Bevezetés vargabetűkkel
Már a média is tele van azzal, amit évek óta mondunk, írunk:
az alapellátás modellje recseg - ropog, és ebben a formában hamarosan
összeomlik, azaz társadalmi méretben
érzékelhető tömegeknek (mondjuk: a kistelepülések egynegyede) nem lesz (helyben) orvosi ellátása. Ez indokolja azt, hogy ismét írjak erről, de most
tágabb összefüggésben, az egészségügy (és a betegek) szükséges változásaiból
kiindulva. Ezért messzebbről kezdem.
Jó esetben minden év hoz számomra valami megértést, felismerést,
és az alapellátás ürügyén most a 2016-os év tanulságát osztom meg. Íme. Az egészségügyi
rendszerek egyik legfontosabb feladata az igazságosság, a hozzáférési egyenlőség javítása, az egészség-egyenlőtlenségek mérséklése.
Azaz: szegénynek - gazdagnak, városinak - falusinak
egyaránt jusson megfelelő ellátás. Ez nem nagy felfedezés, hanem a WHO által évtizedek
óta sulykolt közhely, de az már (számomra) új megértés, hogy ma már nem az
egyen-megoldások biztosítják az egyen (azonos) hozzáférést, hanem az egyenlőtlenségek kiküszöbölése „egyenlőtlen”
(=különböző) megoldásokat követel. Tehát:
ha egyenlőségre törekedek, akkor „egyenlőtlen” eszközöket kell alkalmaznom. (De ez
sem új. Lásd az oktatásban érvek óta használt ábrámat.)
.
Mit jelent ez az egészségügyben, illetve konkrétan az alapellátásban?
Az egészségügyben egyre többen
emlegetjük a McDonaldsot példaként: ha majd nálunk is ugyanazt az ellátást
kapja meg a beteg Pesten és vidéken (azaz bárhol), mint ahogy egyforma a sült
krumpli vagy a fagyi a Mekiben, akkor lesz ellátás-biztonság és gyógyulási
esélyegyenlőség. Igen, ez fontos, és már egyre többen értik, hogy a minőségbiztosítás, a standardizálás
nem egy kipipálandó pluszfeladat az intézményvezetés nyakán, hanem a biztonságos működés, az ellátás-biztonság
feltétele, mert a korszerű gyógyítás már nem intuitív – individuális
tudásra, hanem a kollektív tudás szabványosított alkalmazására épül. Ez fontos, de ugye ahhoz, hogy mindenki ugyanolyan hambit ehessen,
nem elég a McDonalds standardok átvétele, hanem mindenkinek el is kell jutnia a
Mekiig, és ki is kell tudnia fizetni azt. Tehát hiába van meg a standardizált egyen-kínálat, ha maga a fogyasztó nem
standardizálható. Márpedig nem, mert az egyéni képességek, a lehetőségek, a kulturális és jövedelmi
viszonyok igen különbözőek, így a
speciális igényekhez és képességekhez a kínálatnak (azaz az egészségügyi ellátórendszernek) kell
alkalmazkodnia.
De hogy érthetőbb legyen, lefordítom mindezt az
egészségügyre, azon belül is az alapellátásra. Többször írtam arról, hogy az alapellátás jelenlegi modellje
fenntarthatatlan. A 2017. január 01-i állás szerint 277 a tartósan
betöltetlen háziorvosi praxisok száma, azaz kb. félmillió embernek nincs
háziorvosa, és a korstruktúra ismeretében rohamos növekedés várható, hiszen a
háziorvosok közel fele 60 éven felüli. Ennyi orvos nem lesz pótolható óriási
fizetések esetén sem, illetve ha átcsábítanák a szakellátásból a szükséges
orvos-létszámot, akkor az omlana össze. De ami a fontosabb: a jelenlegi modell
fenntartása nem is célszerű, mert az egy falu- egy orvos - egy
nővér modell szakmailag is tarthatatlan. Erről,
valamint a csoportpraxis jellegű modellre való áttérés elkerülhetetlenségéről
már többször írtam itt is. A szükséges és korszerű orvosi tudás már nem
birtokolható egy személy által, és a korszerű gyógyításhoz szükséges
orvos-technika nem működtethető költséghatékonyan egy orvos által. Az
alapellátás megnövekedett, sokrétű feladatait egy orvos már nem tudja ellátni.
Ma már nem csak egy sztetoszkóp, vérnyomásmérő, spatula és az évtizedes tapasztalás
az, ami kell egy jó háziorvosnak, hanem egy nagyon bonyolult egészségügyben egyszerre kellene kapuőrnek és révkalauznak lennie,
azaz magas szinten kell helyben gyógyítania, és a további vizsgálatokat
menedzselnie. És el ne felejtsem: legyen egészségőr is, aki szűri, gondozza,
egészségneveli a terület lakosságát, életmód-tanácsol, oktat, közösségi
programokat szervez. Aha. Egy szál
nővérrel, és mindezt korszerűen: ez egyszerűen lehetetlen. Akár felháborítónak
is nevezhetném azt, ami az idén ősszel történt: a tárcáért felelős államtitkár
azzal a vérlázító ötlettel állt elő, hogy
a háziorvosnak részletesen meg kellene vizsgálnia és ki kellene kérdeznie a
betegeit. Nem azt, aki betegség miatt épp’ betévedt, hanem mindenkit,
aki a praxisába tartozik, és aki után „kártyapénzt” kap. Lett is ebből haddelhadd
és közfelháborodás, és Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke ki is
jelentette: ne csak a háziorvosokat kínozzák
a törzskarton vezetésével, legyen minden orvos feladata[1]. Az államtitkár
ki is táncolt abból az abszurd ötletből, hogy a betegek legyenek megvizsgálva
és a háziorvosnak legyen képe az őket választó lakosok egészségi állapotáról. Igen,
így leírva valóban abszurd, hogy mindez
abszurd, de tényleg lehetetlen az az
elvárás, hogy a jelenlegi háziorvosi praxisok a jelenlegi felszereltségükkel,
létszámukkal megfeleljenek a korszerű népegészségügyi elvárásoknak. Maga az
ötlet – hogy a praxis lakossága essen át egy alapvizsgálaton a
háziorvosnál – egyébként nem új, hiszen erre alapul az egész törzskarton
rendszer, aminek bevezetése 1992-ben irreális, azaz korrekt módon
megvalósíthatatlanul történt (ez itt az önkritika helye). Ezt akarta korrigálni
az 1997-es
javaslat és a mostani államtitkári visszaszívott verdikt. (De talán, ha
megfontolja az 1997-es javaslatot, ami reális időtávban várta el mindezt és
megfelelő ösztönzéssel, akkor nem kellett volna most visszakoznia.)
Ez tehát így nem jó, és hogy jobb
legyen, két dologra van szükség: másféle (lakossági) attitűdre, és másféle
alapellátási modellre. Ez az állítás azt jelenti, hogy az alapellátás
szervezeti megújítása önmagában nem jelent megoldást, mert ha mi, tíz millióan nem
változunk, akkor nem jutunk igazán előre.
.
„A másféle lakossági attitűd”: Prevenció-központúság, de nem csak az ellátórendszer részéről
Mert miért pont a háziorvosunk legyen prevenció-centrikus,
ha mi nem vagyunk azok? Mindkettőnknek változni kell ahhoz, hogy másként
működjön az egészségügy. Hogy értsük: ma
már (jellemzően) nem akkor visszük az
autót a szervizbe, ha elromlott, hanem tíz- tizenötezer vagy húszezer kilométerenként
elvisszük „kontrollra”, azaz olajcserére, átvizsgálásra, illetve előre tervezett
alkatrész-cserékre. A szerviz már zömmel prevenciós és főleg tervezett, ütemezett karbantartási munkát végez,
nem pedig a lerobbant autók azonnali gyorsjavítása az alaptevékenység. A márkaszerviz
ráadásul felhív, vagy e-mailt is küld, hogy ideje lenne arra járni.
Az
egészségügyben messze vagyunk ettől. Ez a most visszavont törzskarton ügy
ebbe az irányba akart vinni: megfelelő
időnként essünk át egy alapvizsgálaton, és ha ott kiderül valamilyen
betegségünk, betegséget-megelőző állapotunk, akkor kerüljünk gondozásba, azaz rendszeresen,
tervezett időpontokban legyenek kontrollvizsgálatok, illetve erre épített
intervenciók (a gyógyszertől az életmódváltásig).
Miért is kell ez? Egyrészt,
mert az ellátórendszer akkor tud „üzemszerűen”, kevesebb várakozással,
„ügyfélbarát” módon működni, ha erre az „ütemezett”, tervezett ellenőrzés – gondozás
jellegű működésre áll át, másrészt: a
jelenlegi működésnek gyalázatos az eredménye. Ma Magyarországon 3,5-ször annyian halnak meg 65 éves koruk előtt érelzáródásos
szívbetegségben, és 3,4-szer többen agyi érbetegségben, mint az Unió régi
tagállamaiban. Az Eurostat adatbázisa szerint csak Litvániában és Lettországban
halnak meg többen feleslegesen, mint nálunk. Ha az EU 28 államából a fociban
lennénk 26.-ok, akkor már rég történne valami, hogy ne száradjon ránk ez a
szégyen. Az, hogy meghalunk, nem akkora baj…
Igen, ez tűrhetetlen,
de ahhoz, hogy ez ne maradjon így, kell a korszerű szívkatéteres labor, a gyors
diagnózis, vérrög-oldó kezelés, azaz az ilyen betegek életesélyéhez kellenek a
korszerű centrumok, „szuperkórházak”is, de ezek a heroikus beavatkozások méregdrágán
csökkenthetik a halálozásokat ezekben a betegségekben. De ne feledjük: aki nem kap infarktust, az garantáltan nem
hal meg infarktusban, és a szuperkórház sem garancia a túlélésre, csak csökkentheti
a halálozási kockázatot. Mindenki tudja, hogy akkor javulnak ezek a méltatlanul
rossz halálozási adatok, ha változik az életmód, és az alapellátásban jó minőségű
a magasvérnyomás betegség megelőzése, szűrése, illetve a kiszűrt betegek folyamatos
gondozása. Tehát a tervszerű (tervezett
idejű) szűrés – gondozás –ellenőrzés –kivizsgálás, és az erre épített életmódváltás
a halálozási adatok javulásának alapja. Ettől nagyon messze vagyunk. Pedig
nem lehetetlen. Valamikor a ’90-es évek közepén láttam Barcelona közelében egy
csoportpraxis működését. Kb. 5 általános orvos, egy gyermekgyógyász és egy
nőgyógyász látott el egy kb. 15-20.000 lakosú területet. De nem 7 orvos, hanem 8 orvos dolgozott a
csoportpraxisban, mert volt egy 8. orvos is, aki a „beeső”, azaz akut betegségek
(hirtelen fellépő, mint pl. a megfázás) miatt orvoshoz forduló betegeket látta
el. Nem láttunk ki a szemünkön, mert,
hogy is? Ha valaki beteg lesz, akkor nem a saját orvosa látja el, hanem az
„ügyeletes” orvos, pedig bent van, dolgozik a saját orvosa is??? Hát így.
Mert a másik 7 orvos az „ütemezett” ellátást végezte, az előre tervezett
ellenőrzéseket, kontrollokat, kiértékelte és elmagyarázta az időpontra jött
betegeknek a leleteiket és intézte a további vizsgálatokat, kezeléseket. Így nem
borította fel az időpontra hívott betegek rendelését a beeső hirtelen jött láz,
megfázás vagy hasmenés. (És az is lényeges, hogy miután a „háziorvosnak” nem
kell kijárnia, a teljes 6 órás munkaidejét a rendelőben töltheti, ami miatt
több idő jut egy – egy betegre.)
Tehát az egészségügy már akkor és ott alapvetően nem kárkezelésre, hanem
tervszerű kármegelőzésre épült, és markánsan elválasztották a tervezett (elektív)
és akut, randomszerűen fellépő, nem halasztható eseti ellátást. Mondom, mindez
már több, mint 15 éve. (Jut eszembe: a másik meglepetés a „nővér rendelő” volt.
A praxisnak volt egy külön nővér-rendelője, ahol egy nővér vérnyomást vagy
vércukrot mért, beadta az injekciókat stb., így a beteg nem tartotta fel ezzel
az orvosi rendelést.)
.
Át kell alakítani tehát
az ellátórendszer (incl: betegek) szemléletét, de ez a jelenlegi intézményi
és HR szerkezetben (orvos – nővér - technikai kiszolgáló személyzet
arány) nem nagyon oldható meg. Mert igaza van a háziorvosoknak: ilyen tömegű
beteg, ilyen zsúfolt váró mellett egyszerűen lehetetlen ilyen részletességgel
szisztematikusan végigvizsgálni és dokumentálni a praxis összes betegét. Mert
részletesen ki kell kérdezni, meg kell vizsgálni a praxis lakosságát, de ki mondta, hogy mindezt az orvosnak kell
csinálni? Ahhoz, hogy mindenki az életkorának megfelelő gyakorisággal
átessen az alapellátásban egy részletes alapvizsgálaton és mindez gördülékenyen,
a gyógyítást nem zavaró módon történjen, három dologra van szükség:
- erre képzett szakdolgozókra,
- a dolgozókat és a betegeket motiváló érdekeltségi rendszerre,
- korszerű informatikai támogatásra.
Ad 1, Minden praxisba kellene egy erre a feladatra képzett, egészségügyi
főiskolát végzett diplomás nővér (prevenciós nővér vagy egy felnőtt védőnő
stb.) aki szervezi a szűréseket, saját kompetenciájában végzi a vizsgálatokat.
Mert miből áll az alapvizsgálat? A testsúlyt, magasságot, haskörfogatot nemcsak
orvos tudja megmérni, a „kültakaró szemrevételezése” sem olyan dolog, amit csak
orvos tud elvégezni. Az alapvizsgálathoz hozzátartozna a „fittség” (fizikai
képességek/terhelhetőség) vizsgálata, ami szintén nem orvosi kompetencia. A
laborvizsgálatokhoz a mintát (vér-vizelet, széklet, vagy hüvelykenet) a
jólképzett nővér szintén le tudja venni, és az EKG vizsgálatot is el tudja
készíteni. Készíteni, és nem
kiértékelni, azaz diagnózist csak orvos állít fel, a nővér „előszűr” de nem
diagnosztizál. A nővér el tudja dönteni, hogy van-e valami elváltozás a
bőrön vagy nincs, dagad-e a boka, vagy nem, de
a többi nem az ő dolga, hanem a praxis orvosáé. Ő összegzi az előszűrés
eredményeit, és ez alapján ezeket a betegeket (és csak ezeket) berendeli,
megvizsgálja, és ha kell, gondozásba veszi. És ne feledjük, az A.I., a mesterséges intelligencia a képfeldolgozásban is sokat lépett előre: ma már a dermoszkóp képét a számítógép közel azonos biztonsággal értékeli ki, mint a bőrgyógyász szakorvos. Nem, még ne a gép döntsön, de előszűrésnek mindenképpen jó, és főleg nővér által is végezhető. Ugyanez a nővér tud segíteni az
ellátás-szervezésben, azaz a beteg további kezelésének technikai
leszervezésében.
Ad 2, Motiváció nélkül nem megy.
Már az 1997-es javaslatunk is abból
indult ki, hogy növelni kell az alapellátásban a finanszírozás
teljesítmény-arányosságát. Ezért azt javasolta, hogy a háziorvos-választás (a
kártyapénz folyósítása) nem életfogytig tart, hanem határozott időre, ami
fordítottam arányos a „kártyapénz” pontértékével. (Az idősebb beteg után több
pénzt kap az orvos, de rövidebb ideig kapja automatikusan, és a fiatal beteg
után ugyan kevesebbet kap, de ritkábban kell újraellenőriznie. Az
orvos-választás (incl.: újra-regisztrálás) feltétele az alapvizsgálat
elvégzése, a „törzskarton” kitöltése. A praxis finanszírozása 3 fő tételből
áll:
- „kártyapénz”, azaz kor-korrigált fejkvóta a praxishoz tartozó regisztrált lakosok után (az ideális az lenne, hogy a „kártyapont” értéke ne csak életkorral legyen korrigált, hanem a krónikus betegségekkel, azaz a gondozási igénnyel is)
- Tételes elszámolás az elvégzett alapvizsgálatok (törzskarton-kitöltés) után
- Fix összegű pótlékok, amelyek a területi, település-szerkezeti stb. hátrányok kiegyenlítését/kompenzálást célozzák.
Igen, ez azt jelenti, hogy az után a beteg után, akivel akár 10 éve nem találkozott a háziorvosa,
nem kap tovább kártyapénzt az orvos. Tény az is, hogy ez akár 10-20 %-os
létszámcsökkenést is jelenthet a praxisban, és lehet, hogy az OEP csak 8 millió
ember után fizet kártyapénzt. De ez nem azt jelenti, hogy 10-20%-ot megtakarít
az OEP jogutódja, mert ennyivel kevesebbet kell kifizetnie az alapellátásra,
hanem azt, hogy a kártyapont forint értéke
10-20%-al megnő, azaz ugyanannyi pénz
lesz kiosztva, csak teljesítmény-arányosabban.
A másik: nem ennek az írásnak a tárgya, de megúszhatatlan a bónusz – málusz rendszerek
bevezetése a társadalombiztosításban is (akkor is, ha már nincs is
társadalombiztosítás). A beteget
érdekeltté és anyagilag is felelőssé kell tenni az egészségéért való együttműködésben,
a háziorvos-választást, illetve az időszakos „garanciális átvizsgáláson” való részvételt,
az ajánlott ingyenes szűrések igénybevételét ezen keresztül is ösztönözni kell.
Ad 3, Az info-kommunikációs támogatás (IKT)
Info-kommunikációs technológia, támogatás nélkül ez nem működhet.
Az IKT fejlesztésnek három egyenrangúan fontos célja van:
- az egészségügyi dolgozók munkaterhelésének csökkentése, az adminisztrációs munka megkönnyítése,
- az alapellátási munka hatékonyságának, minőségének javítása (strukturált, feldolgozható, elemezhető adatbázis jön létre, amiből lehet helyi programokat szervezni, a veszélyeztetetteket kiemelni, gondozásba venni stb.)
- az adatok összekapcsolhatóságának megteremtése, azaz a célhoz kötött, szabályozott hozzáférés megteremtése az egészségügyi kommunikációs térben (EESZT). (Eddig az volt a cél, hogy az alapellátás hozzáférhessen a beteg máshol végzett kezelésének adataihoz. Ez változatlanul cél, de a fordított irány is felértékelődik: a szakellátási epizodista is képet kap a beteg alapállapotáról.)
Az új alapellátási modell
Ez az írás azzal indult, hogy a meglevő komoly egészség-egyenlőtlenségek
csökkentése, az igazságos hozzáférés biztosítása nem egyen-eszközökkel érhető
el, hanem az igazságosságra törekvés
mellett a maximális populációs egészségnyereség akkor érhető el, ha sokféle, a
helyi adottságokhoz, egyéni képességekhez és igényekhez igazodó eszközök
együttélését támogatjuk. Tehát ha kimondjuk – és ki kell mondani –,
hogy az alapellátás 1992-ben kialakított modellje
„lejátszott”, leváltásra szorul, akkor nem az a jó megközelítés, hogy milyen
legyen az új, egységes modell, hanem hogy milyen
modellek együttélését érdemes megteremteni, és ezek közül melyek legyenek a kiemelten
támogatott megoldások.
Az alapellátás jövőképénél abból az állításból kell
kiindulni, hogy fogalmunk sincs arról,
hogy milyen lesz 5-10 év múlva az egészségügy, az egészségbiztosítás rendszere
Magyarországon. Belátható időtávon belül – márcsak ezért is –az
alábbi formák párhuzamos, tartós együttélésére kell felkészülni. De az
egyes formák aránya, elterjedési sebessége ma nem jósolható.
.
A hagyományos szóló praxisok
Ami nagyon fontos: nem
szabad szétverni semmit, ami jól működik, és nem szabad kolhozba kényszeríteni
a jól működő kisgazdaságokat. (Ettől még a szövetkezés tényszerű előnyeivel
szabad szemesíteni őket.) A lényeg: ahol jól működik a háziorvosi rendszer és
ennek fenntartására van igény, hagyni
kell őket működni, de ezeken a területeken is ki kell alakítani azokat a közös,
több praxist kiszolgáló háttérszolgáltatásokat – gyógytorna, szakápolás,
dietetikus stb.-, amelyek a csoportpraxisokat támogatják. A szakdolgozói
fejlesztéseket (prevenció –ellátásszervező nővér) itt is támogatni kell,
természetesen forrásoldalról is.
.
Praxisközösségek
A praxisközösség az azonos szakképesítésű (így nem emelt
kompetenciájú) háziorvosok együttműködése. A „svájci modellkísérlet”
(Svájci - Magyar alapellátásfejlesztési modellprogram) eredményeit
felhasználva ezekbe a praxisokba kell integrálni a terület ellátásában
közreműködő szakdolgozókat (gyógytornász, dietetikus, prevenciós nővér, házi szakápoló,
stb.). A praxisközösség működésének nem
feltétele az azonos telephely. A praxisközösség nem növeli az alapellátás
kompetenciáját, definitív-ellátó képességét, de értelmes együttműködés. Azaz
félmegoldás, de jó irányba!
.
A csoportpraxisok
A lényeg: egy
közösségi egészségházban eltérő szakképesítésű orvosok együtt nyújtanak egy
emelt szintű alapellátást és erre épülő egészségszolgáltatásokat. Ezért a
csoportpraxis kompetenciája magasabb, mint a praxisközösségé. Ennek ideális
helye a mikrotérségi egészségház. Minderről alább írok még részletesen.
.
Szakgondozási praxisok
Vannak olyan betegségek, amelyekkel a betegek alapvetően
rendszeresen a „szakellátásra”, azaz szakgondozásra járnak, a háziorvos inkább
csak adminisztrálja (pl. táppénzre veszi) a szakorvos javaslatára a
gyógyításukkal kapcsolatos teendőket. Városban – ahol összejön a
fenntartható működéshez szükséges esetszám – lehet egy alternatíva az is,
hogy ezek a szakgondozók olyan
alapellátási praxissá alakulnak, amelyek az alapellátási és szakgondozási
feladatokat egyben látják el. Tipikusan ilyen lehet egy diabetológiai
szakgondozási praxis, vagy a krónikus, úgynevezett obstruktív tüdőbetegségek
praxisa. Ennek előfeltétele természetesen egy kiegészítő képzés előírása, ahol
a szakorvos elsajátítja az általános orvosi szakmai és adminisztratív
teendőket. (Ma is létezik az OALI szervezésében „praxisprogram”,
amely más szakvizsgával rendelkező szakorvosok átképzését célozza.) Ez a
megoldás egy kicsit a német rendszerhez közelítené a magyar alapellátást, ahol
a „jellemző” betegségnek megfelelő szakorvos is lehet „háziorvosa” a betegnek.
A szakgondozási praxisok tehát együtt nyújtják az őket
választó lakosoknak a speciális szakellátási és általános alapellátási
feladatokat. Finanszírozási formája az alapellátással azonos, de a megnövekedett
feladatok és a kisebb praxislétszám miatt emelt fejkvótával.
Mindez csak a „főszabály”, ami a betegek 80-90 %-át érinti.
Egyes speciális (ritka, vagy komplex, bonyolult diagnosztikai hátteret igénylő)
betegségek gondozása vélhetően a későbbiekben is a kiemelt progresszivitású intézményekhez
kötötten működhetnek.
.
Foglalkozási egészségüggyel integrált munkahelyi rendelések
A
foglalkozás-egészségügy feladata a munkavégzésből fakadó többlet egészség-kockázat
megelőzése, szűrése, kezelése. A foglalkozás-egészségügy nem a
társadalombiztosítás által finanszírozott ellátás, hanem a munkáltató
többletterhe. Ez így van jól: a külső
érdekű kockázatok terhét (termelés, versenysport, extrém, sport) annak kell viselnie, aki érdekében a
többletkockázat fennáll. (Ez ugyanaz, mint „a szennyező fizet” elv a környezetvédelemben.)
Ez az oka annak, hogy a foglalkozás-egészségügyi orvos miért nem írhat fel
receptet megfázásra, miért nem kezelhet a foglalkozással össze nem függő betegségeket.
Ez az elv jó, de van
egy másik elv, amit ráadásul az élet is támogat: a színtér jellegű megközelítés.
A munkahely az, ahol a legtöbb egy tömbben töltött időnket töltjük az
alváson kívül, ezért ott kell az egészségünkért legtöbbet tenni, ott kell az
egészség-szolgáltatásokhoz hozzáférni. Ráadásul a munkáltatónak is az az érdeke, hogy a dolgozó a legkevesebb munkaidő
kieséssel a legjobb egészségben álljon rendelkezésre. Ez a
foglalkoztatással kapcsolatos és az általános
szűrések (azaz nem csak a
munkahelyi ártalmak szűrése) és a gyógyítás helyi integrációját követeli.
Erre volt kísérlet az, hogy a foglalkozás-egészségügyi orvos a munkahelyen TEK
nélküli háziorvosként általános ellátást is nyújthasson (külön feladat, külön
finanszírozás, azonos helyszínen). Ezt az elvet kellene erősíteni: többféle
jogviszony, többféle finanszírozás integrációját kell egy térben, egy
rendelőben megoldani. Ebbe az irányba kellene elmozdulni, a „kintről” vásárolt
„menedzserszűrés” nem igazi megoldás.
.
TEK nélküli, legálisan kiegészítő átalánydíjat szedő szóló praxisok
1992-ben az ellátórendszer átalakítása a szociális
piacgazdaság elvein alapult. Az alapellátásban ez alapvetően a szabad orvosválasztást,
az ezen alapuló finanszírozást és a gazdasági társasági formában való működés
lehetőségét jelentette. De ezt (a verseny fokozását) célozta az úgynevezett
„területi ellátási kötelezettség” (TEK) nélküli praxisok engedélyezése is. Ezek
a praxisok – miután választékbővítő jellegűek, és nem a garantált
alapszolgáltatási rendszer részei – nem rendelkeznek ellátási
kötelezettséggel, így nem is kapnak területi pótlékot, azaz alacsonyabb a
bevételük. Az eredeti javaslat ezért azt tartalmazta, hogy az így dolgozó
praxisok legálisan (számla ellenében) kérhessenek pénzt (co-paymentet) az őket
választó betegektől. Az akkori politika ettől
beijedt, így maradt a bizonytalan helyzet, ami semmiképpen nem tekinthető
hálapénz-visszaszorítónak. Ezért egyrészt legálissá kellene tenni a fix összegű kiegészítő díj kérését,
másrészt legálissá (az üzem számára költségként elszámolhatóvá) kell tenni azt,
ha az üzem akart fix kiegészítő díjat fizetni a foglalkozás-egészségügyi orvosának,
ha ott háziorvosi rendelést is akar végezni.
.
Tisztán magánfinanszírozású praxisok, akár e-praxis jelleggel
Ma egyre több ember vesz igénybe magánellátást, de jogilag ma
nem lehet közfinanszírozás nélküli (tisztán magán) háziorvosi rendelésre
működési engedélyt kérni. Azaz egyes
alapellátási funkciókat (törzskarton kitöltés, jelentés, táppénzre vétel,
jogosítványhoz egészségügyi alkalmasság elbírálása stb.) nem lehet magánrendelésként végezni. Ez az adminisztratív
korlátozás értelmetlen, mert ha a piac
igényli, akkor miért ne? Természetesen nincs mazsolázás a feladatok között:
a magán háziorvosnak minden feladatot el kell látnia, ha háziorvosként akar
működni, minden jelentést be kell küldenie, amit egy közfinanszírozású
háziorvosnak kell.
De menjünk tovább: miért ne működhetne egy magánpraxis akár e-praxis
jelleggel?
Ezesetben egy erre fogékony (ma még
szűk) populáció az egészsége és
betegsége menedzselését egy virtuális háziorvosra (virtuális praxis) bízza. A virtuális praxis mögött valós személy (orvos) és gépi intelligencia
egyaránt áll. Ez a „félautomatikus” rendszer irányítja/szervezi az egészségi állapot ellenőrzését, a rizikók
felmérését, gyógyítását. Az életkornak, nemnek, egészségi állapotnak
megfelelően elektronikus kérdőíves előszűréseket ajánl fel a praxistagoknak,
életvitelbe ágyazható szenzorok leleteit fogadja, kiértékeli és tárolja,
figyelmeztet életkornak, nemnek, egészségi állapotnak megfelelő szűrő- és
ellenőrző vizsgálatokra, ellenőrzi
az ajánlott szűrések, vizsgálatok és előírt kontrollok megtörténtét és segít
kiértékelni az elektronikus és a valós szűrések eredményeit. Saját és partnerorvosi
hálózatán keresztül megszervezi az
előszűrésből, panaszokból, mérésekből, vizsgálatokból következő egészségügyi
ellátásokat, telefonos segítséget kap a leletei (pl. zárójelentések) értékeléséhez. Ebben a konstrukcióban
tehát egységes rendszerben van az életvitel, az egészségi állapot kontrollja,
és az ezekből követező orvosi és más egészségszolgáltatások megszervezése,
nyújtása.
Igen, a jóslás nehéz dolog – különösen
a jövőt illetően, lásd W. A. –, de a reális jövőt ezeknek a modelleknek az
együttélésével lehet elképzelni. Ugyanakkor a jövőképnek vannak közös – modell-független –
elemei is. Az alapellátás átalakulásában fontos szerepe lesz az elektív (tervezett)
és az akut (nem halasztható) ellátások szétválasztásának. Ennek három feltétele
van:
- A krónikus megbetegedések gondozás jellegű kezelésének integrálása az alapellátásba. Egyrészt a csoportpraxisoknak be kell fogadniuk a szakgondozási feladatok jelentős részét, másrészt lehetővé kell tenni a szakgondozási rendelések alapellátási praxisként való működését.
- A sürgősségi ellátás leválasztása az alapellátásról. Nem ennek a dolgozatnak a tárgya, de az elektív és sürgősségi ellátást az ellátórendszer teljes egészében jobban el kell választani, a sürgősségi ellátást önálló entitásként, önálló rendszerként kell kezelni, a telefonos/webes triázs rendszertől a mentőkön át a Sürgősségi Betegellátó Osztályokig (SBO)
- A lakossági attitűd megváltoztatása. A dolgozat bevezetőjében írtam erről. Az egészségünket karban kell tartani, el kell fogadni a TMK[2] mentalitás fontosságát, és azt, hogy az egészségügyi ellátást nem ad hoc és azonnal, hanem tervezetten vehetjük igénybe. Segítséget kell kapnunk ahhoz, hogy mi „azonnali” sürgősségű, mi az, ami rendelési időig ráér, és mi az, ami a tervezett ellátások halmazába tartozik. Ehhez ki kell alakítani a Dr.Info jellegű tájékoztató - előszűrő rendszereket.
Milyen is lesz az a csoportpraxis?
A jövő alapellátása tehát jó eséllyel sokszínű lesz. De ha a
jövő egészségügye közösségi célok (hozzáférési esélyegyenlőség és populációs
szintű egészségnyereség) szerint szerveződik, akkor a „célmodell”, a középtávon támogatott modell reálisan a csoportpraxis
lesz. Mi is az valójában és hogyan működik? Erről sokat és sokszor
írtam
már, hiszen a mellékelt ábra is 1996-ban (!) készült a katalán
tanulmányút után. A lényeg: egy közösségi
egészségházban eltérő szakképesítésű orvosok együtt nyújtanak emelt szintű
alapellátást és erre épülő egészségszolgáltatásokat. A praxistagok között
kötelezően van háziorvosi képesítésű, nőgyógyász és gyermekgyógyász, de lehet
akár fül-orr-gégész, allergológus, vagy belgyógyász is. A csoport kompetenciája (tudásszintje) így magasabb, mint egy
háziorvosé, hiszen különböző szakképesítésű emberek dolgoznak együtt.
Közösen használják a műszereket, így a műszerezettség is lehet korszerűbb, mint
egy „normál” praxisban, és a drágább műszerek kihasználása, megtérülése is jobb
így.
A csoportpraxis tehát feladatokat vesz át „felülről”, a
szakellátásból, de „alulról”, pontosabban „oldalról” is: a csoportpraxis fontos
tagjai a diplomás nővérek, a dietetikusok, gyógytornászok, házi szakápolók,
illetve az ellátásszervező és prevenciós nővérek. Itt a „svájci modellkísérlet”
pozitív tapasztalatait kell hasznosítani. Mindebből következik, hogy a
csoportpraxis tagjai egy helyen dolgoznak, ennek ideális helye a mikrotérségi egészségház. Ez ad helyet
a praxistag orvosok és szakdolgozók (pl. gyógytornász, dietetikus) rendelőinek,
kezelőinek, a közösen használt diagnosztikus vagy terápiás eszközök
vizsgálójának/kezelőjének, és lehet olyan rendelő, amelyik „utazó” (váltott
telephelyeken rendelő) szakorvosok (szemészet, urológia, bőrgyógyászat stb.)
befogadó rendelője. A korszerű egészségház befogadhat patikát, optikust, és
helyet ad egy olyan „fitnesz” teremnek, amelyben napközben gyógytornász tud
dolgozni, de este közösségi programoknak, akár forprofit edzéseknek is helyet
ad. (Ne feledjük: a korszerű rehabilitációs gyógytorna és a testépítő szalon
eszközigénye zömmel azonos.)
Az egészségház tehát magasabb
szintű és komplexebb ellátást nyújt, mint a jelenleg alapellátás vagy a
praxisközösség, de nem „mini-SZTK”,
azaz az ott dolgozó szakorvosok nem használják szakképesítésük teljes
spektrumát, csak a „sima” rutineseteket látják el. De ez bőven elég, hiszen alapvetően
ezek miatt fordulunk orvoshoz, ez adja az esetek legalább 80%-át. Egyszerű
példával: a csoportban dolgozó nőgyógyász nem nőgyógyászati szakrendelést
végez, hanem „csak” a szűréseket, terhesgondozást végzi, illetve kezeli az
egyszerű, de gyakori betegségeket („felfázás”, egyszerű fertőzés stb.). Ha a
betegség súlyosabb, akkor annak kezelését leszervezi a szakrendelőben vagy
kórházban, és majd megint ő végzi az utókezelést, ellenőrzést.
A szakpolitikusok kedvéért: az
alapellátás a lakosság által nemre, korra és a betegség természetére tekintet
nélkül, közvetlenül, a lakóhely - közelben, egyenlő eséllyel igénybe vehető,
behatárolt szakmai kompetenciájú gyógyító ellátások és egyes prevenciós
ellátások összessége. Az alapellátás
igénybevétele jellemzően a lakos tartós (nem eseti) választása alapján alapul.
Az alapellátás holisztikus szemléletű, a lakos egészségi állapotáért felelős. A
kompetenciájába tartozó gyógyításon kívül a prevenció és a beteg számára
szükséges ellátás szervezését és annak „menedzselését” is végzi. Ezzel szemben
a szakellátás háromféle tevékenységet végez: konzíliumot ad, „epizód-terápia”-ként
(ami egy betegség kezelését jelenti, annak meggyógyulásáig) gyógyít, és ”szakgondoz”, ami egy speciális
betegcsoport rendszeres ellenőrzését, terápia-követését jelenti. Tehát míg a
csoportpraxisban dolgozó szakorvos (nőgyógyász, gyermekgyógyász) emelt szinten,
de a tartós kapcsolaton alapuló alapellátást nyújt, addig az egészségház
befogadó rendelésén dolgozó „utazó” (váltott telephelyeken rendelő) szakorvosok
inkább csak konzíliumot adnak, vagy epizód-terápiát nyújtanak. (A szakgondozás
jellemző módon alapellátási szintre kerül.)
A hagyományos alapellátási orvosi feladatok így feltolódnak
a csoportpraxisba, de a csoportpraxis
átveszi a szakrendelések rutineseteinek jelentős részét. A szakrendelők pedig a
kórháztól vesznek át feladatokat: egynapos sebészetben, illetve nappali
kórházként látnak el olyan feladatokat, amelyekkel ma még kórházba kell menni.
Így értelmesebb, rugalmasabb, fenntarthatóbb lesz az egészségügy szerkezete, és
az ellátások összességében közelebb kerülnek a lakosokhoz.
.
De akkor egy csomó faluban megszűnik az orvosi ellátás? Hát
igen… Két dogot azért tudni kell: a háziorvosok jelenlegi korstruktúrája
alapján bizonyos, hogy így is- úgy is megszűnik, csak a jelenlegi modellben
semmi nem marad a faluban az elárvult rendelőn kívül. A másik: mi a jobb? Ha a 80 éves szeretett
doktorbácsit hordozzák körbe hetente egyszer-kétszer a falvak lerobbant rendelői
között, vagy ha naponta visz el a mikrobusz egy korszerű rendelésre, ahol
megfelelő ellátást kapok, és ráadásul emiatt sok esetben nem is kell elutaznia
a messzebb levő „SZTK”-ba, hanem kvázi helyben megoldódott a problémám.
.
Mindez nem elég: ki
kell találni azt is, hogy mi lesz a település szintű egészségügyi
„alap-szervizpont” a jövőben, vagyis mi
az az egészségügyi ellátási minimum, amit minden településen nyújtani kell.
Várhatóan ez sem lehet egységes. A nagyobb településeken az „Egészségpont” a megoldás, ami diplomás
nővérek segítségével helyben végez ellátás-szervezési és prevenciós munkát. Az a
jó megoldás, ha az egészségpont „felnőtt védőnője” a csoportpraxis alkalmazottja,
pontosabban: tagja, előretolt helyőrsége. Végezhet helyben ellenőrzéseket,
levehet vért laborvizsgálatokhoz, leszervezi a szükséges ellátásokat, illetve
szervezi a helyi prevenciós programokat. De „felveheti” az EKG görbét, amit
továbbít a praxisba, és az orvos adott esetben a helyben végzett vizsgálatok
kiértékelése alapján módosíthat a terápián, írhat e-receptet, stb. Az
Egészségpont lehet a kiürült rendelőben, patikában, önkormányzati épületben,
iskolában, bárhol. Ahol a gyógyszerész partner (és van…), ott a gyógyszerész
gondozás erősítése is lehet megoldás, a patika tud plusz pénzért plusz
feladatokat átvenni. A gyógyszerészek jövőbeli szerepének másik útja az, amikor
a gyógyszerész a magas szintű, több szakorvost integráló csoportpraxisba megy be,
mint „klinikai gyógyszerész”. Ebben az esetben a gyógyszerész optimalizálja a beteg
gyógyszerelését, az orvos nem konkrét gyógyszert rendel, hanem hatóanyag-csoportot,
és a gyógyszerésszel együtt alakítják ki a konkrét gyógyszerelést. A
gyógyszerész itt nem gyógyszer-kiadó, hanem a gyógyító team tagja. (Ne
feledjük: a személyreszabott „precíziós” orvoslás terjedésével a gyógyszerelés
egyre bonyolultabb, a személyes adottságokat, az interakciókat vizsgáló
precíziós tevékenységgé válik.)
De vannak kistelepülések, ahol mindez nem realitás, és vannak
halmozottan hátrányos települések. A „svájci modellkísérletből” átveendő a segéd-egészségőrök
rendszere. A háziorvosok és a kisebbségi önkormányzatok által kiválasztott
segéd-egészségőrök OKJ-s képzést kaptak, és a helyi lakosság jobb elérését,
eredményesebb bevonását segítik. De számtalan megoldást meg kell vizsgálni: Finnországban
már 30 évvel ezelőtt is a postás, a menetrendszerű buszjárat sofőrje vagy az
önkéntesként feladatot vállaló szomszéd volt a kapocs a központoktól távoli
helyeken, elszórt tanyákon élő betegek és az alapellátás személyzete között.
Mindenképpen fontos szeplő lehet a posta
és a falugondnok. A posta lehet az e-receptek átvételi pontja, a
falugondnok pedig nemcsak logisztikai, de ellátás-szervezési segítséget is
nyújthat. Ezek mellett meg kell fontolni
az „egészségbusz” bevezetését is, amelyik egy-egy járásban körjáratban viszi
házhoz a szűrést és akár az ellátás egy részét is.
Mindennek a finanszírozása se lehet egységes. A
segéd-egészségőröket pl. a szociális szférának kell fizetnie, de a
falugondnokokat pl. a csoportpraxisok tehetik érdekeltté az együttműködésben.
Hogyan lehet oda eljutni – a megvalósítás feltételei
Hogy klasszikust idézzek: azt már tudjuk, hogy azután mi lesz, de addig mi lesz???
Azaz kell a jövőkép, mert anélkül
csak rosszirányú sodródás van, de látni kell az odavezető utat és annak
feltételeit. Az alapellátás átalakításának
előfeltétele a jövőkép konszenzusos kialakítása és elfogadása. Nem lehet
ad-hoc ötletek szerint építkezni. A célmodell elfogadása után lehet (és kell)
elkezdeni a képzéseket, illetve a pályázati forrásokat is az egészségházakra koncentrálva
kell felhasználni.
.
Praxisjog kezelése
Az alapellátás jövője szempontjából ma az egyik komoly probléma a „praxisjog” intézményének
léte. A praxisjog (a felemás szabályozás, a „horgászjegy” jelleg, a valós
piaci értéket megteremtő finanszírozás hiánya miatt) létrehozásától kezdve sajnos
nem old meg semmit, de nehezíti a létező praxisok betöltését és főleg: megnehezíti
majd a csoportpraxisok kialakulását. (Mert hogy is: a csoportpraxisban annak,
aki háziorvos volt, annak lesz praxisjoga, és aki másfajta szakorvos, annak nem?
Ez konfliktusok forrása.) Egyébként meg: tudna
valaki mondani még egy hiányszakmát, ahol a foglakozás-űzés jogát meg kell
vásárolni? A kérdések sorolhatók: miért van vagyonértékű praxisjoga az
háziorvosnak, és miért nincs a szintén önálló orvosi tevékenységet végző
szülész vagy fülész szakorvosnak? De egyáltalán: írtam, hogy a jelenlegi
háziorvosi modell nemcsak fenntarthatatlan, de nem is korszerű, és a jelenlegi praxisjog vásárlást támogató
programok egyrészt nem oldják meg az ellátatlan területek kérdését, másrészt konzerválni
akarnak egy elavult rendszert.
A lényeg: ezt a problémát orvosi sérelem nélkül kezelni kell, azaz ki kell dolgozni
valamilyen állami visszavásárlási/kárpótlási programot.
.
Képzés
Ha megvan az új modell, ahhoz új tudású szakemberek kellenek. Korszerűen képzett diplomás nővérek
nélkül nincs megújulás. Van ahol a képzés mennyiségét kell növelni (dietetikus,
gyógytornász, házi szakápoló) és vannak területek, ahol a jelenlegi kurrikulumok
átalakításával el kell kezdeni azoknak a szakembereknek a képzését, akiket ez a
dolgozat felnőtt védőnő, prevenciós nővér illetve ellátás-szervező nővér néven
említ. Ugyanígy – az új feladatokhoz igazítva – át kell alakítani a
„háziorvosi” képzés kurrikulumát, és meg kell oldani a más szakképesítéssel
rendelkezők gyorsított átképzését úgy a csoportpraxisban való működéshez, mint
a szakgondozási praxisokhoz. És általában is: a szakorvosképzésben is szükség
van olyan tudások elsajátításra, amelyek az emelt szintű alapellátásban hasznosíthatók,
és így a szakorvos rövid ráképzéssel működhet csoportpraxis orvosaként.
.
A pénz, azaz: miből?
A jelenlegi alapellátási kasszából mindez természetesen nem
működtethető. De az alapellátás átalakítása (normális esetben) nem önálló,
független projekt, hanem az egészségügyi ellátórendszer átalakításának része. A
globális átalakítás révén felszabaduló források tudják az új típusú alapellátás
forrásigényét részben fedezni, de szükség van globális forrásnövelésre, azaz az
állami egészségügyi kiadások növelésére is.
A kiterjesztett kompetenciájú alapellátás érdemi
kapacitás-felszabadítást tesz lehetővé a szakellátásban, kiemelten a kórházi
szférában. Ne kerteljünk: komplett telephelyeket
kell bezárni, illetve szociális intézménnyé alakítani. Ez a betegek
érdeke, mert így összességében közelebb, és jobb ellátást kapnak. Ha ehhez
nem lesz meg a szükséges politikai bátorság és jó kommunikáció, akkor marad a
szétforgácsolt, szakemberhiányos, omladozó egészségügy. (Jelenleg az ország 171
pontján zajlik aktív fekvőbeteg-ellátás. Ez fenntarthatatlan.)
A többletforrás nem elég, vélhetően át kell alakítani a finanszírozási és érdekeltségi rendszert. Ennek
leírása nem ennek a papírnak a feladata, de annyi itt is elmondható, hogy a fejkvóta elv jó, de a modellt az IBR
elvhez kell közelíteni. A szakellátások költségkeretének jelentős részét a
csoportpraxishoz kell telepíteni, azaz a csoportpraxis válik
szolgáltatás-vásárlóvá. Hasonló elv (de mondjuk 30-70%-os megosztásban)
érvényesíthető a kórházi ellátások és a gyógyszer-támogatás esetében is. A
részletszabályok leírása nem ennek a dolgozatnak a feladata, de egyrészt meg
kell teremteni a költségérzékenységet az alapellátás tekintetében, másrészt a
csoportpraxis méretben kicsi a kockázat-közösség a teljes
költség-gazdálkodáshoz. Külön kell kezelni a nagyköltségű, drága /ritka betegségek
finanszírozásának kérdését.
.
A megvalósítás menete
Amint írtam: először
konszenzus-közeli szakmai, majd politikai döntésre van szükség. Ez után
lehet csoportpraxis modellkísérletet kezdeni. A tényleges megvalósítást (a képzés elindítása mellett) a későbbi csoportpraxisok ellátási területeinek a kijelölésével kell
kezdeni. Azaz meg kell mondani, melyik praxis-csoport (ellátási terület) alkot
egy ellátás-szervezési egységet,
amelyik később csoportpraxissá alakulhat. Az így kialakított praxis-csoportokat
kell szakmai együttműködésre bírni, de ezt nem kényszerrel, hanem közösen
nyújtott háttér-szolgáltatásokkal (gyógytornász, dietetikus, egészségszervező) kell
elérni. Miután ezer közeli ilyen terület kialakítása várható, a praxisokat támogató diplomás nővéreket
vagy a járási hivatalokhoz vagy (ha fennmaradnak) az Egészségfejlesztési Irodákhoz
kellene telepíteni. Az így kialakított egészségügyi iránytó szervezetek elemzik
a terület demográfiai, epidemiológiai, egészségmagatartási helyzetét, a szereplőkkel
(ellátó intézmények, önkormányzatok) együttműködve Térségi Egészségfejlesztési
Stratégiai Tervet készítenek és nyilvántartják, szervezik és koordinálják a
szűréseket, átszűrtséget, logisztikai és mobilizációs/ kommunikációs/szervezési
segítséget adnak ehhez a praxisoknak.
A másik stratégiai
feladat az elektív – szűrés-gondozási szemlélet erősítése. Ehhez
engedélyezni kell a szakgondozások (emelt szintű) alapellátási praxissá
válását, másrészt ösztönözni kell azt, hogy a létrejövő csoportpraxisok
szakgondozási tevékenységet is végezzenek.
Ezzel párhuzamosan
indulhat el az új formák bevezetése, illetve pályázatok kiírása az
egészségházak építésére. A csoportpraxisok terjesztésének az a reális
módja, hogy azokon a területeken, ahol
tartósan betöltetlenek a háziorvosi körzetek, ott épül Egészségház, ott jelenik
meg az új ellátási forma. Így a lakosságtól nem veszik el az ellátást
– mert nincs –, hanem az ott élő kap valami újat, jobbat. Ha ez a mód
bizonyított, utána lehet pályázati úton támogatni a csoportpraxisok kiépülését.
.
Összegzés
A körülöttünk levő világ
erős átalakulásban van. Ennek a sodrásnak eddig egyedül a magyar
(közfinanszírozott) egészségügy tudott ellenállni. Ez nem lesz tartható, a magyar egészségügyi rendszernek is új
elvek szerint kell újraszerveződnie. Ennek az új egészségügynek
– amennyiben a közösségi értékek a jövőben is értékek maradnak –
bizonyosan meghatározó szegmense lesz az
alapellátás, hiszen ez képes az egyenletes hozzáférést biztosítani, és a
költségesebb ellátási szinteket tehermentesíteni. Úgyszintén az alapellátás
alkalmas leginkább a népegészségügyi célok közvetítésére. Ugyanakkor az alapellátás csak a mai háziorvosi
rendszert meghaladó, megerősített kompetenciájú, új szervezeti formában tudja
betölteni ezeket a funkciókat, és ennek központi eleme a csoportpraxis.
Amiben biztosak lehetünk: meg fog változni az egyéni és közfelelősség határa, aránya. Ez
lényegesen nagyobb egészségtudatosságot követel az egyénektől, és egy másfajta,
prevenció-orientált, a tervezett (ütemezett/programozott) ellátásokra
koncentráló (kármegelőző és nem kárkezelő) egészségügyi ellátórendszer kell
mindehhez. Az új alapellátásnak a
szűrés-gondozás rendszerére, a tervezett ellátások rendszerére kell
alapozódnia, a sürgősségi rendszert önálló entitásként le kell választani
az alapellátásról.
A jövőt annak
tudatában kell terveznünk, hogy nem tudjuk, milyen alapvető változások lesznek
az egészségügy alaprendszerében, a biztosítási rendszerben. Ezért csak
sokszínű, adaptációra képes rendszer lehet életképes.
Budapest, 2017. január
Kincses Gyula
[1] Ez egy
ambivalens nyilatkozat. Egyrészt egy MOK elnöktől akár elfogadható, hogy a
beteg-érdekekkel szemben az orvos-érdekeket védi, és az orvosok (itt most
háziorvosok) leterheltségnek csökkenéséért emel szót. De egy háziorvostól (mert
Éger István az) elvárható lenne, hogy értse az alapellátás lényegét, szükséges
jövőképét. Ez pedig azt követeli meg, hogy a háziorvos (pontosabban: az alapellátás) szűrje, gondozza az őt választó
betegeket, és ezt ma törzskarton kitöltésnek hívják)
[2] TMK = Tervszerű
Megelőző Karbantartás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése