fő forrása az,
hogy a betegeknek jelentős, de előre nem tudott mennyiségű időt kell bizonytalanságban
(és lehetetlen körülmények között) eltölteni a sürgősségin az ellátás
megkezdéséig. A „triázs” rendszer lényege az (lenne), hogy negyedórán belül kötelezően minden sürgősségire érkező betegről egy erre képzett
személy (orvos vagy diplomás nővér) eldönti, hogy
- ) azonnal a műtőbe, intenzív osztályra kerüljön,
- ) a progresszivitás elvének megfelelően azonnal továbbszállítandó olyan helyre (centrum/”szuperkórház”) ahol az ellátásnak szakmailag jobbak a speciális feltételei,
- ) várjon a sorban a többiekkel a gipszelésre, és utána várhatóan hazamehet, vagy akár:
- ) ráér ez a holnapi SZTK-ig.
Ennek a rendszernek az egységes és kötelező bevezetésével viszonylag
kevés többletforrással komoly javulást lehetne elérni a sürgősségi ellátás
hatékonyságában a betegbiztonság terén, mert a triázs rendszer egy olyan rizikó-besorolási
eljárás, melynek a segítségével az adott beteg pillanatnyi állapotának
megfelelően lehet a rendelkezésre álló egészségügyi ellátó kapacitásokat a
beteg érdekében optimalizáltan kihasználni.
Komplex program nélkül nem megy
Mindez bizonyítja, hogy az SBO-k problémája nem kezelhető (nem oldható meg) az SBO-k gondjainak a kezelésével, hanem komplex, az egész problémát (vertikumot)
átgondoló középtávú program kellene. Egy olyan kormány esetében, amelyik
ennyire fontosnak tartja a lakosok biztonságérzetét, nem lenne abszurdum, hogy
ezzel is foglalkozik, nemcsak a migránsveszéllyel.
Tehát tűzoltás
helyett széles szakmai együttműködésben (nem két hét alatt) el kellene készíteni a Sürgősségi Ellátás
Nemzeti Programját. Ehhez kellene szabni a szakmai programok, szabályok
fejlesztését, és főleg villámgyorsan el kell indítani az ehhez szükséges személyzet,
elsősorban a diplomás nővérek képzését. Mindehhez a programban átlátható és
számonkért szabályok, nyilvános indikátorok kellenek.
Kell a
koncepció, kell a szervezés és szabályozás, de természetesen pénz is. Mert többletpénz
nélkül ez nem úszható meg, de nem mindegy, hogy a pénz rendszerszerű változásokra
is megy, vagy csak a szivárgás, elfolyás-pótlására. Tehát: Pénzt, paripát, de nem fegyvert, hanem rendet.
P.s.
2018 szeptember 8.
Közben és azóta már nem igaz az, hogy a Tárca meg sem szólal, vannak infó-szivárogtatások. Annyi a "gond", hogy ezek mind reaktívak, tehát nem a miniszer vagy az államtitkár áll ki azzal, hogy van ez a probléma, tudjuk, súlyosnak tartjuk, és dolgozunk a megoldáson, hanem újságírói - riporteri kérdésekre jöttek válaszok. Ebből megtudhattuk, hogy a tárca készül a sürgősségi ellátás átalakítására, megújításra, és a munka folyik, sőt: a finisbe fordult. Több részlettel nem terhelt a miniszter úr, de reménykedjünk, hogy a készülő szabályozás hasonló komplexitású, mint amit itt felvetettem.
És megint titokban, a szélesebb szakma és a közvélemény kizárásával készül valami. Írtam már erről, hogy az egyeztetés nem elsősorban közigazgatási aktus, hanem a programok internalizálásának leghatékonyabb eszköze, és ráadásul a macerás folyat végén szakmailag is jobb eredmény születik
P.s.
2018 szeptember 8.
Közben és azóta már nem igaz az, hogy a Tárca meg sem szólal, vannak infó-szivárogtatások. Annyi a "gond", hogy ezek mind reaktívak, tehát nem a miniszer vagy az államtitkár áll ki azzal, hogy van ez a probléma, tudjuk, súlyosnak tartjuk, és dolgozunk a megoldáson, hanem újságírói - riporteri kérdésekre jöttek válaszok. Ebből megtudhattuk, hogy a tárca készül a sürgősségi ellátás átalakítására, megújításra, és a munka folyik, sőt: a finisbe fordult. Több részlettel nem terhelt a miniszter úr, de reménykedjünk, hogy a készülő szabályozás hasonló komplexitású, mint amit itt felvetettem.
És megint titokban, a szélesebb szakma és a közvélemény kizárásával készül valami. Írtam már erről, hogy az egyeztetés nem elsősorban közigazgatási aktus, hanem a programok internalizálásának leghatékonyabb eszköze, és ráadásul a macerás folyat végén szakmailag is jobb eredmény születik
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése