Bár azt hittem, hogy a hálapénzről már mindent elmondtam, muszáj
megint írni erről. Két okból is.
1. A
téma sajnos semmit nem vesztett az aktualitásából, azaz újraindított egészségügy ide, GYEMSZI átszervezés
oda: a hálapénz, mint probléma nem csökkent.
2. A
BTK módosítás kapcsán megint felkapott téma lett, lásd a szalagcímek: „Mostantól
börtönnel is büntethető a hálapénz”, vagy "Borítékolt börtön".
Az olvasó kapkodja a fejét és tényleg nem érti: ha egy éve
törvény alapján az igazgatók engedélyezhették a hálapénzt – ami le is adózandó,
mint legális jövedelem –, akkor miért jár érte börtön???
A zavar oka kettős. Egyrészt: a közbeszéd (és az erre
alapuló újságírás) a hálapénzt valami egységes,
létező és érthető fogalomnak tekinti, holott nem az. Másrészt: az új szabályozás minimum aggályos és
pontatlan.
Először a fogalmi tisztázásról. Azt, amit a köznyelv (és a közvélemény-kutatók egy része is)
hálapénznek hív, azt az orvosi köznyelv pongyola - pontos megfogalmazással
paraszolvenciának (a „para”) nevez, ami ugye egyszerűen csak mellékjövedelmet
jelent. Ez pontos összefoglalója annak a sokféle, a betegtől a gyógyítás során,
számla nélkül szerzett orvosi többlet-jövedelemnek, amit leegyszerűsítve hálapénznek
hívunk. Hibásan, mert a paraszolvencia minimum az alábbi csoportokra bontható:
1) A „hálapénz”, ami jogszabály szerint kizárólag
utólag adható, és
a) vagy
ténylegesen a hála kifejezése,
b) vagy
a szokás alapján adott borravaló jellegű hálapénz, aminek nem sok köze van a
hálához.
A kettő közös jellemzője, hogy a beteg nem „vásárolt”
semmit, nem kapott előnyt, az orvos, a nővér „csak” tette a dolgát, és a beteg
ezt honorálta, vagy belső indíttatásból, vagy a szokásjognak megfelelően.
2) A
más érdekeit nem sértő számla nélküli
szolgáltatásvásárlás. Ez az az általánosan ismert eset, amikor orvost
„fogadunk”. Ő azt a szolgáltatást nyújtja nekünk, ami a társadalombiztosítástól
amúgy is jár nekünk, de mindezt személyes közreműködéssel, személyes
odafigyeléssel. Tehát itt egy jogos, akceptálandó igény kielégítéséről van szó,
ami másnak hátrányt nem okoz. (Ki operáljon, kinél szüljön a feleségem stb.)
3) A más kárára történő előny vásárlás. Minden
olyan „hálapénzes” történet, ahol korlátos erőforrás elosztásába szól bele a
hálapénz: előrébb kerülni a várólistán, hivatalos felár nélkül, a főorvossal
„megalkudva” kétágyas szobába kerülni stb.
Ahogy a hálapénz nem
egységes, úgy nem azonos a jogi megítélése sem. A jogi megítélés, illetve a
lehetséges „elkövetések” az egyes csoportokban az alábbiak.
A
„hálapénz” jellegű hálapénz (előny nyújtása nélkül utólag kapott pénz) az,
aminek elfogadása a törvények alapján ma is lehetséges. Itt két együttes feltétel
van: csak akkor szabad elfogadni, ha az
intézményvezető előre, írásban engedélyezte, és az SZJA bevallásban a borravaló
kategóriában be kell vallani. A Munka Törvénykönyve kapcsán a félreértés
itt az volt, hogy ez a szabályozás nem megengedő volt, hanem szűkítő: a
főigazgató csak a hálapénz jellegű hálapénzt engedélyezheti, ami addig is
legális volt, tehát nem általában a „parát” engedélyezi. Itt az orvos akkor
marasztalható el, ha nincs engedélye hálapénz elfogadására, vagy ha nem
szerepeltette az adóbevallásában. Egyébként nem.
A
számla nélküli vásárlás – a kriminalitás szempontjából – nem
különbözik a más szektorok hasonló cselekményeitől. Fontos, hogy az SZJA
bevallás itt nem „legalizál”, mert az az ellenszolgáltatás nélkül kapott
jövedelem adózására szolgál, és a szolgáltatások után nem csak SZJA-t, de egyéb
közterheket is kell fizetni. A történetet tovább árnyalja, hogy számla kiállítására
a közintézményekben általában az orvosoknak nincs is lehetősége. Ma az
intézmény (és nem az orvos) állíthat ki a kezelőorvos megválasztásáért számlát,
de az OEP ekkor kevesebbet fizet a kórháznak, így a kezelőorvosnak ebből nem
jut semmi.
A harmadik csoport, a jogtalan előny vásárlása egyszerű kérdés:
sima vesztegetés, ahol egyaránt bűnös a vesztegető és a vesztegetett.
Ami a mostani BTK változást illeti, előszöris tisztázni kell azt,
hogy nem ágazati szabályozás született, hanem általános érvényű. A 291. § (1)
bekezdése szerint: „aki gazdálkodó
szervezet részére vagy érdekében végzett tevékenységével kapcsolatban jogtalan
előnyt kér, avagy a jogtalan előnyt vagy ennek ígéretét elfogadja (...) bűntett
miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”. Ez más
ágazatokban lehet, hogy kevésbé problematikus, de az egészségügy szempontjából a
helyzet valóban „veszélyes”, és hivatalos értelmezést igénylő. A kérdés
innentől fogva az, hogy mi is tekinthető
jogtalan előnynek? Egy tábla csokoládé? 10.000 Ft feletti
boríték? Soron kívüli kiszolgálás a boltban? Hol a határ, és van-e, illetve kell-e
határ?
Jogszabály értékű jogértelmezésre
van tehát szükség, mert a nélkül akár általában is (minden formájában)
bűncselekménynek értelmezhető a hálapénz. A hálapénz jellegű paraszolvenciánál ez
abszurd lenne, hiszen ennek elfogadása törvény alapján engedélyezhető, így minimum
jogütközés lenne bűncselekményként értelmezni. Szintén egyértelmű az is, hogy a
korruptív, vesztegetés jellegű hálapénz bűncselekmény. De a hálapénz zöme az
nem utólagos, illetve számla nélküli vásárlás (orvosválasztásért fizetett
hálapénz) jellegű, aminek megítélése már lehet problematikus. A száraz
jogelmélet alapján a munkaköri kötelességként nyújtott, a betegnek a TB szerint
járó ellátásáért kapott többletpénz már lehet jogtalan előny, és akkor ez már
bűncselekmény.
A baj tehát nagy, mert egy
általános, széles körben végzett – és egyik napról a másikra
felszámolhatatlan – gyakorlatot fenyeget
börtönnel a törvény. Rendet kell csinálni, ehhez hivatalosan is értelmezni
kell a „jogtalan előny” fogalmát, méghozzá úgy, hogy ez az egészségügyben két esetben jelenthessen kriminalitást: ha más kárára
nyújt, ígér előnyt az egészségügyi dolgozó (várólista megkerülés, más beépített anyagminőség stb.), vagy ha más erőforrását árulja saját zsebre
(VIP szoba, zsebbe felárral). E nélkül a szűkítés/pontosítás nélkül az orvostársadalom
nagyobb felét tényleg börtön fenyegetheti.
Azt is tudjuk, hogy
egyre vadabb hálapénzes történetek látnak napvilágot. De aki kicsit is szakmai módon
közelít, az azt is tudja, hogy mint ahogy csak
béremeléssel nem lehet megoldani a kérdést, ugyanúgy börtönnel se.
(Ugye emlékszünk a Szakma régi mondására: tisztességesen -azaz
többszörösre- megemelni az egészségügyi béreket, és aki ezután is kér,
elfogad, arra csapjon le a törvény szigora. De ez a mondat a
"tisztességesen megemelni"-vel kezdődik, amiről szó most nincs.) A megoldás lényegi eleme a hiány megszüntetése, illetve a valós igényel legális, számla alapú kielégíthetősége. Ehhez tisztességesen meghatározott szolgáltatási csomag, ehhez kötötten legálisan megvásárolható
többlet/kiegészítő szolgáltatások, és átlátható, transzparens döntési
mechanizmusok kellenek. Fel kell fogni, hogy a feketepiac rendőrrel, börtönnek nem számolható fel, csak a legális (kínálati) piac kialakításával. Ne feledjük: a hálapénznél nincs fogyasztóvédelem, nincs számon-kérhetőség, és sokszor még azt sem tudjuk, valójában mit is vettünk. ("Doktor úr, ugye tetszik vigyázni")
Hogy akkor most mi
lesz? Tudjuk, hogy nem eszik olyan forrón a kását, és ilyen égető orvoshiány mellett nem lehet az orvosok felét bezárni,
tehát a nyomozó szervek, ügyészség és bíróság bizonyos értelmes önmérsékletet
fog tanúsítani. És különben is: hálapénz nélkül szétesne a rendszer, mert annyi
pénz meg még a választások előtt sincs a számtanpéldákban, hogy azt bele
lehessen tenni. Így marad az orrhúzogatás és a hálapénz, meg a fenyegetettség,
hogy azért akire nagyon akarunk, le lelet csapni.
Én nem ilyen világot szeretnék. Ne az legyen a főszabály,
hogy elnézőek vagyunk, de aki nem tetszik, arra azért vonatkozik a törvény
– hiszen írva vagyon –, hanem legyen egy betartható, a valóban kriminális
eseteket kiszűrő, de csak azokat sújtó szabályozás!
Én azóta lettem kincskereső, mióta rátaláltam az általam nagyon tisztelt polihisztor Kincses Gyula asztalfiókjára, amelynek a maga bevallása szerint hatvan éves kora óta ir. különböző anomáliákról számomra is érthető stilusban és született humorral.
VálaszTörlésA legújabb irása attól is még érdekesebb, mert az érintett téma a "tanult" szakmájába vágó egyik problémájáról szól.
Én csak annyit tudok ehhez hozzátenni, hogy az irás konklúziójával teljes mértékben egyetértek.
A korom miatt én is találkoztam szinte mindegyik példával és mindig az én döntésem volt, hogy melyik utat választottam.
Viszont ami az én részemből ide kivánkozik, hogy a rendszerváltás óta egy intézkedéssel találkoztam, amely legalább próbált valamit segiteni.
Lehet, hogy sokan megköveznek érte, de az a bizonyos 300 Ft bevezetése volt, amelyet a FIDESZ olyan ügyesen használt fel, mint ellenzék céljára. Hogy miért, hiszen én akkor sem tartoztam a az éppen nagypénzű emberek közé?
Azért, mert az valóban ott maradt az egészségügyben és én még nem hallottam olyan embert, aki azért maradt volna ki az ellátásból, mert nem tudta kifizetni. Az intézmények pedig számolhattak vele, sőt Budaörsön, ahol élek beruházás indult meg, amely Orbán Viktornak köszönhetően szerintem még veszteséget is okozott az intézménynek.
Nagyon sokszor gondolok arra, hogy a mostani kormány mit nem adna egy ilyen ötletért, ha nem tett volna meg ellene mindent.
De a mostani tapasztalataimmal abban is biztos vagyok, hogy abból nem sok maradna az egészségügyben.