Ha már egy blog indul, akkor legyen ünnephez kötött és
emelkedett. Vagy ha azt épp nem lehet, akkor legalább jóakaró. Tehát:
Hárman utaznak egy kupéban a vonaton: két ifjú hölgy és egy nagyon
idős úr. Az egyik, a szőke így szól a barnához:
-
Te, ez itt velünk szemben olyan ismerős. Nem lehet,
hogy Szent István?
-
De hülye vagy. Szent István már ezer éve halott.
Telik az idő. A fülke előtt egy
hasonlóan koros úr megy el. Benéz, felvidul és beköszön:
-
István! Ezer éve nem láttalak!
Mire a szőke:
-
Na, ki a hülye???
Nem profán, nem tiszteletlen, nem ünneprontó akartam lenni,
csupán arra akartam utalni, hogy nemcsak a kormánynak vannak értelmezési
gondjai Szent Istvánnal kapcsolatban. Mert a kormányváltás óta az új kurzus
számára kiemelt hivatkozás Szent István (pontosabban a koronája), de a
szellemét nem követik, csak a jobbját. Pedig most, amikor – ki tudja
miért – újradefiniáljuk Magyarországot, akkor Szent István valóban jó viszonyulási
pont lenne. Nemcsak a neve, a koronája, hanem a tettei, a szellemisége. Mert ma
Szent Istvánt, keresztény Magyarországot hirdetünk, de a pávatánc lépéseit összekacsintva
Koppánytól lessük.
Szent István szerepének félreértelmezésében komoly hagyományaink
vannak. Az iskolai ünnepségen az új kenyér és az alkotmány mellett augusztus
20. kapcsán szó esett arról, hogy I. István hozta el a kereszténységet az addig
pogány Magyarországra.
Nem.
Hogy népszerű forrást idézzek: „Pogánynak tartanak, pedig
Bizánc jelét magamra vettem” énekli Koppány. Szent István (pontosabban: Géza és
István) nem a pogányság és a kereszténység között választott, hanem Bizánc és
Róma, a kelet és nyugat között. Az igazi tett annak a felismerése volt, hogy ha
nem szakítunk a „magyarok nyilaitól ments meg uram minket” büszke uralomra-törésével,
a mindenkivel hadakozással, akkor előbb utóbb mi is eltűnünk a népvándorlás
felhőjében. Hogy a túlélést az új évezredben csak a közösséghez tartozás adja, egy
kalandozó, portyázó nép egymagában veszélyeztetett. Az igazi döntés az volt,
hogy a fennmaradást nem a nemzeti hagyományokhoz, „a történelmi gyökerekhez” jobban
igazodó keleti kultúrához tartozás, hanem a történelmileg korszerűbb államformában
működő Európához tartozás biztosítja. Tehát: a túléléshez tartoznunk kell egy
fejlettebb közösséghez, de ehhez el kell fogadni annak szabályait, szokásait.
És persze van mást is tanulni Szent Istvántól. Álljon itt
néhány idézet a politikai végrendeletnek is tekinthető Imre fiához írt
leveléből.
„Mert amiként
különb-különb tájakról és tartományokból jönnek a vendégek, úgy különb- különb nyelvet
és szokást, különb-különb példát és fegyvert hoznak magukkal, s mindez az országot
díszíti, az udvar fényét emeli, s a külföldieket a pöffeszkedéstől elrettenti.
Mert az egy nyelvű és egy szokású ország gyenge és esendő.” Csurka István
óta komoly aktualitása van ennek a mondatnak egy Nyirőt újratemetni akaró
országban. És hogy mennyire a „történelmi alkotmányon” alapulna a hatalmi ágak
szétválasztása és a bírói függetlenség: „…és
ne ítélkezz te magad, nehogy királyi méltóságodban a hitvány ügyben forgolódva folt
essék, hanem az efféle ügyet inkább bírákhoz utasítsd, az ő megbízatásuk, hogy
törvény szerint döntsenek.” És persze a X. intelem: „….ennek okából hát, szerelmetes fiam, szívem édessége, sarjam jövő
reménysége, kérlek, megparancsolom, hogy mindenütt és mindenekben a szeretetre
támaszkodva ne csak atyafiságodhoz és a rokonságodhoz, vagy a főemberekhez,
avagy a gazdagokhoz…. légy kegyes…”
Hát, valahogy így. Ezt üzeni
államalapító első királyunk.
Persze vélhetően Orbán Viktor is tudja, ismeri mindezt. És az
is lehet, hogy úgy érzi, hogy az „istváni tett” nem a hagyományokhoz, régi szövetségekhez
ragaszkodás, a kontinuitás őrzése, hanem az új helyzethez való alkalmazkodás, a
váltani tudás, az új szövetségek kötése. Lehet, hogy Orbán Viktor azt gondolja,
érzi, hogy a „klasszikus Európa” komoly válságban van, és ma a történelmi túlélést
az Európáról való leválás, a visszatalálás a fejlődő kelethez jelenti. Még ez
is lehet, hogy lehet. De annyi biztos, hogy miközben Szent István Rómától kért
koronát és német lovagokat hívott be, nem arról szónokolt, hogy Ő a pogány hit
utolsó védelmezője, aki visszavezeti az országot az ősi gyökerekhez, és kipaterolja
a németeket.
2012. augusztus
Szerintem, ha ezt elolvassa, azonnal megkoronázza magát...:-)
VálaszTörlésEzt a bejegyzést megosztottam a Facebookjon is. Ott élénk vita alakult ki, eddig 58 hozzászólással.
VálaszTörléshttps://www.facebook.com/gyula.kincses.9/posts/525142880832918?notif_t=share_comment
Meg kell védenem Kósa Lajost.
VálaszTörlésSokan nekimentek, amiért le unortodoxozta Szent Istvánt. Pedig (tudtán kívül) Neki van igaza: Szenti István igazi értéke, hogy a keleties kultúrájú bizánci (ortodox) kereszténység helyett Rómát (Európa) választotta. És etekinteben ugye Róma az unortodoxia volt…
Nem tudom miért, de Kodály Zoltán: Ének Szent István királyhoz cimű, vegyes karra komponált csodálatos és drámai műve csendült fel most bennem! Nekem volt szerencsém többször is énekelni a "nagy" Sapszon Ferenc, az "EMBER", csupa nagybetűvel tolmácsoltatásában és vezényletével. A mű zenéjének drámaisága és szövege magában hordozza a magyar nemzet sorsát, ezét volt, van és lesz is mindig időszerű!
VálaszTörlésAh hol vagy magyarok tündöklő csillaga!
Ki voltál valaha országunk istápja!
Hol vagy István király? Téged magyar kíván,
Gyászos öltözetben teelőtted sírván.
Rólad emlékezvén csordúlnak könnyei,
Búval harmatoznak szomorú mezei.
Lankadnak szüntelen vitézlő karjai,
Nem szünnek iszonyú sírástól szemei.
Virágos kert vala híres Pannónia,
Mely kertet öntözé híven Szűz Mária.
Kertésze e kertnek István király vala:
Behomályosodott örvendetes napja.
Előtted könyörgünk, bús magyar fiaid,
Hozzád fohászkodunk árva maradékid.
Tekints, István király szomorú hazádra,
Fordítsd szemeidet régi országodra.
Reménységünk vagyon benned s Máriában,
Mint magyar hazánknak hív királynéjában.
Még éltedben minket ennek ajánlottál,
És szent koronáddal együtt feláldoztál.
Eredeti szöveg:
Szent István királyrúl.
Nota: Regnorum Domina etc.