Azt ígértem, hogy ez a blog vegyesen fog közpolitikai és
szakpolitikai kérdésekkel foglalkozni. Így Szent István után jöjjön egy hasonlóan
ősi és hasonlóan félreértelmezett téma, de az egészségügyből.
A hálapénz megfelelően örökzöld
téma, méltó arra, hogy elsőnek ezzel foglalkozzunk. Ennek a szappanoperának az újabb
epizódjának a leforgatására a Munka Törvénykönyvének július elsején
életbe lépett módosítása adott szélesebb ürügyet. Az újra fellángolt vitában sok
a félreértés, ezért pár dolgot tisztázni kell. Az első: a hálapénzzel (annak
tartalmával, lehetséges és tiltott elfogadási módjaival stb.) kapcsolatban semmilyen
új szabályozás nem született. Nem igaz, hogy most legalizálták, mostantól engedélyezik,
innentől „törvényes”. Nem. Annyi történt csupán, hogy a Munka Törvénykönyvének
új passzusa a munkáltató engedélyéhez köti bármilyen, a munka-viszonnyal kapcsolatos
többletjövedelem elfogadását, legyen az borravaló, vagy hálapénz. Tehát amit
eddig tilos volt, az ezután is az marad, de amit eddig szabad volt, azt most
már csak akkor szabad, ha a munkáltató engedélyezi. Épeszű kórházigazgató
természetesen nem tehet mást, minthogy engedélyezi, mert a tiltás az nem old
meg semmit, csak tovább erősítené az ezzel kapcsolatos álszenteskedést,
ráadásul az erkölcscsősz álszent igazgató orvos nélkül marad… Tehát: az új
szabályozás nem legalizálja, nem „engedélyezi” a hálapénzt, csupán az
alkalmazottak esetében egy új előfeltételhez köti az elfogadását. Ez a régi
vitára emlékezet: a hálapénz adóköteles volta sem „engedélyezte”, „szabályozta”
a hálapénzt, csak megadóztatta, és a kikényszerített, előre kért hálapénz sem
válik legálissá csak azért, mert leadózták. Ráadásul ez a szabályozás nem is
érvényes az összes orvosra, csak a munka törvénykönyve alá tartozókra, a
vállalkozó háziorvosokra – pl. a háziorvosok zöme – ez egyáltalán nem
vonatkozik. A lakosság – és a médiamunkások – nagy része persze nem
jogász, és a rárakódott vitáknak lehet olyan téves üzenete, hogy a Kormány
engedélyezte a hálapénzt. Ez nem igaz, a szándékok épp ellenkezőek. Az persze
külön elemzést érdemel, hogy miért érti ezt mindenki ennyire félre. Biztos nem
az értelemdeficit, vagy a kontextus bonyolultsága miatt. Egyszerűen vannak olyan
problémák, amelyekhez ha hozzányúlnak, akkor mindenki a megoldását várja. Azaz,
hogy valahogy „rendezi” a kormány a hálapénz kérdést (megtiltja, vagy
szabályozottan legalizálja, de csinál valamit –, és miután a felszámolás
elmaradt, ezt a beletörődést (nem jogi, hanem tartalmi érdelekben)
engedélyezésnek, „hagyásnak” értelmezik.
Mit is lehet(ne) tenni?
Az egészségügyért felelős államtitkárság
nemes egyszerűséggel, letisztult eleganciával az „újra-indított egészségügytől”
várja a hálapénz megszűnését. A szakmai korrektség okán meg kell állapítani,
hogy a Semmelweis tervnek (emlékszik még rá valaki?) vannak olyan elemei,
amelyek a hálapénz ellen hatnak. Ha tisztázottak a viszonyok, egyértelműek a
betegutak, jogosultságok, centralizáltak a döntések, akkor kisebb az esélye a
helyi befolyásolásnak. Igen. De a kiirtáshoz nem elég a polip egyik karját
megstuccolni. Éger István szerint egyszerű ez: csak meg kell fizetni az
orvosakat, és megoldódik magától. Mindkét álláspont téves, pontosabban
részigazság, mert mindegyik a hálapénz egyik, de nem egyetlen oka ellen hat
(akar hatni). Feltétele a megoldásnak, de önmagában egyik sem oldja meg.
Ahhoz, hogy ez a szappanopera
egyszer végleg lekerüljön a műsorról, érdemben kellene a hálapénz-jelenséggel
foglalkozni, mert megszüntetni is csak az okokat megértve lehet. A hálapénz
tudniillik nem egységes jelenség, már csak azért sem, mert a hálapénz általában nem a hála megnyilvánulása. Az „orvosi
köznyelv” megfogalmazása pontos: a szakma a „hálapénzt” paraszolvenciának (a
„para”) hívja, ami ugye egyszerűen csak mellékjövedelmet jelent. Ez pontos
összefoglalója annak a sokféle – a betegtől a gyógyítás során számla
nélkül szerzett – orvosi többlet-jövedelemnek, ami legalább négy nagy csoportra
bontható:
-
a hála kifejezése,
-
a borravaló jellegű hálapénz,
-
a számla nélküli szolgáltatásvásárlás, és
-
a korrupció jellegű hálapénz.
Az első kategória a tényleges
hálapénz, ami valójában inkább apróbb ajándékok formájában szokott megnyilvánulni.
Magától érthetődő, hogy a hála mindig utólagos. A második típus talán a
legáltalánosabb. A borravalóhoz nem kötődik hála, legfeljebb a mértékéhez. Általában
az étteremben sem azért adunk borravalót, mert zseniális volt a szakács, meghatóan
figyelmes a kiszolgálás, hanem mert szokás, mert illik a 10%-ot rátenni,
hiszen bele van kalkulálva a bérükbe. (És persze itt is igaz az analógia:
visszatérő vendégként azért is adok, hogy nehogy „kinézzenek” innen, kisebb
adagot, rosszabb kiszolgálást kapjak majd.) Ugyanez van az egészségügyben is,
csak borítékba csomagolva. Ezért előfeltétele a hálapénz felszámolásának a
béremelés, de ez csak a borravaló jellegű hálapénz ellen hat, a harmadik típus,
a hiány megvásárlása ellen a béremelés semmit sem ér.
Mert a „para” (és nem a hálapénz)
jelentős része azért keletkezik, mert a betegeknek van egy csomó jogos, a más
érdekét nem sértő igénye. Miután ezeket nem vásárolhatják meg legálisan,
kénytelenek feketén, zsebből. Teljesen érthető az az igény, hogy valaki megválaszthassa
a kezelőorvosát, nőgyógyászát, de ennek legális megfizetésére ma nincs
lehetőség. Senki nem tud számlát adni ma azért, mert elvégzett egy „megkért”
műtétet, így marad a boríték. Amíg a hiány jelen van, addig ezt lesz aki meg
akarja vásárolni, és akkor mindegy, hogy mennyi a bér. Ha valaki
visszaemlékszik a ’90-es évek elejére: mindenki mindenre kapott hitelt, mert
megfizette. És a banki dolgozók akkor sem az alulfizetett réteghez tartoztak,
de a hiány és a döntési pozíciójuk megszülte a megoldást és a borítékot. De még
durvább és egyértelműbb példával: mit fizettünk azért a Merkúr időszakban, hogy
tudjunk egy autót szerezni, és esetleg fehéret, kéket vagy sárgát. És az
átadótérben volt ott kamera, belső elhárítás, de a korrupció nem csökkent, amíg
a hiány nem szűnt meg. Képzeljünk el ma egy táska pénzzel toporgó ügyfelet, aki
egy autószalonban riadtan ígér be párszáz ezret az eladónak, hogy szerezzen
neki fél éven belül egy autót. Mindegy, hogy dízel, benzines, vagy kombi, meg a
színe, csak legyen… Hát, nem.
És a negyedik típus a korruptív hálapénz.
Ennek is két fő formája van: amikor „csak” jogtalan előnyt szeretnénk vásárolni,
és amikor ezt más kárára tesszük. Az első csoport a „kegyes csalásoktól” – sürgősséginek
minősítik a területlen kívüli beteget, így elhárul az akadály –a pénzügyi csalásokig
– hamis táppénzre-vétel, TB támogatásokkal való manipulálás stb. –
terjed. Az igazán káros és legdurvább az, mikor valaki más kárára akar előnyt
vásárolni, tipikusan ilyen a várólisták manipulálása.
A fenti kategóriák persze soha nem
ilyen merev határúak. Hiszen a hála megnyilvánulásában is benne van a következő
hasonló személyes ellátás megelőlegezésének igénye, a „borravaló” jellegű hálapénz pedig általában „áldozat-bemutatás” jellegű, amiben mindig ott van a jóindulat
felkeltésének, a személyes bánásmód megvásárlásának igénye (határ a számla
nélküli vásárlással). De sajnos néha (egyesek szerint ma már rutinszerűen) ebben
jelen van a „védelmi pénz” jellegű hálapénz
is, amikor vélt vagy valós hátrány elkerüléséért, vagy azért adunk hálapénzt,
hogy megkapjuk azt, ami amúgyis jár. Ez a számla nélküli vásárlással, de néha a
korrupcióval határos.
A paraszolvencia okai tehát
összetettek, és ennek megfelelően a megoldása is csak „széles-spektrumú”
terápiával lehetséges. A hála jellegű
hálapénz ellen nem kell küzdeni, az nem mérgez semmit, a bizalmon alapuló
személyes orvos-beteg kapcsolat pszichológiailag is magyarázható „velejárója”.
A borravaló jellegű hálapénz ellen
valóban a béremelés véd a legjobban, de azt is ki kell mondani, hogy a béremelés
általában is erkölcsi előfeltétele a hálapénz elleni harcnak. A hiánygazdaság által szült „para” a hiány
megszüntetésével – pontosabban a legális megvásárolhatósággal – szüntethető meg, rendőrrel vagy béremeléssel
nem. A megoldás itt a legálisan megvásárolható szolgáltatások
megvásárlásának megteremtése, azaz meg kell teremteni a kezelőorvos, vagy az
alkalmazott technológia (gyógyszer, műtét-típus, alkalmazott anyag) legális
megvásárlásának lehetőségét. Csak ez képes kifehéríteni az egészségügyet, de ez
a feltétele a szervezett öngondoskodás, a kiegészítő biztosítások,
egészségpénztárak terjedésének is: a kiegészítő biztosítások csak akkor tudnak elterjedni,
ha lesznek legálisan megvásárolható termékek a piacon a színes tv-s
– fürdőszobás közhelyen kívül is. A korruptív hálapénz ellen valóban
szigorral kell fellépni (és ebben jó a mostani kormány), de a rendőr itt sem
elég. A tiszta átlátható szabályok és eljárásrendek
léte itt is előfeltétel, ugyanúgy, mint a megfelelő informatikai háttér az
ellenőrzésben. És az ellátórendszer mostani központosítása etekintetben
eredményt is hozhat: ha a várólisták vezetése messzebb kerül a beavatkozást
végzőjétől (és transzparens), akkor a hálapénz szerepe arányosan csökken a
befolyásolhatóság csökkenésével.
A hálapénz lényege tehát a hiány:
legyen az kapacitás, technológia, vagy személyes odafigyelés. A hiányokat kell
részint megszüntetni, részint legálisan megvásárolgatóvá tenni, különben marad
a szürke/fekete gazdaság. Mindez előfeltétel, mert ahhoz, hogy a
hálapénz-kérdés végleg lekerüljön a napirendről, végig kell menni azon az úton,
amit a „ketteskéből tájékozott, érték- és
jogtudatos fogyasztóvá válni” szlogennel szoktunk összefoglalni. Azaz a
betegeknek is jogtudatossá kell válnia, és ezt a biztosítási elv erősítése, és
nem az államosítás támogatja.
Persze lehet, hogy mindez felesleges okoskodás, mert a
hálapénz megszűnik magától. Mert a Kollégák szerint ebben az egészségügyben már
se pénz, se hála…
Gyuszi! Nem az a baj, hogy megírtad mindezt, hanem az, hogy mindenben igazad van. Persze az is megérne egy (Szent)misét, hogy pl. tőszomszédságunkban, sógoréknál (Ausztriára gondolék), vagy picit odébb, Némethonban vajon miért nem alakult ki a hálapénz rendszere? Szóval a gyökerek feltárása is fontos lenne és talán a megoldás irányában is könnyebb lenne elindulni ezek ismeretében. V. András
VálaszTörlés