Nemrég arról írtam, hogy a
FIDESZ-nek egyetlen komoly ellenfele van: önmaga. Tehát, ha bukik – és
a történelem szigorú szakmai szabályai szerint bizonyosan bukik – akkor
annak egyrészt a korlát nélkül hatalomból fakadó szükségszerűen elkövetett
hibák, másrészt az újraosztható konc elfogyása miatti belharcok kiélesedése lesz
az oka. Az elmúlt fél év szépen igazolta ezt.
De azóta megjelent a valós, külső ellenfél is. (Persze, ez is a korlát nélküli hatalom
hibahalmozásának a következménye.)
Ebben a bejegyzésben két dolgot próbálok meg körbejárni. Az
egyik, hogy mi lehet az oka a közhangulat megfordulásának, miért indult meg a „jegecesedés”,
a túltelített oldat kicsapódása, miért van az, hogy innentől a vajas kenyér már mindig a vajas oldalára esik a
FIDESZ-nél. A másik: jó, de mi lesz
azután.
Mitől változott meg egyszerre minden?
Először tehát a trendfordulóról[1]. Mert az
van, hiszen eddig működött a NER hipnotikus bűvölete, az „érted lopunk elvtárs, nem ellened”
modell, és elfogadtuk, hogy minden „rossz” valami magasabb rendű cél, nemzeti
érdek eszköze. Így aztán sem Simicska osztaléka, sem Rogán hátizsákja, de még a
trafikmutyi sem vitte át az ingerküszöböt. Most viszont már nem nyelik le a
futsal villát, Lázár óráját, Kósa zeneszeretetét.
De mi is történt? Nem tudom – mert amúgy semmi olyan, ami
eddig nem –, de mégis. Ehhez a „mégishez” írok most egy adalékot.
Egy be nem fejezett bejegyzésben az év elején arról
elmélkedtem, hogy valójában Horthy vagy Kádár Orbán Viktor igazi archetípusa? Arra
jutottam, hogy mindkettő, mert világképében, társadalomképében horthysta, de a
hatalomgyakorlás technikájában, államszervezeti elveiben sokkal inkább
kádárista. (Bővebben lásd még: teljes foglalkoztatottság és a Megyei Tanács VB
Közigazgatási Hivatala, a mindent központosító és államosító kisgömböcsége.) De a békés késő Kádár kornak volt egy ki nem
mondott – de tudott –
társadalmi konszenzusa: ha betartják/nem vitatják a rendszer princípiumait (egypártrendszer, szövetségi rendszer, érdemi
magántulajdon kizárása) akkor békén vannak
hagyva. Nem kötelező politizálni, nem kötelező felállva tapsolni, menetelni,
egybeforrni, de lehet GMK-zni, kiskertet szerezni és oda kivonulni, békén el-lenni.
Tehát aki nem volt sötétben bujkáló (azaz nem került a titkosszolgálat
látókörébe), az békén volt hagyva. A lakásokba, hálószobákba, a mindennapi szokásokba
nem nyomult be a politika/hatalom.
No, ezt az elvet szegte meg most
sorozatban a FIDESZ, és úgy tűnik, Orbán mégse tanult eleget Kádártól. Mert
2010 után a frissen kapott nemzeti – közösségi élmény, a háborús
retorika, a nemzeti büszkeség sok mindenen átsegített, és jól gondolta Orbán: a
fékek és ellensúlyok rendszere – mint absztrakt fogalom – a
tömegeknek nem fáj, sőt: az erő szerethető, ráadásul mindez a „ballib” jelzővel
jól lejáratható. Hogy az újak is lopnak?
Hát istenem. Az előzőek is loptak. De legalább nem a kommunisták híznak, és
nem viszik ki az én verejtékem gyümölcsét az országból. (Ha meg kiderült, hogy mégis,
akkor jó oka lehetett annak…) És persze azért láttuk – éreztük, hogy a különadó áthárítva,
de ugye egyrészt a mocskosmultik, másrészt ennyi különadót megér a szabadság.
De most valami más jött. Mert
törvényszerűen fárad a békeharc a lendülete, már nem pótol mindent a nemzeti
büszkeség, és jó egy kicsit a saját védvonalunk mögé vonulva élni a magunk
módján. A NET adó ezért volt fordulópont,
mert itt nem a kommunisták, vagy a multik ellen adóztunk, nem ők voltak
célkeresztben, hanem saját intim szféránkba
hatoltak be, a szokásainkat akarták korlátozni és vagy kontrollálni. Itt
esett le, hogy mit jelent a mindennapokra lefordítva a jogállam szétzilálása,
az állam korlát nélküli hatalma. Hogy ők figyelhetik, korlátozzák az életünket,
hogy beleszólhatnak. Mert lehet, hogy a NET, a Facebook csak homokozó/játszótér
volt, és lehet, hogy a közélet helyett a neten éltük ki magunkat, de a mienk volt, saját szféránk, és ezt nem
adjuk. És ilyenkor kezd összeállni a mozaik a drogteszttől a bevásárlás
szokásaink megszabásáig. A vasárnapi zárvatartás újabb kiterjesztő fordulópont
lehet, mert a NET az rétegműfaj – de lebecsülni se szabad, hiszen az úgynevezett
véleményvezérek, közhangulat-formálók, és általában a fiatalok mind ott
vannak –, de hogy a vásárlási, a szabadidő eltöltési
szokásainkat egy ideológiai hóbortnak alárendelni: na ezt már nem, és
nemcsak a netezőktől.
És még valami történt. Valamiért az emberek most döbbentek rá
arra, hogy a nemzeti burzsoázia hizlalásának az eredménye nem új munkahely, nem a magyar áruk védelme, és mindez
nem olcsóbb árakat eredményez, hanem napról
napra táguló lakásokat, milliós Rolex órákat, félmilliós (és kicsit ciki) Guzzi
laptop-táskát, és persze a 23 milliós fácánvadászatot. Ezek zömét eddig is
tudtuk, de most ért össze a felismerés: a NER igazi célja a barátok ízlésficamos
és kontroll nélküli kivagyi gazdagodása, ahol minden milliárdot még a miniszterelnök
barátja se tarthat fejben, hiszen kicsire nem adunk… De a repedések
szétszaladnak, újabb és újabb területeken eszmélünk: jódarabig a dakota-székely
mondásokra alapozott kalandor külpolitika is a nemzeti büszkeséget hizlalta, de
most – pl. Amerika megleckéztetése és a rubel beszakadása óta – egyre
többen aggódnak saját jövőjükért, pénzükért, mozgás-szabadágukért. Tehát
egyáltalán nincs könnyű helyzetben a FIDESZ: ha megegyezés-kész, ésszerű
kompromisszumokat köt, akkor gyengeségét bizonyítja, és aktivizálja az
ellenfeleket, ha meg „beleáll”, akkor újabb ellenszenvet szít.
Szóval valahogy így.
De akkor hogyan tovább?
Nem tudom (és nem is tudni), de két dologban biztos vagyok. Az egyik: ugyan nincs biztosan jósolható
kimenetel, de vannak reális
forgatókönyvek. A másik: az, hogy melyik forgatókönyv valósul meg,
nagyban függ a külső környezettől. Egy
sérülékeny gazdaságot nem tart egyben a nagyotmondás, és egy esetleges
– és nem kizáró – recessziós hullám kemény összeomlást is hozhat. És ugye
azt se tudjuk, hogy az USA meddig tekinti szórakoztató cicaharcnak
keménykedésünket, és mikor mondja azt, hogy jó, most már elég. (Ezt majd onnan vesszük
majd észre, hogy 400 Ft. felett az Euro, a külföldiek kivonják a pénzük és
nincs is honnan kérni hirtelenjében). Tehát az, hogy milyen radikalitású és
tempójú változások lesznek, nemcsak (vagy nem is
elsősorban) rajtunk múlik.
De akkor – felvállalva a tévedhetetlenség kizárását –
lássuk, milyen forgatókönyveket tartok reálisnak a következő négy évre. (S
mindezt csak elnagyoltan, vitaindítóként, helyet hagyva a későbbi érdemibb
elemzésnek)
1. A
tüntetések erősödnek, exkalálódik, általánossá válik az elégedetlenség: Bukik a Kormány és előrehozott választás
jön.
Ez a legkevésbé valószínű, és gyors
eredményként általam nem is igazán vágyott forgatókönyv. Ebben is két nagyon
eltérő út lehetséges:
- Az elindult folyamatok kontrollálhatatlanul felgyorsulnak és a népharag elsöpri a kormányt. Kvázi forradalom (reméljük vér nélkül), és most nem a fülkében.
- A Kormány belátja a helyzete tarthatatlanságát és a külső és hazai nyomásra előremenekülésből lemond.
Mindkét változat (főleg a második) veszélyes.
Mert a most erősödő „nem”-ből még nem következik bármilyen egységes „igen”, és
akkor még ott van a Jobbik és a Békemenet szétszéledő serege. Nagy a veszélye (és
esélye) annak, hogy kormányzásképtelen helyzet áll elő, amit főleg a második
esetben ("demokratikusan”) nem is lehet feloldani. Kormányzásképtelenség – teljes
kiábrándultság – anarchia, és akkor mi ment meg bennünket egy
jobboldali válaszcsapástól, vagy a FIDESZ radikalizálódó visszatérésétől.
2.
A
jelenlegi koalíció kibekkeli a négy évet (mint a szocik 2006 és 10 között)
Ez egy reálisabb változat: új célok nélkül a tüntetések is elülnek,
de a kormány a nép szemében már bukott, és béna kacsaként végigcsinálja a ciklust.
Vezéráldozattal vagy a nélkül, de van még 3 év, hogy kicsit óvatosabban, de
töltögessék a kamrát. Az ellenzéknek meg van ideje kitalálni magát. Hogy kik is
ők, mit is akarnak, és milyen struktúrában. Választáson sima győzelem, de ugye
a Jobbik, mint kérdőjel azért itt is itt van.
3. Orbán bekeményít, és megmutatja, hogy
milyen erős a NEKR
Ne feledjük: Orbán az egyik legtehetségesebb, kimagasló
politikai kvalitású szereplője a mai közéletnek. Nem szabad alábecsülni. És
ugye az inga effekt, tehát lehet ebből még vissza/visszább jönni, és Orbán ilyenkor
van elemében, mert van igazi ellenség, van háború, kell vezér. És a NER NEKR-é
(Nemzeti Együttműködési Kényszer Rendszere)
alakulhat, és a vezér „rendet rak” a centrális erőtér mentén. Lehet. A bukás
ugyan így később jön, de mégdurvább és akár könyörtelenebb lesz. (Mindenesetre
a tegnap elfogadott – durva hatásokkal telezsúfolt, társadalmi csoportok
érdekeit mélyen sértő – törvény-tömeg egy nagyon elszánt és
tántoríthatatlan Orbán képét mutatja.)
4. Elnöki rendszerbe megy át, így biztosítja a
hatalmát hosszabb távon
Egy (Orbán számára) pozitív forgatókönyv szerint az átmeneti
megerősödés kihasználható az elnöki rendszerre való áttérésre. Hogy milyen
hatáskörrel, milyen kimenettel, ez még sokismeretlenes egyenlet.
Hogy melyik jön be, vagy valamelyik más: fogalmam sincs. Az az egy biztos, hogy
valami megváltozott. Abban a be nem fejezett írásban a Kádár rendszer analógiái
között leírtam a rendszer megdönthetetlenségének mítoszát is, mint
újrateremtett analógiát. Az elmúlt négy évben sokan úgy éltünk, mint a Kádár rendszerben:
nem szerettük, de adottságnak tekintettük mint az időjárást, amihez ki kell fejleszteni
az önvédelmi és alkalmazkodási stratégiákat. Ez a mítosz és belenyugvás most megszűnt, és innentől bármi lehetséges.
Nagyjából ennyi, a többit majd meglátjuk. Most az a fontos,
hogy az emberek kezdenek kikerülni a hipnotikus körből, elindult egy kijózanodási,
szembesülési folyamat. És vannak aki ezt – jól-rosszul, így vagy
úgy – artikulálják.
Változatlanul azt hiszen, hogy mi
(rendszerváltók) anno 1989-ben nem voltunk egy kiválasztott, speciális
adottságú nemzedék, hanem volt egy történelmi helyzet, amelyik megtalálta,
kitermelte a maga vezetőit, mozgalmait.
Nyugi, ma is így lesz!
[1] Sokan és
jól megírták már ezt. Nem is törekszek teljességre, de egy eddig nem kiemelt
szempontot – magyarázatot szeretnék behozni.
Lehet, hogy bukik. Lehet, hogy kialakul egy kormányképes ellenzék. De valószínűbb, és kezelhetőbb egy ideiglenes technokrata kormány, majd alkotmányozó nemzetgyűlés, az alkotmányt legalizáló népszavazással.
VálaszTörlésAspirin
Igen, egyetértünk.
TörlésEz az 1. forgatókönyv kedvező változata. Azaz a szakértői ügyvivő kormány, és ez alatt kialakítani az új kereteket. Csak ugye ott van a Jobbik, és az LMP se egy kooperációról elhíresült párt...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
TörlésLényegében egyetértek. Abban is, hogy a változások sebessége attól is függ, mikor elégelik meg az euroatlanti integrációban Orbán kakaskodását. Nem lehet egyszerre szűznek maradni és szexelni a politikában sem. Nem lehet egyszerre Putyinnal flörtölni és közben uniós pénzekre ácsingózni. Orbán ma biztonsági kockázat Kelet-Európában, s ez nem jelent jót. Főleg egy sérülékeny és kiszolgáltatott gazdaság számára.
VálaszTörlésAzt nehéz megmondani, hogy mi lesz az esetleges bukás után. Bizonyára szükség lesz a Fidesz mérsékelt figuráira is. A demokratikus ellenzék ma nem kormányzóképes állapotú, hogy újra azzá váljon legalább három dolgot kell csinálnia: 1. ellesnie és az országosan alkalmaznia a helyben sikeres modelleket (Szeged, Nyírbátor, Salgótarján...); 2. szakpolitikai alternatívát kell nyújtania; 3. fel kell mutatnia hiteles csapatot (ha nem is feltétlenül karizmatikus embert).
Kökény Mihály