Mottó:
Ez mostan aktuális, tehát majd később.
(Rejtő Jenő: Piszkos Fred a Kapitány.
A szöveg emlékezetből kezelve)
A szöveg emlékezetből kezelve)
Már megint a "segítek/falahányt borsó" sorozatból. És hogy a kodifikációs munka se legyen akadály, egyből normaszöveg-javaslatként írtam.
De viccen kívül: megmondaná valaki, hogy ha mindez ilyen egyszerű és logikus, akkor miért nem lesz belőle semmi?
De viccen kívül: megmondaná valaki, hogy ha mindez ilyen egyszerű és logikus, akkor miért nem lesz belőle semmi?
A 2014.-évi X
számú törvény a politikai hirdetésekről
1.§ Fogalmi meghatározás
(1) Kampányidőszaktól függetlenül politikai
hirdetésnek számít minden hirdetés
a) ami
politikai pártokat, azok tevékenységét, programjait ismerteti, népszerűsíti,
b) pártokhoz
köthető, azok által felvállalt ideológiákat, eszme-áramlatokat népszerűsít.
(2) Miután a
kormány politikai pártokat reprezentál, a kampányidőszakban közzétett, a
kormány eredményeit bemutató hirdetések politikai hirdetésnek minősülnek, ezért
ezek finanszírozására és közzétételére a pártok politikai hirdetéseivel azonos
szabályok vonatkoznak.
(3) Nem
tekintendő politikai hirdetésnek az olyan választási műsor, illetve műsorban
való részvétel, amely a pártok programjainak kiegyensúlyozott bemutatására törekszik.
2.§ Politikai hirdetést csak a
megrendelő nevének feltüntetésével lehet közzé tenni.
3.§ Politikai hirdetést csak
pártok, vagy a pártokat nyilvánosan támogató szervezetek helyezhetnek el,
illetve rendelhetnek meg.
(1) A támogató
szervezetek listáját a pártok a honlapjukon közzéteszik. Kampánytámogatás csak
a közzététel után nyújtható.
(2) A
támogatók gazdálkodásuk tekintetében a pártokkal azonos beszámolási és közzétételi
kötelezettséggel rendelkeznek.
4.§ Politikai hirdetést csak a
pártok nyilvános kampányszámlájáról lehet finanszírozni. Támogatók hirdetéseket
közvetlenül nem finanszírozhatnak.
5.§ A kampány időszakban a hirdetmények elhelyezésére engedélyezett felületeket az állam egységes áron bérbe veszi. A hirdetési felületek elosztása a pártok között a külön rendeletben meghatározott módon, az erősorrend és sorsolás szerint történik
5.§ A kampány időszakban a hirdetmények elhelyezésére engedélyezett felületeket az állam egységes áron bérbe veszi. A hirdetési felületek elosztása a pártok között a külön rendeletben meghatározott módon, az erősorrend és sorsolás szerint történik
Indokolás
A párfinanszírozás korrupció-indukáló
jellege csak abban az esetben csökkenthető érdemben, ha törvényben rögzítjük,
hogy politikai hirdetéseket csak a pártok finanszírozhatnak, mégpedig az
elkülönített és nyilvános kampány-számlájukról. Civil szervezetek,
magánszemélyek természetesen támogathatják a pártokat ebben, de csak úgy, hogy támogatásukat
nyilvánosan vállalva fizetnek be a párt elkülönített kampányszámlájára. Ennek
feltétele, hogy vállalják gazdálkodásuknak a pártokéval azonos
transzparenciáját, nyilvánosságát.
A javaslat kizárja azt, hogy anonim
plakátok jelenjenek meg (lásd: a 2010-es Ítélet idő), és kizárja azt is, hogy pártalapítványok
(pl. Táncsics vagy József Attila Alapítvány), civil szervezetek (pl. CÖF), magánemberek/cégek
(pl. CBA, KÖZGÉP tulajdonosok), állatok (magyar vizsla) átláthatatlan módon
támogassák a pártokat, azok kampányát.
A Kormányzati kommunikációnak a
szabályozási körbe vonását az indokolja, hogy a mindenkori kormánypártok
előszeretettel hivatkoznak a kampányban a kormányuk által elért eredményekre,
mint saját politikájuk, tevékenységük eredményére. Ez részükről indokolt, de éppen
ezért a kormányzati kommunikáció is kampányelemnek számít, és annak szabályai szerint
kezelendő.
Meg kell akadályozni azt, hogy a magántulajdonú hirdetési felületekről az ellenzéki pártok "hely hiányában" kirekesztődjenek, vagy csak irreális áron juthassanak felülethez.
Meg kell akadályozni azt, hogy a magántulajdonú hirdetési felületekről az ellenzéki pártok "hely hiányában" kirekesztődjenek, vagy csak irreális áron juthassanak felülethez.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése