Engem Kincses Gyulának hívnak. Szellemi önfoglalkoztató közgondolkodóként megvásároltam a www.asztalfiok.hu címet, mondván, hogy én már inkább csak az asztalfióknak írok.

Az Asztalfiók tipikusan blognak készül. Szubjektív, reflektív, éppen ezért sarkosabb és lazább. A tanulmány jellegű, kiérleltebb írásaim továbbra is a www.kincsesgyula.hu címen olvashatók.

2014. január 31., péntek

Egy egyszerű recept annak, aki esetleg vissza akarná szorítani a politikai korrupciót



Mottó:

Ez mostan aktuális, tehát majd később.

(Rejtő Jenő: Piszkos Fred a Kapitány.
A szöveg emlékezetből kezelve)


Már megint a "segítek/falahányt borsó" sorozatból.  És hogy a kodifikációs munka se legyen akadály, egyből normaszöveg-javaslatként írtam.

De viccen kívül: megmondaná valaki, hogy ha mindez ilyen egyszerű és logikus, akkor miért nem lesz belőle semmi?



A 2014.-évi X számú törvény a politikai hirdetésekről


 1.§ Fogalmi meghatározás
(1) Kampányidőszaktól függetlenül politikai hirdetésnek számít minden hirdetés
a)      ami politikai pártokat, azok tevékenységét, programjait ismerteti, népszerűsíti,
b)      pártokhoz köthető, azok által felvállalt ideológiákat, eszme-áramlatokat népszerűsít.
(2) Miután a kormány politikai pártokat reprezentál, a kampányidőszakban közzétett, a kormány eredményeit bemutató hirdetések politikai hirdetésnek minősülnek, ezért ezek finanszírozására és közzétételére a pártok politikai hirdetéseivel azonos szabályok vonatkoznak.
(3) Nem tekintendő politikai hirdetésnek az olyan választási műsor, illetve műsorban való részvétel, amely a pártok programjainak kiegyensúlyozott bemutatására törekszik.
2.§ Politikai hirdetést csak a megrendelő nevének feltüntetésével lehet közzé tenni.
3.§ Politikai hirdetést csak pártok, vagy a pártokat nyilvánosan támogató szervezetek helyezhetnek el, illetve rendelhetnek meg.
(1) A támogató szervezetek listáját a pártok a honlapjukon közzéteszik. Kampánytámogatás csak a közzététel után nyújtható.
(2) A támogatók gazdálkodásuk tekintetében a pártokkal azonos beszámolási és közzétételi kötelezettséggel rendelkeznek.
4.§ Politikai hirdetést csak a pártok nyilvános kampányszámlájáról lehet finanszírozni. Támogatók hirdetéseket közvetlenül nem finanszírozhatnak.

5.§ A kampány időszakban a hirdetmények elhelyezésére engedélyezett felületeket az állam egységes áron bérbe veszi. A hirdetési felületek elosztása a pártok között a külön rendeletben meghatározott módon, az erősorrend és sorsolás szerint történik

 Indokolás
A párfinanszírozás korrupció-indukáló jellege csak abban az esetben csökkenthető érdemben, ha törvényben rögzítjük, hogy politikai hirdetéseket csak a pártok finanszírozhatnak, mégpedig az elkülönített és nyilvános kampány-számlájukról. Civil szervezetek, magánszemélyek természetesen támogathatják a pártokat ebben, de csak úgy, hogy támogatásukat nyilvánosan vállalva fizetnek be a párt elkülönített kampányszámlájára. Ennek feltétele, hogy vállalják gazdálkodásuknak a pártokéval azonos transzparenciáját, nyilvánosságát.
A javaslat kizárja azt, hogy anonim plakátok jelenjenek meg (lásd: a 2010-es Ítélet idő), és kizárja azt is, hogy pártalapítványok (pl. Táncsics vagy József Attila Alapítvány), civil szervezetek (pl. CÖF), magánemberek/cégek (pl. CBA, KÖZGÉP tulajdonosok), állatok (magyar vizsla) átláthatatlan módon támogassák a pártokat, azok kampányát.
A Kormányzati kommunikációnak a szabályozási körbe vonását az indokolja, hogy a mindenkori kormánypártok előszeretettel hivatkoznak a kampányban a kormányuk által elért eredményekre, mint saját politikájuk, tevékenységük eredményére. Ez részükről indokolt, de éppen ezért a kormányzati kommunikáció is kampányelemnek számít, és annak szabályai szerint kezelendő.

Meg kell akadályozni azt, hogy  a magántulajdonú hirdetési felületekről az ellenzéki pártok "hely hiányában" kirekesztődjenek, vagy csak irreális áron juthassanak felülethez.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése