A „Segítek” sorozatból.
Szócska Miklós zseniálisan oldotta
meg feladatát az előző kormányzati ciklusban: egy nőgyógyász megnyugtató
mosolyával úgy tudta végigcsinálni a négy évet, hogy pénzbe se kerüljön, ne is
történjen semmi, de béke legyen. És tényleg béke (legalábbis csend) volt, az egészségügyet sikerült kivonni a közbeszéd
fősodrából, vagy ha mégis beszélni kellett róla, akkor ez inkább csak a népegészségügy
szintjén jelent meg. Az egészségügyi ellátórendszer, a finanszírozás irányairól
a Semmelweis terv viszonylag erős indítása után néma csend…
Ez elég volt egy ciklusra, de a
következő már bizonyosan nem úszható meg ilyen simán. A felszín/szőnyeg alatt
púposodó megoldatlanság máris ki - ki buggyan: elég az újra fellángolt hálapénz
vitára, vagy az Uzsoki kórház most (a választások után) promotált „fizetős előző
sávjára” gondolni.
Ez a szembekötősdi nem maradhat
tovább, mert mindenki tudja, hogy a technológiai, a megbetegedési és a
demográfiai trendek és a fejlett országok orvos-elszívó hatása miatt
kódolt, hogy a következő ciklus ezzel az altatásos taktikával már nem úszható
meg. És az is kódolt, hogy az egészségügy
egyre drágább lesz, és az ágazat boldoggá és sikeressé tételéhez szükséges
hatalmas pénzmennyiség (ciklus szinten legalább ezermilliárd Ft. plusz pénz) a
versenyképesség megőrzése és a hiánycél tartása mellett közpénzből nem
teremthető elő. A magánfinanszírozás, az egészségügyi piac igenis itt van,
létezik, mindenki látja, csak szemérmesen úgy teszünk, mintha a közellátás adná
kvázi-kizárólagosan az ellátást ma. Hát nem. Muszáj
végre tudomásul venni, hogy létezik a magánszféra, létezik a magánkiadás, az
egészség igenis üzlet, és hogy a magyar lakosság ma is sokat költ
egészségügyre, sőt: arányaiban az EU-ban a legtöbbet. A mellékelt ábra is ezt
bizonyítja:
Magyarországon magas a magánkiadások aránya, és ez ráadásul szinte kizárólag az aktuális likviditásra bazírozott „out of pocket” kiadás. Tehát Magyarországon ezek a (egészségügyi magánkiadások) alapvetően csak a betegeket terhelik, az egészségeseket nem. Így nem tartozik hozzá közösségi kockázatkezelés (magánbiztosítás), de előtakarékosság (egészségpénztár) is alig. Ráadásul ez a jelentős magánkiadás nem jól hasznosul, sem szakmailag, sem az ellátás jellegét tekintve nem feltétlenül adekvát a „költés” (igénybevétel), nincs mögötte fogyasztóvédelem és hiteles információ, ráadásul jelentős része a feketegazdaságba kerül (hálapénz).
.
.
Magyarországon magas a magánkiadások aránya, és ez ráadásul szinte kizárólag az aktuális likviditásra bazírozott „out of pocket” kiadás. Tehát Magyarországon ezek a (egészségügyi magánkiadások) alapvetően csak a betegeket terhelik, az egészségeseket nem. Így nem tartozik hozzá közösségi kockázatkezelés (magánbiztosítás), de előtakarékosság (egészségpénztár) is alig. Ráadásul ez a jelentős magánkiadás nem jól hasznosul, sem szakmailag, sem az ellátás jellegét tekintve nem feltétlenül adekvát a „költés” (igénybevétel), nincs mögötte fogyasztóvédelem és hiteles információ, ráadásul jelentős része a feketegazdaságba kerül (hálapénz).
.
.
A KSH
adatsora is beszédes: már 2011-ben közel annyit költött a lakosság
magánzsebből járóbeteg-ellátásra (215,5 milliárd) mint az OEP (252,5 milliárd).
És ugye azt is tudjuk, hogy az OEP-nél ez a szám a maximum, a lakosságnál a
mérhetetlenség miatt ez a minimum…
Valamit kezdeni kell ezzel, mert a szembekötősdi (a nemdöntés) is
döntés: a magárahagyott egészségügy lassan de biztosan kettészakad, a közösségi
egészségügy egy egyre rosszabb szegényellátássá züllik, és a tehetősebbek, az
egykulcsos adó nyertesei egyre inkább a magán egészségügyet veszik igénybe.
Ez az igazi kettészakadás, nem pedig a Molnár féle több-biztosítós modell,
amely egybe tartotta volna a szegényt és gazdagot.
Amit feltétlenül tudni kell: ez a
modell nemcsak erkölcsi – igazságossági oldalról viselhetetlen, de
nem is működőképes, azaz nemcsak a „szegényeknek” (≈átlagpolgár) nem jó ez, de
a gazdagoknak (a „nyerteseknek”) se, és az államnak se. Egy ekkora országban
ilyen jövedelmi szint mellett ez a modell egyértelműen csődöt jelent, mert
- nincs két egészségügyre való orvosunk, és
- egy „második”, elkülönült egészségügyi rendszer fenntartásához meg nem elég gazdag az elit.
Ezért a folyamat végén mindenki
elégedetlen: lesz egy ingyenes, de rossz minőségű, orvoshiányos közösségi
egészségügy, és lesz egy drága, de a komolyabb betegséget nem megfelelően
kezelő magánegészségügy, és ráadásul nő az összköltség, és az állam se
nagyon spórol. Mindez komoly elégedetlenséget szül, mert se a szegény, se a
tehetősebb nem jut megfelelő ellátáshoz. A laikus testvéreknek tudniuk kell,
hogy az egészségügyi költségek
zömét a viszonylag kis számú, de hatalmas költségű betegségek viszik el, és az
elit sem pénzügyi, sem szakmai oldalról (megfelelő esetszám, drága műszerek
megtérülése, szakmai gyakorlat stb.) nem tud eltartani egy külön, második egészségügyet. Fél-egymillió ember
– akik meg tudnák fizetni pl. egy daganatos betegség terápiáját –
egyszerűen kevés ehhez… Így aztán marad az a közép-kelet-európai modell, hogy a
gazdagabbak, amíg nem igazán betegek, a pénzüket a magánszférába viszik, de ha tényleg
betegek lesznek, akkor ők is a közösségtől várják el az ellátást.
Ahhoz, hogy a magyar egészségügy fenntartható pályán
maradjon és a szélesebb elégedettséget meg lehessen őrizni, szakítani kell
a magánt hol marginalizáló, hol démonizáló, de mindenképpen demarkáló,
karanténba záró szemlélettel, és a magán és a közösségi ellátás szigorú szétválasztása
helyett közelíteni kell egymáshoz a két rendszert, valamint meg kell oldani
azt, hogy a tehetősebbek vásárlása a TB-s betegeket ellátó intézményeket is
erősítse. Szembesülni kell végre azzal, hogy az erőltetett szétválasztás
nem működött, és nem is működhet, és nemcsak a fenti két fő ok miatt, mert:
- Hiányzik az a pénz (mármint a magánforrások) az egészségügyből, az állam a gazdaság versenyképességének kockáztatása nélkül önmagában nem tud lépést tartani a növekvő szükségletekkel.
- Az erőszakos szétválasztás felesleges ellátási párhuzamosságokkal, vizsgálat-ismétlésékkel jár, de nagyobb baj az, hogy a két rendszer dokumentációja is szétválasztott: a magánorvos csak zárójelentés szintjén jut hozzá a beteg ellátási előzményeihez, a közellátásnak meg fogalma sincs, mi történt a beteggel a magánellátásban. Ez nem (csak) pénzügyi, hatékonysági kérdés, hanem eredményességi is, azaz: ettől (is) függ a beteg gyógyulása.
- Ma sem igaz a szétválasztás: a közintézményekben ma is „maszekolás” (azaz magánellátás) folyik, csak a feketepiac részeként, hálapénzért. És mindez szakmai- pénzügyi kontroll, és intézményi haszon nélkül. De legfőképpen: magába a közösségi ellátó-rendszerbe nem kerül pénz, csak az orvosok zsebébe. De az is csak itt-ott, egyenetlenül és igazságtalanul.
Ma gyakori vád a magánszolgáltatók
ellen, hogy a betegeiknek a kivizsgálásához „titokban” tb-s vizsgálatokat is
igénybe vesznek, és ahol csak tudják, az OEP-el fizettetik meg a labort, a
röntgent, az ultrahangot, noch dazu kihasználva másodállásukat, tb támogatással
írnak fel nekik receptet. Ugyanakkor fel kellene tenni egy ravasz kérdést:
A beteg amúgy rendelkezik érvényes TAJ számmal? Fizet járulékot? Igen??? Akkor meg
miről is beszélünk? Ma, aki magánorvoshoz megy kétszer fizeti meg az
ellátást: egyszer a járulékkal, és egyszer a rendelőben a kasszánál. Fel
kellene fogni végre, nincs ennyi pénzünk, kár azt a keveset szétforgácsolni,
inkább egy rendes rendszert kellene fenntartani belőle, többcsatornás
finanszírozással. Ehhez el
kell érni, hogy a hálapénz-rendszer legális szolgáltatás-vásárlássá alakuljon,
és hogy a magánkiadások ne csak a betegeket terheljék, hanem szélesebb
terítésben, kockázatkezeléssel legyenek elosztva a terhek.
Hogy mit is kell(ene) tenni, arról
már többször, több helyen írtam. A feladatok három csokorba szedhetők.
- Meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy a betegek számla szerint vásárolva tudjanak pénzt költeni a közkórházakban is. Ennek főbb eszközei: az ellátási csomag pontosabb meghatározása és az orvosválasztás legálisan fizetőssé tétele. A kezelőorvos, vagy a szülést vezető orvos megválasztása olyan alapvető emberi jog, aminek ma nincs meg a tényleges, legális, számla alapú lehetősége. Elvben ugyan meg lehetne fizettetni a beteget az orvos- vagy intézményválasztásért (a TB díj 30%-a a tarifa), de az OEP annyival kevesebbet fizet a beteg után a kórháznak, így a beteg pénzéből se az ellátó orvosnak, se a kórháznak nem jut egy fillér se. Akkor meg miért is??? Marad a bevált hálapénzes megoldás…
De lehetnének újabb, friss megoldások
is. Meg kell teremteni például annak a lehetőségét, hogy a rendelőben
dolgozó orvos (akár magánrendelőben, akár TB által finanszírozott
rendelőben dolgozik) bevihesse operálni, kezelni, szülését levezetni a
betegét a közkórházba, és a személyes közreműködésért legálisan
kérhessen pénz a betegtől. (Az ellátásért a kórháznak az OEP fizet, a
személyes közreműködésért az orvosnak pedig a beteg.) Ez a „partnerorvos”
rendszer számtalan, itt nem részletezhető előnnyel jár. Ezt már jó pár éve
leírtam, és például itt olvasható.
- A második csoportba azok a megoldások sorolhatók, amelyek azt célozzák, hogy a magánellátás bevételeiből hogyan lehet a közkórházaknak is csurgatni. Itt is több lehetőség van:
– Engedni kell a közkórházat
„maszekolni”, azaz meg kell engedni, hogy a szabad kapacitásaikon fizetős tevékenységet
folyatassanak. Teljesen logikus és becsületes megoldás az, ha egy kórház OEP
pénzből csak havi 10 műtétet tud végezni valamiből, akkor – ha van szabad
kapacitása – a tizenegyediket, tizenkettediket stb. piaci alapon
végezhesse el. Ez nem rontja a szegények esélyeit, sőt, mert itt nem arról van
szó, hogy pénzért előrébb lehet állni a sorban (mint ahogy az illegális
hálapénzes megoldások esetében), hanem pénzért egy másik, fizetős sorba lehet
átállni. Ez nem rontja a szegényebbek esélyét, hanem javítja is: ha kiáll
valaki a sorból, akkor a többiek előrébb lépnek. (Ez történik most az
Uzsokiban, és nem értem az ágálást.)
– A másik megoldás, amikor vagy maga
a kórház, vagy az ott dolgozók hoznak létre vállalkozást, és ezek a
vállalkozások bérlik a kórház szabad kapacitását, és ezt értékesítik piaci
alapon.
Az a) változatban a közkórház árulja
a szabad kapacitását, és a beteg neki fizet, a b) változatban a beteg a
vállalkozásnak fizet, és a gazdasági társaság fizet bérleti díjat a kórháznak[1].
Lényeges etikai – szakmapolitikai
kérdés, hogy mindkét változat csak abban az esetben tisztességes, ha a
várólistás ellátások központilag kontingáltak. A jobb értés/laikus
testvérek kedvéért: Ma a kórház az OEP-től alapvetően egy globális
költségkeretet (TVK) kap, és a kórház dönt, hogy ebből mennyi jut
mandulaműtétre, csípőprotézisre, intenzív ellátásra, szemészeti vagy
reumatológiai ellátásra. Így meg van annak az esélye – a rossz szájízé
mindenképpen –, hogy azoknál az ellátásoknál, ahol nagy a fizetőképes
kereslet, a kórház alacsonyra szabja a kvótát, így hosszú lesz a várólista, és nő
az „előzők”, a fizetős betegek száma. Tehát az a korrekt, ha nem intézményi,
hanem központi döntés, hogy az OEP az adott kórházban a kiemelt ellátásokból tételesen,
típusonként mennyit vásárol, mert így nem intézményi döntésen alapul a
várólista.
– A harmadik lehetőség az általam „partner
kórháznak” nevezett forma, amikor a közkórházra épül rá egy szervezetileg
és épületileg független magánkórház. Ez ugyan egy piaci alapon működő, önálló
magánkórház, de a magánkórház szakmai és technikai szolgáltatásokat (CT, MR,
labor, intenzív terápia, speciális műtéti megoldások technikai háttere, de akár
mosatás, sterilizálás is) vásárol az „anyakórháztól”, és másodállási
lehetőséget biztosít a közkórház dolgozóinak. És nem utolsó sorban: ez a modell
nemcsak működőképes, de nagyban növeli az ellátás biztonságát a magánkórházban
is a megfelelő helyben levő komplex szakmai – technológiai háttér miatt.
- A harmadik általam ajánlott lehetőség a közszolgáltatások „lekönnyítését” célozza a magánszolgáltatók bevonásával a közszolgáltatásokba részleges OEP támogatás mellett. A javaslat lényege, hogy a beteg saját döntéseként elmehet ellenőrzött, erre szerződött magánszolgáltatókhoz, akik piaci áron kezelik őket, de az OEP a betegnek a kezelés OEP árának 70%-át utólag visszatéríti. Ezzel külön blog foglalkozik, így itt ezt nem részletezem.
- Mind emellé új ellátás-szervezései és informatikai megoldások is szükségesek. Valójában 1993 óta – az egy, veresegyházi modellkísérletet leszámítva – nem volt valós innováció az ellátórendszer működésében, szerkezetében. Pedig kellene. Egy más működés, az új helyzethez való adaptáció érdekében pl. a különböző forrású – finanszírozású ellátások integrálásához létre kell hozni a „kasszaorvos” intézményét. A „kasszaorvos” olyan „integráló” - betegirányító orvos, aki az OEP-el és egy magánbiztosítóval (és/vagy egy egészségpénztárral) is szerződésben áll. Ez az új révkalauz jellegű orvos:
1. jogilag és szakmailag képes integrálni a különböző
ellátásokat (OEP finanszírozású ellátások, foglalkozás-egészségügy,
egészségpénztári és magánbiztosítási szolgáltatások, magánellátások),
2. képes megszervezni, menedzselni a beteg ellátását, annak igénye
szerint váltogatva a köz- és magánellátást és a különböző forrásokat,
3. háziorvosi jogosítványokkal rendelkezik, azaz táppénzre vehet,
receptet, beutalót írhat.
Így egy kézben lehetne a beteg
ellátásának szervezése a különböző finanszírozású ellátások esetében, és ez
adna esélyt az úgynevezett színtér alapú megközelítésnek is, ami a
munkahelyi egészség érdekében integrálná a foglalkozás-egészségügyet, vállalati
egészségfejlesztő programokat, manager-szűréseket, egészségpénztári vásárlásokat az OEP ellátással.
Nem ennek a blognak a témája, de meg
kell oldani a betegadatok egységes kezelését is. Itt is meg kell tenni
végre a paradigmaváltást: az intézményközpontú adattárolás helyett a
beteg/személyközpontú adattárolást kell megszervezni. Azaz minden beteg minden
lelete a saját elektronikus mappájába (ú.n. Personal Health Record –PHR)
kerül. Ez a modell teszi lehetővé azt, hogy
–
a beteg ura, tulajdonosa legyen az
adataink (de legalább hozzáférhessen…),
–
a különböző forrású leletek egy
mappába kerülhessenek, ideértve a beteg saját észlelését, vagy
természetgyógyászati „leleteket” is,
– „hozzáadott értékű” intelligens
alkalmazások készülhessenek (idősoros elemzések automatikus alarmírozással,
esedékesség-figyelés stb.),
– az egyes ellátók (felhatalmazás
alapján) gyorsan és teljes komplexitásában juthassanak a betegek adataihoz.
De ez az adatmodell ad esélyt a
határon átnyúló ellátás érdemi megvalósítására is.
Hát valahogy így. Ez itt most nem program (ha a
kormánynak nincs, miért pont nekem legyen) csak annak az alátámasztása, hogy
nem lehet strucc módjára a homokba dugni a fejünket, és a ”köz” és a „magán”
szembeállítása helyett a szinergizmust kell erősíteni. Fel kell fogni, hogy
az állam nem tud? akar? több pénzt az egészségügybe
beletenni, mi pedig nem tudunk egy második egészségügyet fenntartani. Se
pénzünk, se orvosunk-nővérünk nincs hozzá. És értelmetlen is lenne.
[1] A két változat között van
egy érdemi különbség: ha a kórház árulja a saját, az OEP által is lekötött
kapacitását, akkor EU polgároktól csak OEP árat kérhet az itt végzett
szolgáltatásért. Míg ha a vállalkozás szerződik a beteggel (akinek ugye nincs
OEP finanszírozása), akkor a vállalkozás már piaci árat kérhet az Eu betegektől
is, ha ők a határon átnyúló ellátás keretében veszik igénybe az ellátást.
5.pontban beszélni kell a új modellben szereplő szolgáltatóknak és magának a szolgáltatásoknak a megbízhatóságának és minőségének bizonyíthatóságáról, azt elősegítő, nemzetközileg elfogadott minőségértékelési modelljéről, ésatöbbiről ami a minőség tárgykörében értelmezendő.
VálaszTörlésIgen, Judit, teljesen igazad van.
Törlés