Már megint a „segítek/falra
hányt borsó” sorozatból.
Két dolgot ugye tudunk :
-
Hazai (önálló) fejlesztési forrás gyakorlatilag
nincs és nem is lesz, hiszen a fejlesztések uniós pénzből történnek, a hazai
források pedig az önrészre mennek el. (így többszörözhető a hazai forrás)
-
2014 - 2020 a következő EU fejlesztési
- költségvetési ciklus, és 2014 már nem a távoli jövő…
Gondom, hogy már minden kész, a gőzerő rég el is múlt, most már
legfeljebb a hátradőlés/polírozás folyik. Biztos, de én azért mégis leírom,
hogy mit gondolok erről. Hogy milyen megközelítéssel, milyen célrendszerrel, mit
kellene tervezni az egészségügyben
ebben a fejlesztési ciklusban.
Még valamit elöljáróban:
ez nem egy alternatív program (főleg nem politikai) , hanem egy fejlesztési terv vázlata, aminek célja minél több EU forrás megszerzése és ésszerű elköltése az egészségügyi ágazatban. Ehhez azt a gondolatkísérletet végeztem el, hogy
az eredeti Semmelweis tervből hogy lehetne valami használhatót csinálni az EU
források segítségével.
Íme.
Az egészségügy kiemelt prioritás voltának indokolása
(Ezzel kell kezdeni, mert a forrásokért erős harc van, és az
egészségügy, az egészség hagyományosan
rossz érdekérvényesítő pozícióval rendelkezik.)
Az alapállítás tehát, hogy az egészség felértékelődő érték, mert
-
az
egészség az egyének számára a jövedelemszerző képesség és az életminőség
leg-meghatározóbb faktora,
-
a munka-alapú
társadalomban a munkaerő a nemzet legnagyobb ereje, legfontosabb erőforrása,
-
az
egészségügyi szolgáltatásrendszer és az ezt megalapozó - erre épülő egészségipar
a magyar gazdaság reális kitörési pontja (az egészségipar a hadiiparral
vetekedően innováció-igényes terület, ami tartósan növekvő piacként a világ
GDP-jének egyre nagyobb hányadát adja).
Mindez ismert tény, és ugyanakkor
-
a magyar
lakosság egészségi állapota még mindig lényegesen rosszabb, mint ami az ország fejlettségéből
következne,
-
az
egészségügyi ellátórendszer fejlettsége és minősége egyenetlen, hatékonysága
nem megfelelő, számos diszfunkcióval küzd, és a hálapénzrendszer a napi
működés szintjén minden kormányzati szándékot felülír,
-
az
egészségügyi ellátás finanszírozhatósága a költségvetés fenyegető tétele,
-
az ágazati munkaerő elvándorlása – a
tendencia megfordulása nélkül – ellehetetleníti az egészségügy működését,
-
az Új Széchenyi Terv I. számú prioritása
ellenére nem realizálódott megfelelően az egészségipar, az egészségügyi turizmus
gazdasági potenciálja,
-
a rendszer egyre kevésbé kezeli az elöregedésből
fakadó határterületi ápolási szakápolási problémákat.
Ezért az egészség karbantartása, az
ezt kiszolgáló egészségügyi rendszer
költséghatékony működtetése és az erre épülő egészségipar hatékony működése alapvető társadalompolitikai, gazdaságpolitikai
és politikai kérdés.
Mindez forrásbővítést igényel, ami
a költségvetési források korlátos volta miatt - a fejlesztési források
mellett -, a magánforrások hatékony és ellenőrzött becsatornázását is igényli.
A szemléletváltás
Az ágazatban rejlő potenciál és hatékonyságjavulás csak szemléletváltás esetén realizálható. Tisztán
kell látni, hogy ahogy nincs egészség egészségügy nélkül, ugyanúgy
nincs egészségipar sem működő egészségügy
nélkül, tehát az egészséget, az
egészségügyet és az egészségipart egységes rendszerként kell kezelni, nem
pedig önálló, külön fejlesztési területként.
A másik megúszhatatlan következtetés: a megfelelő színvonalú, az orvosokat itthon-tartó egészségügyi ellátórendszer
ma már csak a közösségi egészségügy és a
magánszolgáltatások szabályozott együttélésével biztosítható. A közösségi egészségügy
(mint a teljes populációt ellátó konszolidált szervezet) önmagában olyan
invesztíciót kívánna, aminek rövidtávon egyetlen lehetséges politikai konstellációban
sincs esélye.
A tervezési alap-metodika
Az egészségügy
fejlesztési prioritásai nem kezelhetők Uniós fejlesztési kérdésként: csak
többcsatornás finanszírozásnak van esélye. A kérdés az, hogy ezek a csatornák
szinergizmusban építenek-e egy működő rendszert, vagy önálló, de
diszfunkciókkal küzdő önálló részrendszerek vegetációját készítik elő.
Ezért általában kell egy, az
ágazat működési zavaraira, adaptációkészségének növelésre, az innováció
támogatására szolgáló tervvel rendelkezni, és ezt kell az alábbi források
szinergizmusában megvalósítani:
-
uniós fejlesztési pénzek,
-
hazai (állami - önkormányzati) közforrások,
-
vállalkozói források, befektetések (ideértve a
nonprofit szférát, az egyházakat is),
-
lakossági magánfinanszírozás.
Az általános egészségügyi fejlesztési terv
A fejlesztési prioritások, projectek
meghatározása az alábbi metodika szerint végezhető eredményesen:
-
a célmodell meghatározása (milyen – szerkezetű
–működésű – egészségügy kialakulását szolgálják a fejlesztések?)
-
ehhez (kormányváltás után, kormányprogram
folyományaként) általános egészségügyi
fejlesztési terv készítése
-
a tervben
o fejlesztési
prioritások meghatározása, erre épülő pályázati prioritások/–forrásallokációk
meghatározása
o a
kiemelt kapacitások konkrét kijelölése/kontingálása (érvényes ez a közfinanszírozásra
aspiráló magánberuházásokra is!)
A célmodell
A fejlesztéseknek az alábbi
célmodell kialakulását kell szolgálniuk:
-
az egészségügyi ellátórendszer bázisát egy erős,
egységes, az állam által irányított közszolgáltatási rendszer adja,
-
erre épül egy, az állami ellátórendszert (a
közszolgáltatásokat) tehermentesítő és az egészségügyi turizmus bevételeit realizáló
magánszolgáltatási rendszer,
-
az egyéneket erős kiegészítő biztosítási
rendszer segíti egészségük érdekében kifejtett erőfeszítéseikben,
-
a prevenció osztott felelősségű és feladatú
rendszer: a közegészségügyi – járványügyi kérdések kizárólag állami
kompetencia, de az „egészségszolgáltatások”, a szűrések és az életmód-edukáció
már sokszereplős összetett rendszer része (alapszűrések, védőoltások,
járványügy: állam, e felett együttműködő rendszerekben egészségpontok, info-kommunikációs
(IKT) támogatás, programok, szűrőbuszok stb.),
-
az egészet „beburkolja” az egészségipar, ami nemcsak
a kiszolgáló, háttéripar, de maga az egészségügyi szolgáltatási rendszer is: a K+F
kitelepülése a kulcsintézményekbe (klinikai vizsgálatok, kutatási
együttműködések), és az egészségügyi turizmus, mint bevétel-realizáló terület.
-
az ápolásban megerősödik a család, a laikus
szint szerepe, felelőssége, a szakápolás az egészségügy feladatköre marad, és a
szociális szférával való együttműködést erős infó-kommunikációs támogatás
egészíti ki.
Prioritások
A javasolt célmodellből fakadóan a prioritások
1. Hatékony, igazságos hozzáférést és alap-biztonságot
adó állami/közösségi egészségügyi rendszer kialakítása;
2.
Az ellátórendszeren belül piacképes szolgáltatási rendszer fejlesztése, ami
a. tehermentesíti
a közszolgáltatásokat,
b. legális
szolgáltatás-vásárlássá alakítja (becsatornázza) a hálapénzt,
c. többletbevételt
biztosít az ágazatnak – így a közellátás szereplőinek is – a gyógyturizmus
bevételeivel,
3. A
fenti eszközöket is kihasználva, az ágazat
munkaerő-ellátásának biztosítása;
4. Az „egészségszolgáltatások” (az egészségügyi ellátórendszeren kívüli
egészségfejlesztő eszközök) kontrollált fejlesztése;
5. Attitűd-átalakítás
és képességfejlesztés: az egyének
felelősségérzetét kialakító, a prevenciót ösztönző rendszer kialakítása és
ennek az új értéktrendnek a közgondolkodásba vitele;
6.
A magán-erőfeszítéseket –
család-szolgáltatásokat – szociális szférát integráló, IKT eszközöket jobban kihasználó gondozási - ápolási rendszerek kialakítása -
fejlesztése;
7. Az egészségiparban rejlő potenciálok jobb
kihasználása, kiemelten ideértve a magyar tudásra alapozott K+F
realizációkat a gyógyszer- és műszeriparban, klinikumban;
8.
A turizmus (általában) egészég-orientálttá
tétele, ezen belül az egészségturizmus
fajlagos bevételének növelése a magasabb hozzáadott értékű szolgáltatások arányának
növelésével.
Javasolt programcsoportok
A javasolt programcsoportok a
prioritásokhoz rendelhetők, azok megvalósulását segítik elő.
1. Hatékony, igazságos hozzáférést és alap-biztonságot adó állami egészségügyi rendszer kialakítása;
Fejlesztési prioritások a közösségi ellátórendszerben:
1. A szerkezetátalakítás támogatása (a
teljesítmény-tömegnek a lakosság-közeli ellátások felé eltolása, az egyenletes
hozzáférést biztosító, a szükségetekhez igazodó szerkezet kialakítása, a
progresszív ellátásnak megfelelő intézmény-koncentráció kialakítása)
Ennek
eszközei:
a) Infrastruktúra
-
A kiemelt
ellátások/kapacitások koncentrálása a kulcsintézményekbe, centrumokba (egyenletes
térbeli és minőségi hozzáférés)
-
Általános technológiai
fejlesztés: korszerű technológiák implementálása, kiemelten a korszerű diagnosztikai és az infó-kommunikációs eszközök használatának
általánossá tétele
-
Kistérségi
– mikrotérségi egészségházak (újtípusú alapellátás – csoportpraxis)
fejlesztése a vidék minőségi alapellátásának biztosítása érdekében
-
A fejlesztett járóbeteg-ellátás és a korszerű
technológiák által kiváltott hagyományos
kórházi kapacitás átalakításának támogatása (krónikus ellátás és szociális
intézmények, valamint piaci hasznosítás)
-
Egyes
kórházakon belüli szerkezetátalakítás: telephely-felszámolás, tömbesítés,
energiahatékonyság.
b)
Működés
-
Metodikai és szervezeti megalapozás:
o
technológia-értékelés (kiterjesztve a
non-konvencionális ellátásokra is)
o
ellátási csomag karbantartási rendszerének elvi
és technológiai fejlesztése (csomag-mamegment)
o
ellátásszervezés – betegút-management
-
Szervezetfejlesztés
2. Az ellátórendszeren belül piacképes szolgáltatási rendszer fejlesztése
Fejlesztési prioritások:
-
A közszolgáltatások piacképességének (és ezzel
bevételteremő- és munkaerő-megtartó képességének) javítása
§
elkülönült részlegek (profitcentrumok)
fejlesztése,
§
a közkórházakra épülő, azoktól szolgáltatást
vásárló magánkórházak építése („partnerkórház”),
-
önálló piaci szolgáltatók (magánkórház, magánrendelő
centrumok) létesítése (kiemelt prioritás a volt egészségügyi kapacitások
hasznosítása, vagy a turisztikai létesítményhez/kiemelt gyógy-térséghez kapcsolás.
3. Az ágazat munkaerő-ellátásának biztosítása
Kiemelt feladat, mert enélkül az összes többi fejlesztési
prioritás értelmezhetetlen. Főbb programcsoportok:
-
„Az egészségügy
visszavár”: Visszailleszkedési, „át- és újraképzési” támogatások,
programok
-
Jövedelem
(nem csak bér) felzárkóztatási program
-
A
munkaerőt kiváltó technológiák és szervezeti megoldások támogatása
4. Az „egészségszolgáltatások” (az egészségügyi ellátórendszeren kívüli egészségfejlesztő eszközök) fejlesztése;
Három kiemelt terület:
-
Egészséginformációk, tudásközvetítés kiemelten WEB3-as felületek fejlesztése
(egészségtudatosság, életmód, öngondoskodás, ellátórendszer tehermentesítése,
igénybevétel adekvanciájának javítása)
-
Szűrési
rendszerek fejlesztése, becsatornázása az ellátásba
-
Munkahelyi
egészség fejlesztése
o a
munkahelyi egészségkockázatok hatékony kezelése, ebben a munkáltató érdekeltté
tétele,
o munkahelyközpontú
egészségprogramok, ellátások támogatása.
5. Attitűd-átalakítás és képességfejlesztés: az egyének felelősségérzetét kialakító, a prevenciót ösztönző rendszer kialakítása, és ennek az új értéktrendnek a közgondolkodásba vitele;
Enélkül nem lehet hatékony és fenntartható ellátórendszert
kialakítani.
Főbb fókuszpontok:
-
Komplex stratégia készítése, amely koordinálja
az új szemléletű egészségügy kialakítását
-
Szervezetfejlesztés:
o az
egyéni érdekeltségeket integráló finanszírozási rendszer kialakítása (bónusz - málusz
rendszerek),
o beteg-együttműködés
támogatása,
o ellátók
együttműködésének és költségérzékenységének ösztönzése.
-
A magánfinanszírozás legális
szolgáltatás-vásárlásba terelő rendszerek támogatása
-
Kommunikáció
6. Az egészségiparban rejlő potenciálok jobb kihasználása, kiemelten ideértve a magyar tudásra alapozott K+F realizációkat a gyógyszer- és műszeriparban.
Gyártás, és ehhez kapcsolt K+F (kiemelt fontosságú, hogy a
K+F és a gyártás nem elválasztott terület!)
Főbb területek:
-
Gyógyszer
o innovatív
terület K+F dominanciával (biológiai terápia, genomika alapú kutatások)
o Generikus
program továbbvitele/fejlesztése
-
Info-kommunikációs technológia fejlesztése
o Az
ellátórendszer modernizálása (telemedicinától az ágymelletti rendszerekig)
o Életvitelt
támogató rendszerek (ALL – integráció a távfelügyelettel, szociális biztonsággal)
o Info-bionika
-
Műszergyártás (orvostechnikai termékek)
o Innovatív
integrálás az előző területekkel (info-bionika, AAL, gyógyszerkibocsátó és automata
adagoló eszközök, IKT alkalmazások stb.)
o Hazai
tömeggyártás az olcsó és biztonságos ellátásért („orvostechnikai generikumok”)
7. Az egészségturizmus fajlagos bevételének növelése a magasabb hozzáadott értékű szolgáltatások növelésével;
Kiemelt fejlesztési területek:
-
Koncentrált kínálat kialakítása (manegelhető
gyógytérség alapú megközelítés)
-
EBM alapú megközelítés és magas hozzáadott
értékű egészségügyi szolgáltatások a gyógyvízhasznosításban
-
Minőségtanúsítási és betegtájékoztatási rendszer
kialakítása
-
Erre épülő központi marketing és ügynökségi
támogatás kialakítása
Hát, valahogy így.
Komolyan gondolom, hogy nem ez az
egyetlen fejlesztési irány. Lehet (és jó lenne) ezzel vitatkozni, de valami
hasonló komplexitású alternatívát kérnék szembeállítani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése